بجنورد-ایرنا- مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: ۱۷ هکتار زمین با توافق با مالکان برای ساخت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان شیروان اختصاص یافت و مشکل تامین زمین در این شهر برطرف شد.

قاسم قاسمی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برنامه ریزی برای الحاق ۳۷ هکتار زمین با توافق مالکان در قالب طرح نهضت ملی مسکن در این شهرستان انجام شده و تامین ۱۷ هکتار نهایی و به زودی توافق ۲۰ هکتار دیگر اجرایی می شود.

وی تصریح کرد: در مجموع ۸۱۴ هکتار زمین برای ساخت مسکن در قالب اجرای طرح نهضت ملی مسکن تامین شده است و مشکل تامین زمین در شهرستان های شیروان و آشخانه نیز برطرف شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی افزود: در شهر شیروان برای ساخت مسکن دولتی در محدوده تپه خانلق قرارداد بسته شده است و به زودی پیمانکار کار خود را آغاز می کند.

وی با اشاره به ساخت شهرک مسکونی در شهر آشخانه نیز اضافه کرد: ۷۰ هکتار زمین در فاصله یک کیلومتری آشخانه شناسایی شده است که اقدامات مربوط به الحاق به محدوده شهر در حال انجام است.

قاسمی خاطرنشان کرد: قرار است در استان سالانه ۱۱ هزار و ۶۹۰ واحد مسکونی و در مدت چهار سال ۴۶ هزار و ۷۶۱ واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن باید احداث شود که سهم شهر بجنورد از این تعداد ساخت ۲۲ هزار و ۱۴۲ واحد، شیروان پنج هزار و ۵۶۸ واحد و اسفراین هفت هزار و ۷۹۸ واحد در مدت چهار سال است.

وی گفت: اکنون در شهر بجنورد ساخت چهار هزار و ۱۵۴ واحد مسکن دولتی (بدون احتساب خودمالکی) در ۲ نقطه از این شهر آغاز شده است و اجرای این طرح ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

قاسمی با بیان اینکه پیشرفت اجرای طرح ساخت مسکن دولتی در اسفراین وضعیت بهتری دارد اظهار کرد: در این شهر ساخت یکهزار و ۱۲۰ واحد مسکن دولتی بدون احتساب خودمالکی، آغاز شده است و این طرح ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در شیروان هم ساخت ۳۰۶ واحد مسکن دولتی آغاز شده و انجام طرح ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در مجموع ساخت پنج هزار و ۹۹۶ واحد در این سه شهر آغاز شده و ساخت این واحدها ۲۸ درصد پیش رفته است.

قاسمی عنوان کرد: تاکنون ۶۹ هزار و ۸۲۶ نفر با ثبت نام در سامانه، متقاضی دریافت مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن در استان شدند که از این تعداد ۲۵ هزار نفر شرایط دریافت مسکن دارند و بیش از ۶ هزار نفر تخصیص پروژه انجام شده است و بیش از هفت هزار نفر نیز آورده اولیه خود را واریز کرده اند.

هزار و ۹۲۲ خانوار متقاضی دریافت زمین طرح جوانی جمعیت

قاسمی در بخش دیگر سخنان خود درباره تکالیف این اداره کل برای تحقق اهداف جوانی جمعیت گفت: در این زمینه واگذاری زمین به خانوارهای دارای سه فرزند و بیشتر در قالب قانون حمایت از جوانی جمعیت در قطعات ۲۰۰ مترمربعی و برای ساخت خانه ویلایی به صورت سهم سه دانگ سه دانگ به مادر و پدر فرزند واگذار می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: تاکنون در استان یکهزار و ۹۲۲ نفر از والدین در ۲۲ نقطه شهری برای دریافت زمین ساخت مسکن در قالب طرح جوانی جمعیت در سامانه مربوطه ثبت‌نام کرده اند.

قاسمی اظهار کرد: زمین ها در قالب طرح جوانی جمیعت به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و والدین دارای سه فرزند یا بیشتر که یک فرزندشان پس از تاریخ ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۰ به دنیا آمده است، مشمول این طرح هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی افزود: البته در برخی از شهرهای جدید استان از جمله چناران شهر، آوا و یکه سعود به علت نداشتن حریم مصوب باید موضوع تامین زمین از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پیگیری شود.

متقاضیان واجد شرایط قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت می‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت نام کنند تا مراحل قانونی برای واگذاری اقساطی زمین اقدام شود.