تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: واشنگتن باید بابت نقض حقوق بشر و تبعیض نژادی در این کشور پاسخگو بوده و از مداخله در امور داخلی سایر کشورها به بهانه حقوق بشر دست بردارد.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری وزارت امور خارجه چین، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (دوشنبه ۱۸ اردیبهشت) در واکنش به نخستین بازدید رسمی کارشناسان سازمان ملل از آمریکا در چارچوب بررسی تبعیض نژادی و نقض حقوق سیاه‌پوستان آمریکایی اظهار داشت: واشنگتن به هیچ وجه، الگوی مناسب برای حمایت از حقوق بشر نیست، بلکه نمونه بارز از نادیده گرفتن و نقض حقوق بشر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین اظهار کرد: کارشناسان سازمان ملل از واشنگتن خواستند تا پاسخگوی اقدامات خود در زمینه نقض حقوق بشر در آمریکا باشد، همچنین نظارت بیشتری بر اجرای قانون داشته باشد و به قربانیان تبعیض نژادی غرامت پرداخت کند.

وانگ افزود: شورای حقوق بشر ، مکانیسم تخصصی فوق را در سال ۲۰۲۱ ایجاد کرد تا عدالت و برابری نژادی را ترویج کند و عاملان را پاسخگو سازد. با این حال، متأسفانه، حوادث خشونت نژادی مرتبط با پلیس همچنان در آمریکا بطور مکرر رخ می دهد.

به گفته وی، تبعیض علیه اقلیت های قومی مانند افراد سیاه پوست همچنان در حال افزایش است.

وانگ خاطرنشان کرد: ایالات متحده باید اقدامات مشخصی را برای احقاق حق و عدالت قربانیان انجام دهد و اجازه ندهد تراژدی فلوید و هزاران قربانی نژادپرستی دوباره تکرار شود.

نخستین بازدید رسمی کارشناسان سازمان ملل از آمریکا در چارچوب بررسی تبعیض نژادی و نقض حقوق سیاه‌پوستان آمریکایی که پس از قتل جورج فلوید در مِه ۲۰۲۰ (خرداد ۱۳۹۹) مورد توجه شورای امنیت سازمان قرار گرفته بود، پس از دو هفته روز جمعه ۱۶ اردیبهشت‌ماه به پایان رسید.

نمایندگان سازمان ملل پس از این بازدید، تعهد ملی به منظور مقابله با تبعیض‌هایی را خواستار شدند که سیاه‌پوستان آمریکا در برخوردهای روزمره خود با قانون تجربه می‌کنند.

بر اساس این گزارش،‌ در آوریل ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰)، شورای حقوق بشر سازمان ملل سازوکاری با عنوان «مکانیسم تخصصی برای بهبود عدالت نژادی و برابری در برابر قانون» (EMLER) راه اندازی کرد. این سازوکار قسمتی از شبکه‌ کارشناسان و ناظران مستقل سازمان ملل است که برای تشویق دولت‌ها به اقدامات بیشتر برای بهبود وضعیت حقوق بشر در کشورهایشان مورد استفاده قرار می‌گیرد.