به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا ، قاسم عموعابدینی روز دوشنبه در حاشیه نشست کمیته آمایش رشتهها در جمع خبرنگاران افزود: حدود ۲ هزار رشته تحصیلی در این کمیته بررسی می شود و رشته هایی تحصیلی که شغلی برای آنها وجود ندارد و استقبالی از آنها نمیشود از دفترچه کنکور حذف میشوند.
وی یادآور شد: فکر می کنم حدود ۴۰ درصد از این دو هزار رشته تحصیلی، اگر قطعی شود که شغل ندارند و مورد استقبال نیستند از دفترچه کنکور حذف می شوند.
معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: همچنین تصور می کنم کمیته آمایش مابقی رشته های تحصیلی را هم مشروط میکند که اگر نیازمحوری از سوی صنعت، جامعه یا دولت اعلام شود مبنی بر اینکه به این رشته نیاز است و دانشجو هم مطمئن باشد که در آینده تا ۹۰ درصد شغل برای این رشته ها وجود دارد، این رشته ها وارد دفترچه کنکور میشوند.
به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب بارها و یکبار هم در سال ۱۳۹۷ در دیدار رمضانی با دانشجویان در مورد مساله آمایش آموزش عالی تاکید کردند و گفتند: «یک مساله دیگری که در دانشگاه حتماً باید مورد توجّه و تعقیب قرار بگیرد، همین مساله آمایش آموزش عالی است که خوشبختانه باز یکی از آقایان به آن توجّه کردند و اسم آوردند. این طرح آمایش در سال ۹۵ در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم تصویب شده ولی پیشرفت مناسبی نداشته؛ این بهمعنای این است که یک تقسیم کار ملّی صورت بگیرد بین دانشگاههای کشور، برای بخش ها و بحث های متنوّعی که در زمینهی علم مطرح است. این برای برنامهریزی خیلی مؤثّر است؛ برنامهریزی را آسان خواهد کرد و ارزیابی وضعیّت علمی کشور را آسان خواهد کرد، با همدیگر هم طبعاً یک همافزایی صورت خواهد گرفت. البتّه در این زمینه وزارت بهداشت ظاهراً تحرّک بهتری داشته؛ به من اینجور گزارش کردهاند».
ایشان در دیدار سال جاری (۲۹ فروردین ۱۴۰۲) نیز با تاکید بر این موضوع اظهار داشتند: «کمبود نقشه واقعاً جامعِ علمی، امروز نقیصه بزرگ دانشگاه ما است. ما نمی دانیم توزیع دانشجو بر حسب رشتههای علمی بر چه اساسی صورت می گیرد. این رشتههای علمی باید مورد نیاز کشور باشد، باید به درد کشور بخورد. چه تعداد دانشجو در فلان رشته لازم داریم؟ اینها باید فکر بشود، باید کار بشود. اینها را من از وزیر محترم علوم می خواهم که دنبال کنند و این یکی از مهمترین کارهای شما است که باید انجام بگیرد. بعضی از رشتههای علمی در ایران هست که مورد نیاز نیست، شغلش هم وجود ندارد؛ خب چه فایدهای دارد؟ بعضی از کارهای دانشگاهی و رشتههای دانشگاهی هست که اصلاً وجودش [ضرورتی ندارد]. ما الان شاید چند صد هزار دیپلمِ آماده به کار داریم که می توانند در بخش های مختلف مشغول به کار بشوند؛ اینها را میآوریم داخل دانشگاه، بعد از مدّتی چند ۱۰۰ هزار کارشناس یا کارشناس ارشدِ بیکارِ متوقّعِ عصبانی تحویل کشور میدهیم! فکر کنیم ببینیم چه چیزی لازم داریم، بر حسب نیازمان حرکت بکنیم».