محمدعلی زلفیگل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز چهارشنبه در این نشست گفت: برگزاری جلسات کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در استانها سنت بسیار حسنهای است و امیدواریم این رویه در سایر استانها نیز ادامه داشته باشد.
وی ادامه داد: نباید برای اعضای هیات علمی از بابت حقوق و درآمد سقف تعیین کنیم و انتظار ما از کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی این است که نگاه ویژهای به اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه داشته باشند.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری در خاتمه خاطرنشان کرد: ما در اجلاس رؤسای دانشگاهها که در دانشگاه شیراز برگزار خواهد شد آییننامههای مختلفی را به تصویب خواهیم رساند که امیدواریم خروجی این آییننامهها و بخشنامهها موجب ارتقاء وضعیت آموزش عالی کشور شود.
نقش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در برنامه هفتم توسعه مشخص شود
استاندار آذربایجان شرقی نیز طی سخنانی گفت: کمیسیون آموزش باید نقش تاثیرگذار خود را در برنامه هفتم توسعه کشور نشان دهد و در راستای اعتلاء تحقیقات، آموزش و رشد علمی کشور نقشی برجسته ایفا کند.
عابدین خرّم ادامه داد: ما باید مشخص کنیم که مأموریت دانشگاهها بر چه چیزی مبتنی است و تسهیلات علمی بر چه اساسی داده میشود. پردیسهای علم و فناوری چه مأموریتهایی دارند. نقش آذربایجان شرقی در قفقاز چیست و تمامی این موضوعات باید بررسی و موانع موجود رفع شود.
وی با اشاره به حوادث سال گذشته دانشگاهها و نقش ویژه رؤسای دانشگاه در مدیریت آن حوادث، گفت: جا دارد از تمامی رؤسای دانشگاههای استان که بهخوبی توانستند حوادث سال گذشته را مدیریت کرده و دشمنان را از رسیدن به اهداف شوم خود ناامید کنند.
استاندار آذربایجان شرقی با قدردانی از رئیس دانشگاه تبریز در برگزاری تریبونهای آزاد در دانشگاه، گفت: دانشگاه تبریز اولین دانشگاهی بود که تریبون آزاد را برگزار کرد و پیامهای مثبتی از آن تریبونها به بیرون مخابره شد .
هدف از این سفرها بررسی مشکلات و چالشهای سیستم آموزش عالی کشور است
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه هدف از این سفرها بررسی مشکلات و چالشهای سیستم آموزش عالی کشور است، گفت: مجلس شورای اسلامی چهار اقدام اساسی در بحث آموزش کشور انجام داده است که اولین موضوع بحث انتقال مسئولیت آموزش کودکان تا ۶ سال از بهزیستی به آموزش و پرورش است که بعد از سالها امروز شاهد هستیم که مهدهای کودک زیر نظر آموزش و پرورش فعالیت میکنند.
علیرضا منادی ادامه داد: ما در بحث رتبه بندی معلمان که ۵۰ همت اعتبار را به خود اختصاص داد دو هدف اصلی را دنبال میکنیم که هدف اول ارتقاء سطح کیفی آموزش از طریق افزایش رقابت بین معلمان و دومین هدف بالابردن شأن و منزلت معلمان است.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی: با پیگیریهای انجام شده و به رغم تمامی مخالفتهایی که وجود داشت، شاهد افزایش ۶۰ درصدی حقوق اساتید دانشگاهها هستیم که ۳۰ درصد در دولت قبل و ۳۰ درصد نیز در این دولت اعمال شده است.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، اجرای قانون همسانسازی حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاهها را سومین اقدام مهم مجلس برشمرد و افزود: با پیگیریهای انجام شده و به رغم تمامی مخالفتهایی که وجود داشت، شاهد افزایش ۶۰ درصدی حقوق اساتید دانشگاهها هستیم که ۳۰ درصد در دولت قبل و ۳۰ درصد نیز در این دولت اعمال شده است.
وی گفت: اعتبار اختصاص یافته به این قانون حدود ۶۰ همت است.
منادی، قانون جهش تولید دانشبنیان را چهارمین و مهمترین اقدام مجلس شورای اسلامی در بحث آموزش برشمرد و یادآور شد: با اجرای این قانون تمامی موانع شرکتهای دانشبنیان اعم از مشکلات بانکی، بیمهای و مالیاتی از میان برداشته شد و در واقع میتوان گفت شاه بیت این قانون، صدور مجور برای اساتید در ثبت شرکت دانش بنیان بود.
رؤسای دانشگاهها بنیاد ملی نخبگان را بخشی از سیستم آموزش عالی کشور بدانند
قائممقام بنیاد ملی نخبگان نیز گفت: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس توجه ویژهای به بنیاد نخبگان دارد و امیدواریم در سال جدید فعالیتهای چشمگیری را در این حوزه شاهد باشیم .
ناصر باقری مقدم ادامه داد: از جمله مهمترین موضوعاتی که در سال جدید بر روی آنها تأکید داریم عبارت از بورسیه شغلی نخبگان، طرحهای محور استاد محور و دانشجو محور است.
