به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، «شهریار افندیزاده» با اشاره به ضرورت بهرهمندی از ایدههای نو در عرصه حملونقل به منظور افزایش بهرهوری، کاهش هزینهها، ارائه خدمات مطلوب و افزایش شفافیت گفت: در سال گذشته با توجه به نامگذاری صورت گرفته با عنوان تولید؛ دانشبنیان، اشتغالآفرین و نظر به اراده دولت مردمی در جهت توسعه ظرفیت اشتغالزایی و همچنین برنامههای وزارت راه و شهرسازی در استفاده از ظرفیت کارآفرینی و نخبگی در حوزه حملونقل، طراحی اجزای مختلف این زیستبوم در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: اقدامات لازم در حال انجام است و تلاش میشود تا اواسط سال ۱۴۰۲ برنامه راهبردی ویژه پیادهسازی این زیستبوم نهایی شود.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سوابق موضوع اضافه کرد: با توجه به ابلاغ سیاست رویش و تاکید بر ضرورت و اهمیت توجه به توسعه کسبوکارهای نوپا در حوزه ماموریتی وزارت راه و شهرسازی و در راستای پیادهسازی زیستبوم فناورانه این حوزه، سامانه نوآفرین (استارتآپ) حملونقل کشور در سال گذشته راهاندازی شد.
افندیزاده خاطرنشان کرد: این سامانه (https://mrud.ir/startup/registration) سه هدف مشخص را دنبال میکند. هدف اول شناسایی کلی صاحبان ایده (فرد، تیم و یا شرکت نوآفرین)، شتابدهندهها و سرمایهگذاران حوزه حملونقل به منظور برقراری تعاملات، ارتباطات و انجام اقدامات بعدی است.
وی هدف را دوم ثبت ایدههای حوزه حملونقل به منظور تدارک حمایتهای اثربخش دانست و افزود: هدف سوم که در حال حاضر از سوی سایر دستگاهها نیز مورد پیگیری است و از اهمیت بالایی برخوردار است، اعلام چالشها و موانع پیش رو در راهاندازی و فعالیت استارتآپهای حوزه حملونقل به منظور شناسایی و رفع آنها است.
افندیزاده با اشاره به اینکه هدف مطلوب پیادهسازی زیست بوم نوآفرینی حملونقل کشور و بسترسازی بهرهمندی از ایدههای نو و ناب است، افزود: شناسایی بازیگران زیست بوم و تبیین نقش و کارکرد هر کدام مطابق با مطالعه مربوطه انجام شده و علاوه بر این ظرفیتهای قانونی و سیاستهای حمایتی در خصوص استارتآپها و شرکتهای دانش بنیان احصاء و شرکتهای فعال در حوزه حمل و نقل شناسایی شدهاند.
وی ادامه داد: در همین راستا بررسی مکانیزمهای به هم رسانی عرضه و تقاضا در این زیست بوم و تبیین نیاز بازار حمل و نقل در حال انجام است.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: تدوین برنامه راهبردی این موضوع منطبق بر مطالعات دقیق در قالب گروههای کانونی مربوط به مولفههای مختلف توسعه زیست بوم در دستور کار قرار دارد که مقرر است پس از آن، برنامه اقدام عملیاتی و نقشه راه در سه بازه زمانی کوتاه، میان و بلندمدت برای پیادهسازی این زیست بوم برای وزارت راه و شهرسازی ترسیم شود.
افندیزاده در پایان گفت: لازمه پیادهسازی مطلوب زیست بوم نوآفرینی و دانش بنیان حمل و نقل کشور همگرایی و هماهنگی تمامی زیربخشهای وزارت راه و شهرسازی و همکاری و تعامل نهادهای مربوطه نظیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.