یاسوج- ایرنا- پل سریز در جاده یاسوج سمیرم سالهاست به قتلگاهی برای مسافران و به معبری درثبت خاطرات ناگوار مبدل شده و تکمیل طرح در دست اجرای مسیر یاد شده به دلیل آنچه که کمبود اعتبار خوانده می شود به کندی پیش می رود و چشم انتظار تامین اعتبار از سوی متولیان امر است.

به گزارش ایرنا، سال هاست که شاهد تراژدی غم انگیز مرگ در جاده های کهگیلویه و بویراحمد هستیم و با وجود تلاش های گسترده دولت و بودجه های کلان در زمینه توسعه راه های استان به علت عمق محرومیت همچنان راه های استان نامناسب است و روزها شاهد تصادفات در این محورهای ارتباطی هستیم .

گرچه در حوزه راهسازی در این سالها افزایش طول بزرگراه ها از ۵۰ کیلومتر به ۲۵۰ کیلومتر رسیده است که رشد پنج برابری را نشان می دهد اما به علت همان عمق محرومیت ها زیرساخت های ارتباطی این استان نیازمند توجه بیشتر و جدی تر است.

به گفته متولیان امر علیرغم تلاش های وسیع پس از انقلاب اما استان هنوز به شدت نیازمند کار است زیرا که کهگیلویه و بویراحمد از زمان قدیم در محرومیت مطلق بوده و هنوز هم به عنوان استانی کم برخوردار بحساب می آید.

خبرنگار ایرنا مرکز یاسوج به طور میدانیوضعیت پروژه پل سریز محور یاسوج سمیرم را مورد بررسی قرار داده و به مهم ترین عوامل سد راه این طرح مهم و حیاتی پرداخته است.

طبق گفته های کارشناسان پلیس استان، دو طرف پل چهار خطه است و به طور ناگهانی باریک می شود همین باعث افزایش تصادفات و گره ترافیکی می شود و وقت زیادی از مردم و مسافران در این جاده گرفته می شود.

آن ها معتقدند با توجه به حادثه خیز بودن این پل تسریع در روند اجرایی آن بسیار ضرورت دارد.

پل سریز نقطه ای حادثه خیز و خطرناک

پل سریز در جاده یاسوج به اصفهان جزو یکی از همین جاده های پر پیچ و خم و خطرناک است که در این سال ها شاهد بروز صدها حادثه تلخ و تصادف دلخراش در این محور بوده که همواره سوژه رسانه ها و دغدغه متولیان امر بوده است.

بی احتیاطی و خطای انسانی در کنار ناایمن بودن جاده به عنوان ۲ عامل اصلی در بروز سوانح نقش تعیین کننده‌ای دارند اما از سوی دیگر نمی‌توان به آسانی از برخی کم توجهی‌ها در سال های گذشته در عملیات اجرایی این جاده مهم که روزانه جان ها می گیرد، گذشت.

صدها حادثه تلخ در این مسیر پردد اما ناایمن حکایت از ضرورت توجه بیش از پیش مسئولان و متولیان امر برای ساماندهی، رفع نقاط حادثه خیز و تکمیل این جاده مهم و میانبر دارد.

پل سریز در جاده یاسوج به سمیرم جزو مصوبات متمم نخست سفر رئیس جمهور به استان است که با ۷۵ میلیارد تومان کلنگ‌زنی شده اما برای تکمیل در مجموع ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و هم اکنون چشم انتظار اعتبار و همکاری بیش از پیش مشاور طرح است.

پیشتر معاون اجرایی رئیس جمهور در سفر اخیر خود به استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور در محل ساخت پل سریز در جاده یاسوج به سمیرم که یکی از نقاط حادثه خیز است بر سرعت بخشی به روند اجرای آن تاکید کرد.

محسن منصوری اظهار کرد: پل سریز یاسوج در دولت سیزدهم کلنگ زنی شده و برای تامین اعتبار آن در سفر دوم ویژه دیده خواهد شد.

همکاری نکردن مشاور و کمبود اعتبار تیغ دو لبه برای پروژه حیاتی تنگ سریز

قریب به یک دهه پل تنگ سریز بلاتکلیف بود و حالا که پیمانکار پای کار آمده اما تنها ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار به وی داده شده و تاکنون ۱۵ میلیارد تومان از جیب خود برای آن هزینه کرده است.

پیمانکار پروژه پل تنگ سریز گفت: این مسیر، یکی از حادثه‌خیزترین مسیرهای استان است و به عنوان کریدور شمال به جنوب، بار ترافیکی بسیار زیادی را محتمل می‌شود.

مسعود مولایی افزود: حتی در مسافرت‌های نوروزی امسال نیز در این مسیر شاهد تصادفات متعددی بودیم.

وی ابراز کرد: این مسیر تبدیل به یک قتلگاه شده است اعتبار سالانه این پروژه ۴۶ میلیارد تومان بوده که بین چند پیمانکار تقسیم می‌شود و بنابراین پیمانکاران با توجه به وضعیت تورمِ موجود، معطل خواهند شد و نمی‌توانند تمام توان خود را صرف پیشبرد پروژه کنند.

پیمانکار پروژه پل تنگ سریز از استاندار، نمایندگان، معاون عمرانی و مدیرکل راه و شهرسازی این استان خواست که پروژه تنگ سریز را به‌طور ویژه ببینند.

