به گزارش خبرنگار ایرنا، فیروزه جوانشیر عصر روز دوشنبه در نشست خبری در رشت عنوان کرد: پنجشنبههای تربیتی با تاکید بر انجام فعالیتهای فرهنگی بوده و حضور دانش آموزان در این برنامه ها اختیاری است.
وی با بیان اینکه برنامههای فرهنگی سازمان سما و اجرای آن در مدارس با پیوست همراه است، اضافه کرد: این برنامهها را در سطح دانشآموزان، خانواده و مدرسه هدفگذاری میشود ضمن اینکه برنامه ها در رابطه با خانواده از سال تحصیلی آینده پررنگتر خواهد شد.
مدیر تعالی و تربیتی سازمان سما کشور با اشاره به نقش مهم خانوادهها در امور تربیتی فرزندان خاطرنشان کرد: در تمام برنامههای فرهنگی به بخش خانواده و پدر و مادر به صورت ویژه توجه شده و میشود.
وی هنر و سما را از دیگر برنامه ها عنوان کرد و افزود: در قالب آن سعی شده تا ساعت هنر از حالت کلیشهای خارج شود در این ارتباط بر اساس انعقاد قرارداد با موسسه ای، معلمان هنر ۱۰۰ مدرسه آموزش های لازم را برای استفاده از ابزار هنر در قالب پوسترسازی و فیلمسازی برای انجام فعالیتهای تربیتی فرا گرفتند.
مدیر تعالی و تربیتی سازمان سما کشور با اشاره به برپایی ایستگاه های گفتمان به عنوان بخشی دیگر از برنامههای مربوط به مدارس این سازمان اظهار کرد: این برنامه در واقع کرسیهای آزاداندیشی دانشجویی در قالب دانش آموزی است.
وی با بیان اینکه برای معلمان قرآن مدارس سما ۲۳ استان کشور دوره های آموزشی ویژه ای برگزار شد، اضافه کرد: با برگزاری این دورهها، معلمان در ۱۰ جلسه روخوانی و روانخوانی قرآن کریم را به دانش آموزان آموزش میدهند.
مدیر تعالی و تربیتی سازمان سما کشور پاسداشت زبان فارسی و آیین های سرزمین من را از دیگر برنامه ها در این گروه مدارس عنوان کرد و افزود: ۱۴۲ هزار دانش آموز در ۸۰۰ مدرسه سما در کشور مشغول به تحصیل هستند.
پرورش؛ مقدم بر آموزش
دبیر شورای نظارت و هماهنگی سازمان سما استان گیلان نیز در این نشست خبری با اشاره به اهمیت پرورش دانش آموزان در کنار آموزش گفت: مجموعه سازمان سما همواره این مهم را سرلوحه کار خود قرار داده که امور فرهنگی و پرورشی را مقدم بر آموزش بداند.
دکتر تیمور آمار، با بیان اینکه فعالیت های تربیتی و فرهنگی در مدارس سما گیلان بر اساس بخشنامه های سازمانی اجرا می شود، اظهار کرد: برگزاری مسابقه های مختلف در عرصه فرهنگی، فوق برنامه های فرهنگی و پی گیری مجددانه برنامه های فرهنگی همواره مورد توجه است.
وی با تاکید بر این مطلب که ضرورت انجام کارهای فرهنگی باید در مدارس درک و هدف گذاری مشخص باشد، اضافه کرد: در امور تربیتی و فرهنگی نیازمند تغییر روش هستیم به این ترتیب روش های تربیتی باید بر اساس مقتضیات جامعه تغییر کند.
دبیر شورای نظارت و هماهنگی سازمان سما استان گیلان ادامه داد: امور فرهنگی و تربیتی با روش های قدیمی که شاید جذابیت زیادی برای نسل امروز نداشته باشد، آنطور که باید پیش نمی رود، نسل امروز ذائقه متفاوتی نسبت به نسل های قبل دارند.
وی خاطر نشان کرد: تنوع در مسائل فرهنگی باید به مباحث مربوط به ایجاد جذابیت و بستر برای جذب مخاطب مد نظر باشد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی گیلان نیز با اشاره به نقش مهم مدارس در امور تربیتی دانش آموزان گفت: نقش مدارس از آنرو اهمیت دارد که هم باید وظیفه خود را انجام دهند و هم اینکه نواقص کار خانواده ها را جبران نمایند.
حجت الاسلام دکتر سیدمحمدحسین صفوی در ادامه این نشست خبری اظهار کرد: همه فرزندان با فطرت توحیدی به دنیا می آیند اما گاهی انحرافاتی از خانواده شکل می گیرد.
وی با اشاره به اهمیت مهارت های زندگی و ضرورت آموزش به دانش آموزان بیان کرد: پیوند دانش آموزان با هویت تاریخی و ملی را باید ایجاد کنیم و آنان را با مشاعیر، مفاخر و عالمان بزرگ پیوند بزنیم.
در زمان حاضر پنج هزار و ۲۰۰ دانش آموز در مدارس سما استان گیلان تحصیل می کنند.