تهران - ایرنا - وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به ارسال لایحه اهداف این وزارتخانه به مجلس گفت: این لایحه بعد از یک سال کار مداوم صدها کارشناس تهیه و تقدیم مجلس شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، سید عزت‌الله ضرغامی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به اعلام وصول لایحه اهداف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مجلس اظهار داشت: این لایحه در ۱۰ ماده و ۷۷ بند تهیه شده است.

رئیس جمهور آیت الله سید ابراهمیم رئیسی ۲۱ فروردین ماه با ارسال نامه ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را برای انجام تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

بر اساس این لایحه، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به منظور تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مربوطه، لایحه قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را تدوین و برای مراحل بررسی و تصویب به هیأت دولت ارائه کرده بود.

این لایحه که در جلسه ۹ بهمن ماه سال ۱۴۰۱ هیات وزیران به تصویب رسیده بود، در نشست علنی ۱۰ اردیبهشت مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.

وی با اشاره به اینکه از زمان تشکیل وزارت میراث فرهنگی قرار بود قانون آن نوشته شود، اضافه کرد: قبلا سه حوزه ماموریتی مستقل دارای قانون بودند که روح انسجام و تمرکز بر ماموریت‌های این حوزه ها در این قانون دیده شده بود که نقش مهمی در پیشبرد اهداف ما دارد.

وی تأکید کرد: سعی شده است که این لایحه روان، صریح و شفاف باشد تا دچار ابهام حقوقی در برداشت‌های مختلف از آن نشویم.

وزیر میراث فرهنگی ادامه داد: نکته دیگر هم ماموریت یگان حفاظت میراث فرهنگی است که رسما به عنوان ضابط قضایی در این لایحه شناخته شده که نقش مهمی در حفاظت از میراث فرهنگی، جلوگیری از تخلفات و قاچاق در این حوزه خواهد داشت.

ضرغامی ضمن قدردانی از دستگاه های مختلفی که در تهیه این لایحه با وزارت میراث فرهنگی همکاری داشتند، تصریح کرد: ماموریت دستگاه‌های مختلف به صورت شفاف در این لایحه دیده و بسیاری از ابهامات و اختلافاتی که وجود داشت، حل شده است. 

وزیر میراث فرهنگی ابراز امیدواری کرد، مجلس این لایحه را با اولویت بررسی کند و مطمئنم با نگاهی که نمایندگان دارند، لایحه غنی‌تر خواهد شد و اگر لازم باشد در بخش‌هایی که نیاز است، تقویت خواهد شد.

وی افزود: براساس این لایحه، وزارت میراث فرهنگی باید متناسب با تورم سالیانه، قیمت بلیت ورودی به موزه‌ها، محوطه‌ها و پایگاه‌های مراث فرهنگی را افزایش دهد، این ارقام الان بسیار پایین است اما بعد از یک دوره کارشناسی که انجام شد، با توجه به نامگذاری سال، از افزایش قیمت‌ها جلوگیری می‌کنیم.

ضرغامی خاطرنشان کرد: امسال بر خلاف هر سال دیگری با قیمت بلیت موزه‌ها، محوطه‌های تاریخی و مکان‌هایی که به وزارت میراث فرهنگی مربوط است، مخالفت کردیم و قیمت‌ها همان قیمت‌های سال گذشته خواهد بود.

وزیر میراث فرهنگی درباره ارتقای ظرفیت صادرات صنایع دستی گفت: حضور وزارتخانه در نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران، یک حضور بسیار گسترده و کم‌نظیری هم در حوزه گردشگری و هم در حوزه صنایع دستی بود.

وی با اشاره به اینکه توانمندی‌های ما این فرصت را در نمایشگاه برای تبادل نظر با تجار و بازرگانان فراهم کرد، افزود: اخیرا نظام مسائل صادرات صنایع دستی را احصاء کردیم و جلسات متعددی با صادرکنندگان صنایع‌دستی برگزار شده است.

ضرغامی تصریح کرد: در این زمینه اقداماتی صورت گرفته و مواردی باقی مانده است که می توان با توجه دولت و شخص رئیس جمهور آنها را برطرف کرد.

نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۳ که پنجمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران به شمار می رود، از ۱۷ اردیبهشت ماه در مرکز نمایشگاههای بین المللی تهران آغاز به کار کرد و تا بیستم اردیبهشت ماه با حضور ۷۵۰ شرکت داخلی و نمایندگانی از ۶۰ کشور برپاست.

امارات، پاکستان، روسیه، ترکیه و چین از جمله شرکت کنندگان در این رویداد هستند که در ۱۲ بخش از جمله صنعت، پزشکی لوازم خانگی، مواد غذایی، پتروشیمی توانمندی های خود را عرضه کرده اند.

ضرغامی همچنین درباره افزایش بلیت هواپیما بر صنعت گردشگری تصریح کرد: با هرگونه تغییرات نامتعادل، افزایش‌های غیر متناسب با واقعیت گردشگری، مخالف هستیم و نشست های متعدد، ثبات نسبی قیمت در این حوزه را پیگیری می کنیم.

وزیر میراث فرهنگی با اشاره به اینکه در بررسی سفر حمل و نقل نقش محوری دارد و یکی از موارد مهم قیمت متناسب برای حمل ونقل شامل اتوبوس، ریلی و ایرلاین‌ها است، خاطرنشان کرد: البته وزارت راه تا حد امکان مخالفت کرده و مانع از افزایش قیمت پروازها خواهد شد.