وی گفت: ما از رؤسای دانشگاهها این خواسته را داریم که بنیاد ملی نخبگان را بخشی از سیستم آموزش عالی کشور بدانند و با همکاری و همدلی اجازه ندهیم نخبگان ما از کشور مهاجرت کنند.
ارتباط خوبی بین سازمان فنیوحرفهای و مراکز آموزش عالی وجود دارد
قائم مقام سازمان فنی و حرفهای در حوزه پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت نیز طی گفت: توجه به مهارتآموزی در آموزش عالی را باید به فال نیک بگیریم چرا که بخشی از خروجیهای دانشگاه اکنون جزء ورودیهای سازمان فنی و حرفهای هستند.
قائممقام بنیاد ملی نخبگان از تاسیس مراکز مشاور و مدیریت مهارت آموز در ۷۰۰ واحد دانشگاهی فنی و حرفهای خبر داد و افزود: بایستی همکاری بین دانشگاههای مادر و مراکز فنی و حرفهای توسعه یابد.
علی حسین شهریور ادامه داد: اکنون ارتباط خوبی بین سازمان فنی و حرفهای و مراکز آموزش عالی و دانشگاهها وجود دارد و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.
وی از تاسیس مراکز مشاور و مدیریت مهارت آموز در ۷۰۰ واحد دانشگاهی فنی و حرفهای خبر داد و افزود: بایستی همکاری بین دانشگاههای مادر و مراکز فنی و حرفهای توسعه یابد.
ضرورت پیگیری بحث آمایش سرزمینی رشتههای دانشگاهی
رئیس دانشگاه تبریز نیز ضمن اشاره به تاریخچه تبریز و آذربایجان و پیشینه این دیار در علم و دانش اظهار کرد: تبریز شهری است که سالها قبل دارای یک دانشگاه بین المللی بنام ربع رشیدی بود که اساتید و اطبای بسیاری از کشورهای دنیا به این دانشگاه میآمدند .
صفر نصرالهزاده ادامه داد: دانشگاه تبریز بهعنوان یکی از دانشگاههای تاثیرگذار و دومین دانشگاه قدیمی کشور بعد از دانشگاه تهران، افتخارات زیادی در عرصه ملی و بین المللی کسب کرده است.
رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به شهادت دانشجویان این دانشگاه در دوران قبل از انقلاب و دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: ۲ دانشجو در اردیبهشت سال ۱۳۵۷، ۲۲ دانشجو در ۲۷ دی ۱۳۶۵ در دانشگاه به شهادت رسیدند و پنج شهید گمنام نیز در این دانشگاه به خاک سپرده شدهاند که وجود پربرکت این شهدا، دانشگاه تبریز را به مشهدالشهدای دانشگاههای ایران تبدیل کرده است.
وی افزود: دانشگاه تبریز دارای ۲۴ هزار دانشجوست که یک هزار و ۵۰۰ دانشجو از این تعداد، دانشجویان خارجی هستند.
نصراله زاده خاطرنشان کرد: دانشگاه تبریز در بسیاری از رتبهبندیهای ملی و بین الملل رتبههای خوبی کسب کرده و در سطح کشور نیز اکثر رتبههای اول و دوم را به خود اختصاص داده است که از جمله موارد مهم میتوان به جذب دانشجویان خارجی و کسب عنوان حامی برتر پژوهش اشاره کرد.
وی با اشاره به ضرورت پیگیری بحث آمایش سرزمینی رشتههای دانشگاهی، تاکید کرد: میزان بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهها بسیار بالا بوده و این موضوع نشان دهنده ضرورت پیگیری بحث آمایش سرزمینی است.
رئیس دانشگاه تبریز در خصوص تدوین برنامهی راهبردی دانشگاه نیز گفت: ما اکنون تمامی فعالیتهای دانشگاه را براساس برنامه راهبردی انجام میدهیم که در محوریت اولویتهای تعیین شده توسط مقام عالی وزارت میباشد.
نصراله زاده ضمن تشکر از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری بخاطر حضور در استان و تشکیل این جلسه گفت: از اعضای کمیسیون و نمایندگان محترم میخواهیم که حمایت ویژهای از وزارت علوم و دانشگاههای استان داشته باشند تا از تنگناهای مالی خارج شود.
براساس این گزارش، رؤسای دانشگاههای استان نیز هرکدام نقطه نظرات، دغدغهها و مشکلات دانشگاههای استان را در این جلسه مطرح کرده و بر ضرورت توجه ویژه دولت و مجلس به دانشگاهها تأکید کردند.
نشست کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و روئسای سراسر دانشگاه های استان آذربایجان شرقی به مدت سه روز در شهر تبریز و به میزبانی دانشگاه تبریز در حال برگزاری است و امروز اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با حضور در دانشگاه فن و حرفه ای آذربایجان شرقی و توانمندی های شرکت دانش بنیان دانشگاه تبریز بازدید کردند.