تهران- ایرنا- جورجیا ملونی نخست‌وزیر ایتالیا به کوین مک کارتی رئیس کنگره آمریکا اطمینان داده که اگرچه هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است اما دولت او قصد دارد از طرح کمربند و جاده چین خارج شود.

به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از بلومبرگ، ایتالیا در سال ۲۰۱۹ زمانی که جوزپه کونته نخست‌وزیر این کشور بود، قرارداد مشارکت در طرح کمربند و جاده چین را امضا کرد و تنها کشور گروه هفت شد که بخشی از این توافق شد.

به نوشته بلومبرگ، مشارکت ایتالیا در این طرح در سال ۲۰۲۴ به‌طور خودکار تمدید خواهد شد مگر اینکه رم از این توافق خارج شود.

از سوی دیگر در پی افزایش تنش‌های میان واشنگتن و پکن که با توجه به حمایت مداوم چین از روسیه تشدید شده است، ایتالیا نیز مانند بسیاری از کشورهای اروپایی در گرداب روابط تیره واشنگتن و پکن گرفتار شده است.

به نوشته بلومبرگ، کشورهای اروپایی اگرچه مایل به تعامل سازنده با چین در زمینه تجارت و سرمایه‌‎گذاری هستند اما در عین حال از اتکای بیش از حد به تعاملات اقتصادی با پکن اجتناب می‌کنند زیرا نگران هستند تجربه تلخ اتکای بیش از حد به انرژی روسیه این بار در قامت اتکای بیش از حد به تعاملات اقتصادی با چین برای آنها تکرار شود.

سخنگوی ملونی و دفتر مک کارتی تا به حال از اظهارنظر درباره این موضوع خودداری کرده‌اند اما منابعی که خواستند نام آنها فاش نشود به بلومبرگ گفتند که ایالات متحده مصرانه رم را تحت فشار قرار داده است تا با دنباله‌روی از سیاست‌های واشنگتن در قبال پکن، از طرح کمربند و جاده چین خارج شود.

به گفته این منابع، اگرچه مشاوران دیپلماتیک ملونی همچنان در حال گفت‌ وگو درباره جزئیات خروج از این توافق و زمان تصمیم‌گیری نهایی درباره آن هستند اما ایتالیا از ترس اقدامات تلافی‌جویانه اقتصادی چین، احتمالا تا پایان ماه مه، تصمیم خود درباره این موضوع را آشکار نخواهد کرد.

به نوشته بلومبرگ طرح کمربند و جاده چین تاکنون ۹۰۰ میلیارد دلار در پروژه‌های زیرساختی در سطح جهان تامین مالی کرده است.