بجنورد- ایرنا- استاندار خراسان شمالی با انتقاد از اینکه برخی پروژه های عمرانی استان طولانی و فرسایشی شده است گفت: با پیمانکاران متخلف برخورد شود تا روند این طرح ها سرعت گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا حسین نژاد روز چهارشنبه در نشست شورای فنی خراسان شمالی اظهار کرد: باید با نظارت درست بر پروژه ها از فرسایشی شدن آن جلوگیری کرد.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد ما استفاده از توان و ظرفیت پیمانکاران بومی در اجرای پروژه های عمرانی است افزود: در برخورد با تخلف پیمانکاران نباید ملاحظه کاری شود و باید از صدمه به امانت مردم جلوگیری کرد.

استاندار خراسان شمالی خاطرنشان کرد: پیمانکاران بومی باید با آموزش های لازم در زمینه مالیات و تامین اجتماعی را فرا گیرند و برگزاری دوره های آموزشی در این باره ضروری است.

وی با بیان اینکه در انعقاد قرارداد با پیمانکاران باید دقت نظر انجام شود افزود: برگزاری دوره های آموزشی برای کارفرمایان برای پیمانکاران ضروری است تا با قوانین آشنا شده و بر آن اشراف کامل داشته باشند.

حسین نژاد با اشاره به گلایه ها مبنی بر افزایش قیمت مصالح و تاثیر آن در افزایش قیمت تمام شده ساخت و ساز گفت: باید نظارت لازم انجام شود تا در اجرای پروژه ها از مصالح مرغوب و با کیفیت استفاده شود در رسیدگی به مشکلات در زمینه قیمت مصالح توجه شود که مصالح فروشان دچار مشکل نشوند.

وی خاطرنشان کرد: پیمانکاران، بازوان قوی دولت در اجرای پروژه محسوب می شوند و باید شرایط بهتری برای فعالیت این قشر ایجاد کرد.

استفاده از توان پیمانکاران بومی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی هم در این نشست با تاکید بر اینکه همت و رویکرد استان در استفاده از توان پیمانکاران بومی در اجرای پروژه های عمرانی است گفت: پیمانکاران استان توانمند و دارای صلاحیت هستند.

مهدی رشیدی اظهار کرد: سال های ابتدایی تشکیل استان بسیاری از پروژه های عمرانی این خطه از کشور به پیمانکاران غیربومی استان های مجاور و یا استان تهران واگذار شد اما به تدریج شاهد اجرای پروژه های مختلف به وسیله پیمانکاران بومی استان بودیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به مشکلات موجود پیمانکاران و کارفرمایان در اجرای کارها گفت: قانون مناقصات، قانون محکمی است و اگر بر اساس قانون عمل شود، مشکل اختلاف و یا شکایت ایجاد نمی شود.

رشیدی گفت: از فرمانداران انتظار می رود بر روند اجرای کارهای عمرانی نظارت داشته باشند تا از بروز مشکل، شکایت و اختلاف میان کارفرمایان و پیمانکاران جلوگیری شود و مشکلات در این باره به حدقل برسد.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است.