مهاباد - ایرنا - کورس شبانه و مسابقه سرعت میان خودروها در خیابان‌های ورودی به شهر مهاباد به تفریح عادی برای برخی نوجوانان و جوانان تبدیل شده که علاوه بر مزاحمت، حوادث جبران ناپذیری از جمله تصادف منجر به جرح و مرگ را برای ایشان بدنبال دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هر شب حوالی خیابان ۹ دی مهاباد (ورودی شهر از طرف میاندوآب) شاهد تجمع برخی خودروهای تیزرو و معمولی و حتی موتورسوارانی هستیم که با صداهای هنجارشکن موتور و اگزوزشان، تا پاسی از شب بدنبال خالی کردن هیجان و به اصلاح مسابقه رو کم کنی اقدام به برگزاری کورس سرعت می‌کنند که این اقدام آنها صدای اعتراض شهروندان ساکن در محل و خودروهای عبوری را در آورده است.

ویراژ و تیک آف و هورا کشیدن تماشاگران در کنار خطرات بسیار محتمل در حاشیه این مسابقه خطرناک علاوه بر سلب آرامش برای اهالی منطقه، موجب شده حتی تردد برای سایر خودروها نیز با خطر مواجه شود بطوریکه از ابتدای امسال تاکنون این اقدام و حرکات مرگ آفرین خودروها موجب مرگ زوج جوان مهابادی بخاطر وقوع تصادف رانندگی شد.

کورس‌های شبانه خودروها در مهاباد به رغم اینکه سابقه چند ساله دارد ولی هیچ اقدام قاطع و بازدارنده برای جلوگیری از این نوع رقابت و حرکات هنجارشکن و خطرناکگ از سوی متولیان امور بویژه پلیس انتظامی و راهنمایی و رانندگی صورت نگرفته و همچنان صدای بلند موتور تقویت شده خودروها و اگزوز غیر استاندارد شان در قالب رالی سرعت گوش مردم محل و رهگذران را می‌آزارد.

مخاطب اصلی این مسابقه نوجوانان و جوانانی هستند که پر از هیجان، شور و شوق جوانی و احساس بوده و برای جلب توجه و تحسین دیگران اقدام به هر نوع حرکتی می‌کنند که در نهایت آبستن حوادث تلخ و جبران ناپذیر خواهد بود ظاهرا این دورهمی شبانه رانندگان جوان، به جاذبه‌ای برای علاقه‌مندان به سرعت تبدیل شده و فرصتی برای شرطبندی چند میلیونی میان آنها را بوجود آورده است.

یکی شهروند ساکن در محله شهرک کارمندان در ارتباط با این موضوع به خبرنگار ایرنا گفت: آزاد راه ورودی مهاباد از طرف میاندوآب به پاتوق جوانانی تبدیل شده که شبانه برای مسابقه کورس سرعت و حرکات خطرناک تجمع می‌کنند که در بین آنها حتی از رانندگانی از شهرهای اطراف نیز حضور دارند.

وی با بیان اینکه صدای بلند تیک آف خودروها برای اهالی این منطقه به معضلی تبدیل شده است، افزود: چندین بار از طرف فرمانداری، راهنمایی و رانندگی و حتی نیروی انتظامی این موضوع را مطرح کردیم و به صورت مقطعی نسبت به جمع آوری آن اقدام شد ولی پس از مدت کوتاهی دوباره این رالی مرگ آفرین ادامه پیدا می‌کند.

این شهروند که بارها شاهد تصادف و واژگونی خودروهای شرکت کننده در این مسابقات بوده است، تاکید کرد: از مسوولان مرتبط استدعا داریم یک بار برای همیشه این موضوع را پیگیری و حل کنند تا از این بیشتر شاهد حوادث خطرناک برای عابران و سایر رانندگان عبوری از این مسیر نباشیم.

یکی از بانوان ساکن این محله نیز گفت: ماه گذشته یک زوج جوان با یکی از خودروهای که در حال کورس سرعت بود برخورد کرده و هر ۲ نفر جان خود را بخاطر تخلیه کاذب هیجان و غرور راننده جوان از دست دادند.

وی ضمن تاکید بر ضرورت برخورد قاطع و سریع با این پدیده ادامه داد: اغلب این جوانان و نوجوانان خودرو والدین شان را برای کورس شبانه به این منطقه می‌آورند که از پدر و مادرها خواهش می‌کنم برای حفظ جان فرزند خود و دیگران از دادن خودرو حداقل به فرزندانی که گواهینامه رانندگی ندارند، خودداری کرده و آنها را از حضور در این مسابقه باز دارند.

