اهواز - ایرنا - ماما واژه ای است که در عمق آن یک جهان عشق و زیبایی نهان شده است، فرشته ای که یک انسان را از زمان پیدایش تا به دنیا آمدن پا به پای مادر همراهی می‌کند و این می شود که یک زندگی جدید در دنیا رقم می‌خورد.

یک موجود با تمام زیبایی و معصومیتش در دستان پر مهر با عشق و نگاه زیبای ماما وارد جهان هستی می شود به عبارت بهتر ماما مخلوق خدا را از تمام خطرات عبور داده و زندگی می بخشد.

شاید هنوزبا تمام وجود به بطن کار ماما پی نبرده ایم چون به اندازه یک اقیانوس معنای زیبا در آن نهفته است؛ ماما یعنی عشق معصومیت، پاکی و نور.

این فرشته مهربان یک انسان را به دریچه جدیدی وارد می کند و شادی را به همه کسانی که ماه‌هاست منتظر آمدنش هست هدیه می دهد، تمام امید مادر با نگرانی‌هایی که در طول دوران بارداری تحمل کره به نیروی بهشتی ماما بستگی دارد.

بدون شک خداوند نیرویی الهی را در وجود آنها نهاده؛ عشقی الهی برای به دنیا آوردن پاک ترین موجود خدا که خوشحالی و شور را به همه هدیه می دهد.

ماما یک زندگی جدید و یک نور را برای مادر به ارمغان می آورد و دریچه جدیدی را به روی او باز می کند، کار ماما شاید یکی از بزرگترین کارهای جهان هستی باشد چرا که مخلوق خدا را با گذراندن از خطرات به دنیا آورده و او را در آغوش مادرش قرار می دهد.

آغوش مادر بی صبرانه منتظر مروارید گرانبهایی است که ماما آن را به مادر هدیه می دهد، او با هر بار به دنیا آوردن کودک معنای جدید را به زندگی می دهد و خودش نیز این معنای جدید را حس می کند.

اینکه زندگی هنوز جای قشنگی است، خداوند به انسان ها امید دارد و شاید حسی که تجربه می کنند با هیچ حسی قابل مقایسه نیست لحظه به دنیا آمدن نوزاد و اشک شوق مادر...

زمانی که پای صحبت ماماها می نشینیم می گویند این کار عشق می خواهد و عشق می آفریند، تمام آرامش همان جایی خلاصه می شود که گریه نوزاد و اشک شوق مادر را می بینی که با هیچ کلامی قابل توصیف نیست.

ماماها نجات بخش مادران باردار در مناطق سخت گذر

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز روز دوشنبه در آیین تجلیل از ماماهای نمونه خوزستان در تالار شهدای دانشگاه بیان‌کرد: در حوزه بهداشت از وجود قریب به ۹۰۰ ماما برای ارائه خدمات بهره می بریم؛ حدود ۲۰ درصد نیروهای شاغل در حوزه بهداشت را ماماها تشکیل می دهند یعنی از هر پنج نیرو در بهداشت یک نفر ماماست.

دکتر پژمان بختیاری نیا ادامه‌داد: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۵ هزار مادر باردار تحت مراقبت قرار گرفتند و برای نجات جان مادران باردار در مناطق سخت گذر و عشایری، سختی های زیادی را متحمل شدند.

وی افزود: با توجه به اهمیت مساله فرزند آوری، نقش ماما در حوزه بهداشت و درمان پررنگ تر شده و به همت گروه مامایی از لحاظ شاخص های عملکرد فنی، در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بهبود خوبی حاصل شده و عقب ماندگی های محدود به علت کرونا به خوبی جبران شد.

مصوبات جدید برای ماماهای خوزستان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در خصوص اقدامات سال گذشته توضیح داد: مصوب شدن تعرفه تشویقی زایمان برای همکاران ماما، پیگیری حق الزحمه آنها برای مراقبت از مادران پرخطر مصوب و اجرا شدن هدیه روز ماما برای همه همکاران با انتقال موضوع به مسئولان ذیربط محقق شد.

دکتر حبیب حی بر ابراز امیدواری کرد: با مطرح کردن مطالبات جدید در سال ۱۴۰۲ از جمله تبدیل وضعیت همکاران آوای سلامت، گوشه ای دیگر از خواسته ها محقق شود.

وی ادامه داد: محقق شدن ردیف مامای مسئول در بیمارستان ها به صورت جداگانه از سیستم پرستاری، زمینه بهتری برای شنیده شدن صدای همکاران را فراهم می کند.

حی بر تاکید کرد: همکاران بهداشت و درمان از جمله گروه ماما در یک سال گذشته در کاهش آمار مرگ مادران باردار نقش مهمی ایفا کردند.

سید محمدمهدی شفیعی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز نیز گفت: فعالیت ماما با جان ۲ انسان به صورت همزمان گره خورده و در تمام دوران بارداری همراهی با مادر از نظر آگاهی بخشی و آرامش مادر موثر است که فضیلت و نعمتی بزرگ محسوب می شود.

در این آیین جمعی از ماماهای نمونه خوزستان مورد تقدیر قرار گرفتند.