تهران - ایرنا - رییس دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرد: آتش سوزی در آزمایشگاه مهندسی خاک این دانشکده ۸ تا ۱۰ میلیون دلار (۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان) خسارت وارد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، علی بخشی روز چهارشنبه با تشریح جزبیات حادثه آتش سوزی ساعت ۳ بامداد سه شنبه (۱۹ اردیبهشت ماه) در آزمایشگاه مهندسی خاک این دانشکده افزود: این آزمایشگاه با تلاش سالیان سال اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی گروه ژئوتکنیک تجهیز شده بود و حتی برخی از تجهیزات آن بسیار نادر و برخی ابداعی اساتید و محققین دانشکده بود و نمونه‌های مشابه زیادی در سایر آزمایشگاه‌ها نداشتیم.

وی تاکید کرد: برآورد اولیه ما از میزان خسارت بین ۸ تا ۱۰ میلیون دلار (۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان) است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف یادآور شد: با وقوع این حادثه بسیار تلخ جلسه‌ای ظهر روز گذشته با حضور اساتید، کارشناسان فنی، مدیران آزمایشگاه‌ها و کمیته تجهیزات دانشکده عمران برگزار شد و پس از آن هم با کارشناسان آتش‌نشانی و مدیر ساختمان و تاسیسات دانشگاه گفت و گو و پس از بررسی دوربین‌ها شرح حادثه مشخص شد.

بخشی توضیح داد: حوالی ساعت ۳ بامداد سه شنبه به احتمال زیاد جریان برق روشنایی سقف آزمایشگاه دچار اتصالی شده آتش سوزی آغاز می شود و دقایقی بعد برق روشنایی سقف قطع می‌شود و بعد از حدود ۱۵ دقیقه حرارت کم‌کم گسترده شده و دوربین‌های آزمایشگاه هم از کار می‌افتند و آزمایشگاه حدود ۳۰ دقیقه در آتش می‌سوزد و گویا کاملا اتفاقی دانشجویان دیگر دانشکده‌ها متوجه آتش‌سوزی شده و آن را به اطلاع حراست دانشگاه می‌رسانند و ظاهراً کمتر از ۱۰ دقیقه بعد، با حضور آتش‌نشانی و مسوولین حراست، درب ورودی آزمایشگاه از بیرون شکسته و حریق مهار می‌شود.

 وی ادامه داد:‌ آخرین دانشجوی دانشکده مهندسی عمران پیش از ساعت ۱۲ شب سه شنبه از ساختمان خارج شده و به همین دلیل حین وقوع حادثه، فردی در دانشکده نبوده و آسیب جانی وارد نشده است.

رییس دانشکده عمران دانشگاه صنعتی شریف همچنین گفت: برای بسیاری از دانشکده‌های فنی-مهندسی آزمایشگاه‌ها همیشه نقش کلیدی داشته و این نقش درباره آزمایشگاه‌های پژوهشی و تحقیقاتی اثرگذاری بیشتری دارند؛ آزمایشگاه پیشرفته مکانیک خاک هم یکی از همین آزمایشگاه‌ها بود که در گروه ژئوتکنیک بسیار کلیدی و مورد استفاده است.

بخشی در پاسخ به این سوال که وقتی مسوولیت تامین ایمنی و نگه‌داری از ساختمان هر دانشکده به عهده مسوولان آن است، شما و همکاران‌ شما در این مدت چه اقداماتی برای ایمنی انجام دادید که امروز شاهد این اتفاق هستیم؟، اظهار داشت: ایمنی چند بعدی‌ است و موضوعی چند جانبه به حساب می‌آید؛ در حوزه آتش‌سوزی، زلزله، گاز و غیره مطرح است و هر کدام نکات خاص خود را دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که باید بستر و زیرساخت اولیه ایمنی‌ وجود داشته باشد که حداقل آن سیستم هشدار است اما در سطح کل دانشگاه به عنوان دغدغه اصلی مطرح نبوده است. دغدغه اول اساتید و محققین دانشگاه، تحقیقات و پژوهش است و سعی می‌کنند آن را به خوبی انجام دهند و گاهی مشکلات عدیده مانع از توجه جدی به رعایت ایمنی می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف یادآور شد: با همکاری مسوول فنی دانشکده مهندسی عمران در تلاش هستیم تا نکات مختلف ایمنی و عوامل حادثه بامداد سه شنبه و سایر عوامل حادثه‌ساز را ارزیابی کرده و به فرم دستورالعمل مکتوب کنیم تا دیگر شاهد وقوع این‌گونه حوادث ناگوار نباشیم.

به گزارش روزنامه شریف، همچنین هادی نوبهاری مدیر حوزه ریاست دانشگاه شریف در ایمیلی که برای اساتید دانشگاه ارسال کرده است، تاکید کرد که باید علاج فوری وضعیت آزمایشگاه‌های فرسوده، پرتراکم و غیر استاندارد دانشکده‌ها را در اولویت قرار دهیم و از جلسه امروز شورای سرپرستان (روسای مراکز، گروه‌ها و دانشکده‌ها) برای بررسی موضوع خبر داده است.

وی در این ایمیل نوشت: رخداد این حادثه تلخ و خسارت‌های جبران‌ناپذیر ناشی از آن در یکی از آزمایشگاه‌های نسبتاً کم‌ریسک دانشگاه و از نقطه‌ای که کمتر کسی گمان آن را می‌برد، نشان داد که باید همه همکاران خیلی بیشتر از قبل خود را نسبت به نقاط ضعف ایمنی مسئول بدانیم و پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی تلخ‌تر بعدی خصوصاً در آزمایشگاه‌های دانشگاه که بعضاً فرسوده، پرتراکم و غیراستاندارد هستند، باید در اولویت امور اجرایی همه ارکان صف و ستاد دانشگاه باشد. جزییات بیشتر این حادثه و اقدامات اصلاحی که باید انجام داد، در جلسه شورای سرپرستان که امروز برگزار می‌شود، بررسی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، آزمایشگاه مکانیک خاک در دانشکده مهندسی عمران دانشگاه  صنعتی شریف که در طبقه همکف این دانشکده قرار دارد ساعت سه بامداد سه شنبه دچار آتش سوزی شد و تمامی وسایل آن در آتش سوخت.

باوجود مهار آتش‌سوزی، حرارت اتاق همچنان ادامه داشت و شیشه‌ها و بخش‌هایی از آزمایشگاه فروریخت. تقریباً تمامی وسایل الکترونیکی این آزمایشگاه در آتش سوخته یا ذوب شده‌ است و سایر وسایل هم یا تخریب یا با دوده‌های سیاه پوشیده شده‌اند.

بعضی از کلاس‌های صبح سه شنبه دانشکده عمران که قرار بود در این ساختمان برگزار شود، لغو و بعضی هم به محل دیگری منتقل شد و از طرفی برخی اساتید هم کلاس های میان‌ترم‌های خود را لغو و به زمان دیگری موکول کردند.

برخی مسوولان دانشگاه شریف این آتش سوزی را ناشی از مشکلات ساختمانی، تاسیساتی یا ایمنی عنوان کردند که به گفته آنها تا این لحظه نشانه‌هایی از تلاش عوامل بیرونی برای آن وجود ندارد.