تهران - ایرنا - مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از راه‌اندازی نخستین مرکز معاینه فنی دوستدار محیط زیست خبر داد و گفت: این مرکز در نیمه نخست سال جاری با نوآوری‌های جدید اداره خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حلیا سادات حسینی عصر سه‌شنبه در نشست خبری با اشاره به اجرای پویش‌هایی در راستای فرهنگ‌سازی و مناسبت‌های محیط زیستی برای حفاظت از محیط زیست، اظهار داشت: با ۲ رویکرد کلان و خرد کار خود را پیش می‌بریم که در رویکرد کلان به دنبال کاهش مخاطرات محیط زیستی هستیم.

حسینی ادامه داد: تلاش شد با تدوین نظام مدیریت یکپارچه محیط زیست نقشه‌ای مدون را رقم بزنیم و نظام‌نامه‌ای را تدوین کنیم و هدف، رصد و ارزیابی عملکرد محیط زیستی تهران است.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران تاکید کرد: برای رفع آلاینده اصناف و شکایت شهروندان و صنایع می‌توانیم وارد عمل شویم و ملزم هستیم موضوع را از طریق محیط زیست حل کنیم.

وی با اشاره به اجرای مدیریت انرژی افزود: اکنون همه ساختمان‌های شهرداری تهران درجه انرژی دریافت کرده‌اند و با استفاده از این ممیزی، انرژی در سال جدید به سمت اجرای راهکارها حرکت می‌کند همچنین در ۶۵ نقطه تهران نیروگاه تجدیدپذیر وجود دارد و به سمتی حرکت می‌کنیم که این نیروگاه‌ها بزرگتر شوند و بزرگترین نیروگاه در بوستان سرخ حصار قرار دارد و میزان تولید برق آن بر اساس مساحت پارک است.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران خاطرنشان کرد: بنا داریم در سال جاری به سمت توربین‌های آبی و بادی نیز حرکت کنیم و با سیاستگذاری‌های صورت گرفته شرکت‌ها و ساختمان‌های ستادی را نیز به این سمت سوق دهیم.

ابزار دقیقی برای بررسی گاز متان وجود ندارد

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران درباره گزارش ناسا مبنی بر وجود گاز متان بر فراز تهران نیز گفت: ابزار دقیقی برای بررسی گاز متان وجود ندارد به سمت بهره‌برداری از متان هستیم البته هرکجا که دفن پسماند وجود داشته باشد، متان هم وجود دارد.

به گفته حسینی، هدف اصلی راه‌اندازی مراکز «ام آر اف» زباله‌های خشک و کاهش تولید زباله خشک و مدیریت آنها است و گاز متان از دفن زباله تر ایجاد می‌شود.

وی درباره بوی نامطبوع شهر تهران نیز گفت: این موضوع صرفا متعلق به آرادکوه نیست و تصفیه خانه تهران و کشتارگاه‌هایی وجود دارد که بوی سال‌های ۹۹و ۴۰۰ ممکن است برای آن موضوع بوده است.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران یادآور شد: مطالبه‌گر حمل و نقل عمومی هستیم همچنین مصوبه‌ای در حوزه کاهش مصرف پلاستیک وجود دارد و قرار بر این است که فروشگاه‌های شهروند و میادین میوه و تره‌بار از هفته محیط زیست تا هفته بدون کیسه پلاستیک کار خود را آغاز کنند و چهار مدل برای این کار روی میز است و هنوز درحال بررسی این پیشنهادها و مدل‌ها هستیم.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران تاکید کرد: ارائه بسته‌های تشویقی همچنین دریافت هزینه برای کیسه‌های پلاستیکی از جمله این مدل‌ها است.

وی درباره میزان آلودگی هوای پایتخت نیز گفت: بیشترین میزان آلودگی در مناطق مرکزی و کمترین میزان را در منطقه ۲۲ داریم اما به دلیل جمعیت شناور باید گزارش خود را دائما به روزرسانی کنیم.