وی یادآور شد: شهرک کارمندان، صبا، کوی دانش و بهداری که در امتداد هم و در ۲ طرف ورودی شهر مهاباد از سمت میاندوآب قرار دارند عملا به پیست اختصاصی کورس و رالی سرعت خودروها تبدیل شده است و ساکنین بارها از طریق مختلف و گفت وگو با رسانه‌ها گفته‌اند آسایش و آرامش آنها سلب شده و اقدامی خاص از طرف مسوولان برای حل این مشکل صورت نگرفته است.

خودروهای حاضر در کورس شبانه مهاباد شناسایی شده‌اند

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی مهاباد گفت: نگرانی و نارضایتی‌های عمومی در این خصوص زیاد است و پلیس به صورت جدی با این پدیده برخورد خواهد کرد

سرهنگ حمید بختیاریان با بیان اینکه تاکنون به توقیف ۲۰ خودرو سورای و ۱۰ دستگاه موتورسیکلت متخلف اقدام کرده‌ایم، افزود: از طریق ثبت پلاک، لیست خودروهای شرکت کننده در مسابقات کورس شبانه و حتی موتورسیکلت‌ها برای اعمال قانون از جمله توقیف از سوی پلیس ثبت شده است.

با بیان اینکه پلیس با هرگونه حرکت خطرناک و حادثه آفرین برخورد می‌کند، ادامه داد: اغلب این رانندگان نوجوانان بدون گواهینامه هستند که خودروی والدین را بدون اطلاع آنان به این مکان می‌آورند که در صورت حادثه راننده و هم مالک خودرو مقصر شناخته می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه اقدام عملی برای مقابله با حرکات در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: آموزش و فرهنگ سازی رکن اصلی مقابله با این پدیده بوده و پلیس در حوزه آموزش بدون دریافت هیچ هزینه‌ای حاضر به آموزش در ارگان‌ها، مدارس و اماکن عمومی است.

یکی از نوجوانان شرکت کننده در کورس شبانه که نخواست نامش ذکر شود، در جواب علت این خطرآفرینی و سرعت گفت: عشق سرعت و هیجان مسابقات و لذت دور دور شبانه مرا مجاب کرد به این محل بیایم و مسابقه بدم.

وی گفت از اینکه صدای خودروهای شرکت کننده در کورس شبانه اهالی را اذیت می‌کند، خوشحال نیست، ولی این مسیر خلوت و بدون سرعت گیر است و همین باعث شده از شهرهای اطراف هم برای شرکت در مسابقه کورس به اینجا بیایند.

وی از نبود محل مناسب و پیست اتومبیلرانی در مهاباد انتقاد کرد و گفت: جوان هستیم و نیاز به تفریح داریم، در شهری که نه پیست رانندگی و نه اماکن تفریحی و نه سرگرمی مناسب با سن و شور و حال جوانی دارد چه باید کنیم؟ تازه اگه باشد هم هزنیه‌اش برای من و امثال من زیاد است.

برخورد و اعمال قانون به تنهایی جوابگو و حل مساله نیست

یک جامعه شناس و استاد دانشگاه پیام نور مهاباد در این رابطه اظهار کرد: برگزاری کورس و مسابقات سرعت مورد تایید نیست و امری غیر قانونی و ناپسند است، اما ریشه‌های بروز آن را باید شناسایی کرد.

علی ازدست افزود: تعدادی از طرفدارن و اعضای این مجموعه بارها در خصوص نبود مکان و فضای مناسبی برای تخلیه هیجانات خود گلایه کرده‌اند و در حقیقت مهاباد با آن همه سابقه فرهنگی و تاریخی، فاقد مکان‌های جذاب و متناسب با سلیقه نسل امروز است.

وی اضافه کرد: در صورتی که زیرساخت‌های اوقات فراغت در شهر در دسترس عموم نوجوانان و جوانان قرار گیرد، می‌توان اعمال قانون کرد و یا حتی مجازات سنگین هم برای متخلقان در نظر گرفت.

این استاد دانشگاه پیام نور مهاباد گفت: انواع مسابقات ورزشی و رزمی برای تخلیه هیجان جوانان و علاقمندان به ویژه در بخش سرعت و موتورسواری وجود دارد که ضمن تخلیه هیجانی افراد، همه در برابر قانون احساس مسوولیت می‌کنند و میزان تخلف از قانون به کمترین میزان خود رسیده است.

فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای تخلیه انرژی و هیجان جوانان و کنترل انجام حرکات خطر آفرین در کنار فرهنگ سازی و اعمال قانون افراد مختلف و هنجارشکن می‌تواند آسیب‌های این پدیده را در جامعه کاهش دهد تا همگان در سایه آن آرامش جسمی و روانی بیشتری داشته باشند.