مولایی ابراز کرد: یکی از مشکلات پروژه نبود دستگاه حفار است که باید این دستگاه از خارج وارد شود و فعلاً دستگاهی تمام هیدرولیک را از شمال کشور به استان آورده‌ایم.

وی مشکل اساسی را کمبود اعتبار عنوان کرد و افزود: اعتبار پروژه تاکنون ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بوده و ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان آن به دستمان رسیده است و اکنون ۱۰ میلیارد تومان میلگرد تخلیه شده است.

پیمانکار پروژه پل تنگ سریز عنوان کرد: حدود ۱۵ میلیارد تومان از جیب خود برای این پروژه هزینه کرده‌ایم و حدود ۴۰ میلیارد تومان نیز ماشین‌آلات روی پروژه آورده‌ایم.

مولایی عنوان کرد: چنانچه ۵۰ میلیارد تومان اعتبار تا شهریور ماه امسال به این پروژه تزریق شود، این قول را می‌دهم که در سال ۱۴۰۳ بار ترافیک روی آن بیفتد.

وی تصریح کرد: علاوه بر کمبود اعتبار، کارشکنی برخی از افراد نیز به مشکلات پل تنگ سریز دامن زده‌اند.

به گفته پیمانکار پروژه، مدیرکل راه و شهرسازی در صدد است پروژه تنگ سریز هر چه زودتر به سرانجام برسد تا این نقطه از لیست نقاط حادثه‌خیز خارج شود اما با این وجود مشاور مجموعه همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهد.

پل سریز جاده یاسوج سمیرم نیاز به نقدینگی دارد

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: برآورد اولیه تکمیل پل سریز، ۷۷ میلیارد تومان بود، اما حالا ممکن است بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه آن شود.

محمد راستا افزود: تکمیل این پل نیاز به نقدینگی زیادی دارد؛ ولی اگر تخصیص به موقع بیاید با همان ۱۱۰ میلیارد تومان به اتمام می‌رسد.

وی تاکید کرد: در خصوص پروژه‌های راه اولویت ما در دور دوم سفر رییس جمهور، محور یاسوج - بابامیدان-سمیرم است زیرا اگر آن را به اتمام برسانیم، بسیاری از مشکلات استان و حتی کشور حل خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: پل تنگ سریز با طول ۱۶۰ متر، قرار است در بازه زمانی ۱۸ ماهه در صورت تخصیص به موقع اعتبار به اتمام برسد.

دولت سیزدهم میراث دار طرح های تکمیل نشده راهسازی

کهگیلویه و بویراحمد تنها استانی است که آزادراه ندارد اما در این چند سال در بخش راه، حمل و نقل و فرودگاه تحول خوبی در استان ایجاد شده است و در حال حاضر حدود ۲۵۰ کیلومتر بزرگراه در آن وجود دارد.

کهگیلویه و بویراحمد در کریدور شمال به جنوب قرار دارد اما سال ها بود که به دلیل کوهستانی بودن بخش زیادی از منطقه و نیاز به سرمایه گذاری چند برابری برای جاده سازی عملیات راهسازی در آن به کندی صورت می گرفت.

هم اینک طرح های بزرگ راهسازی در کهگیلویه و بویراحمد در دست اجراست و شاهد خدمات برجسته دولت سیزدهم در حوزه تخصیص اعتبارات و پیشرفت فیزیکی طرح هایی هستیم که حتی طول عمر یکی از آن ها به ۲۹ سال هم می رسد.

به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد، رصد و پیگیری مداوم طرحهای عمرانی ، این استان را در حقیقت به کارگاه سازندگی تبدیل کرده و همت و اراده ای در استان به وجود آمده است تا پروژه ها به سرانجام برسند.

دو راهی سریز نقطه‌ای حادثه خیز و حادثه آفرین بود، بیش از یک دهه بود که کار مطالعاتی احداث پل در این منطقه انجام شده بود ولی به هر دلیلی اراده‌ی محکمی برای شروع پروژه نبود، علاوه بر اینکه تاکنون چندین نفر و چندین خانواده در اثر پیچ خطرناک این مسیر، از بین رفتند و عزادار شدند.

اکنون عزم جدی دولت سیزدهم برای اجرای این پروژه بسان دهها پروژه دیگر معطل مانده در استان کهگیلویه و بویراحمد جزم شده است.

البته باید در نظر داشته باشیم رویکرد دولت سیزدهم محرومیت زدایی است و با آغوش باز برای توسعه استان های محروم به ویژه کهگیلویه و بویراحمد پیش قدم شده است که این مهم به خوبی در سفر های استانی هیات دولت و اولویت دهی به استان های محروم به خوبی قابل لمس است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان ، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.

این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان های خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است.

بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان های کویری است.

از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه های روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.

راکد ماندن طرح های بزرگ راهسازی از جمله بزرگراه ها و ۳۰ کیلومتر ورودی شهرهای استان، ضعف توان فنی پیمانکاران و ضعف محسوس ایمنی راه ها به ویژه در محورهای اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابامیدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیکی و رانندگی از جمله دلایل بروز تصادفات در این استان از نظر کارشناسان اعلام شده است.