قرچک- ایرنا- فرماندار شهرستان قرچک گفت: ترویج فرهنگ پهلوانی و بسط و توسعه ورزش‌های زورخانه‌ای جامعه ورزشی کشور را به سمت اخلاق و مردانگی بیش از گذشته پیش می‌برد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا فاتحی‌نژاد روز سه‌شنبه در آئین بزرگداشت روز ملی فرهنگ پهلوانی و ورزش‌های زورخانه‌ای که در زورخانه حضرت علی‌ابن ابیطالب (ع) قرچک برگزار شد اظهار داشت: ۱۷ شوال، همزمان با سالروز جنگ خندق و نبرد تاریخی حضرت علی (ع) و عمربن عبدود به عنوان روز فرهنگ پهلوانی و جوانمردی نامگذاری شده و حقیقتا ورزشکاران ایران اسلامی همواره در کنار تلاش برای کسب عناوین قهرمانی، مزین به اخلاق و صفات پهلوانی بوده‌اند.
وی افزود: پهلوانان نام‌آور ایران از گذشته‌های دور تا کنون همواره روح پهلوانی را در خود تقویت کرده‌اند و چه بسیار ورزشکارانی که با زینت بخشیدن خود به صفت پهلوانی و جوانمردی، جامعه را به سمت تعالی و رشد و توسعه رهنمون شده و به الگوهایی بی‌بدیل برای جوانان تبیدل شده‌اند.


وی تصریح کرد: مهم‌ترین معیار در ورزش پهلوانی و زورخانه ای، مزین شدن به اخلاق ، ادب ، گذشت ، جوانمردی و پایبندی به اصول اخلاقی که تمامی این صفات برگرفته از منش و رفتار حضرت علی(ع) است که نمود آن در جریان جنگ خندق و مبارزه جوانمردانه با عمربن عبدود به خوبی مشاهده می شود.
فاتحی‌نژاد افزود: اگر در تمامی رشته‌های ورزشی به اصولی که درورزش پهلوانی و زورخانه‌ای در احترام گذاشتن به ارزش‌ها، اعتقادات دینی، احترام و تکریم بزرگان و پیشکسوتان و رعایت اصل جوانمردی عمل شود، شاهد بسط و گسترش روز افزون اخلاق در جامعه اسلامی خواهیم بود.
در تقویم جمهوری اسلامی روز ۱۷ شوال، مصادف با روز نبرد علی (ع) با عمروبن عبدود به عنوان روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای نامگذاری شده است.
قرچک با ۲۷۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.