یاسوج - ایرنا - دانش آموزان مدرسه نیایش گچساران با استفاده از وسایل دورریختنی مانند تکه های پارچه یا بطری های آب معدنی یا شیر وسایل زیبایی تولید می کنند تا ضمن کاهش پسماند زباله آن را به افراد نیازمند اهدا کنند.

به گزارش ایرنا، این دانش آموزان که با استفاده از آموزش های زیست محیطی از پیامدهای زباله برای محیط زیست آگاهی یافته اند آستین های همت را بالا زده اند تا برای کاهش پسماند زباله از طریق استفاده از وسایل بازیافتی گامی کوچک اما ارزشمند بردارند.

آنان با استفاده از قوطی های رب گوجه فرنگی یا شیر خشک با روش های هنری مانند نقاشی و رنگ آمیزی گلدان درست می کنند یا با استفاده از بطری آب معدنی قلک های زیبا تولید کرده اند.

تولید کیسه های پارچه ای، قلک، جامدادی و وسایل تزیینی داخل خانه از جمله تولیدات هنرمندان دختران مدرسه نیایش شهر دوگنبدان است که این دانش آموزان خوش ذوق را به الگویی برای همسن و سال هایشان تبدیل کرده است.

این دختران جوان اعتقاد دارند که استفاده از وسایل قابل بازیافت به ویژه بطری های پلاستیکی که ماندگاری زیادی در طبیعت داشته و پیامدهای زیست محیطی دارد به حفظ محیط زیست کمک می کند.

راه اندازی خانه محیط زیست

اداره محیط زیست گچساران نیز با مشاهده تلاش دانش آموزان این آموزشگاه دومین خانه محیط زیست شهرستان را در مدرسه مذکور راه اندازی کرده تا ضمن انسجام بخشی به فعالیت های دانش آموزان به آنان انگیزه بیشتری برای فعالیت های زیست محیطی ببخشد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران روز سه شنبه در آئین افتتاح خانه محیط زیست مدرسه نیایش شهر دوگنبدان گفت: دومین خانه محیط زیست شهرستان گچساران در این مدرسه افتتاح می شود.

محمد امین حسینی افزود: پیش از این نخستین خانه محیط زیست گچساران در دانشکده نفت و گاز این شهرستان راه اندازی شده بود.

وی بیان کرد: خانه های محیط زیست یکی از بستر های مهم برای مردمی سازی و مشارکت جوامع محلی در امر حفاظت از میراث طبیعی به شمار می رود که به منظور آموزش و اطلاع رسانی در خصوص مسائل محیط زیستی، افزایش مشارکت عمومی در صیانت ، احیا و مدیریت محیط زیست راه اندازی می شود.

حسینی تاکید کرد: خانه های محیط زیست محل باز تولید آموزه های فرهنگی دینی نیز محسوب می شود زیرا متون و روایات دین اسلام پیشینه کهن در سفارش به حفاظت از محیط زیست دارد.

حسینی اضافه کرد: همچنین این خانه ها به عنوان یک اتاق فکر، محل آموزش، گفت‌وگو و کنشگری هستند تا معضلات و مشکلات محیط زیستی مطرح و برای آنان چاره اندیشی شود.

برنامه ریزی برای افزایش خانه های محیط زیست

کارشناس آموزش اداره محیط زیست گچساران نیز در این آیین گفت که براساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است خانه های محیط زیست در برخی واحدهای تولیدی، مراکز آموزشی و ساختمان های اداری راه اندازی شود تا فرهنگ کاهش تولید زباله در این شهرستان نهادینه شود.

داود حبیبی افزود: ماهیانه حداقل پنج دوره آموزشی برای گروه های مختلف مردم از جوامع محلی،مدارس تا کارخانه های تولیدی گچساران برگزار می شود تا فرهنگ رفتار اصولی با محیط زیست و کاهش تولید زباله نهادینه شود.

کارشناس آموزش و پایش اداره حفاظت محیط زیست گچساران گفت:روزانه ۱۵ تن زباله در شهر ۱۰۰ هزار نفری دوگنبدان تولید می شود که نیاز است شهروندان برای کاهش تولید زباله در این شهر مشارکت کنند.

دیگر اقدام ها برای کاهش اثرات زیست محیطی پسماند زباله

رئیس اداره محیط زیست گچساران گفت: انتخاب یک مشاور صلاحیت دار برای ساماندهی جایگاه زباله شهر دوگنبدان از دیگر اقدام ها برای کاهش اثرات زیست محیطی پسماند زباله در مرکز این شهرستان است که با مشارکت شهرداری صورت گرفته است .

جایگاه زباله شهر دوگنبدان همواره به دلیل حصار نشدن که باعث پراکنده شدن زباله ها به اطراف و احتمال آلودگی های زیست محیطی می شود مورد انتقاد کارشناسان محیط زیست گچساران بوده است.

حسینی تاکید کرد:در نشست کارگروه محیط زیست گچساران مصوب شده است تا بمنظور فرهنگ سازی عمومی، این کارگاه بصورت هفتگی در پارک ها با ارائه مطالب زیست محیطی و آموزشی مدیریت پسماند برگرار شود.

شهرستان نفتخیز و ۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.