به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدعلی زلفیگل پنجشنبه در اجلاس روسای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری با بیان اینکه متاسفانه برخی روسای دانشگاهها کارهایی که منافع جامعه دانشگاهی در آن نهفته است را به درستی پیگیری نمیکنند، افزود: پایههای تشویقی یکسال قبل تصویب شد و قرار بود ابتدای سال ۱۴۰۲ حکم افرادی که شامل حالشان میشود، صادر شود اما این کار محقق نشد.
وی ادامه داد: اگر معاون پژوهشی یا آموزشی کار خود را درست انجام نمیدهند باید به آنها تذکر داده شود که امیدوارم در اجلاس بعدی شاهد اینگونه موارد نباشیم. این شیوه برخورد و ریاست کردن پذیرفته نیست.
وزیر علوم با اشاره به اینکه بین آموزش عالی بخش خصوصی و دولتی تفاوت وجود دارد، گفت: بودجه دولتی برای آموزش عالی تعریف شده است اما بخش غیر دولتی بخش عرضه و تقاضا است که میتوان در راستای نیازهای جامعه باشد و برای آن سیاستهای راهبردی خاص خود را به کار ببریم.
زلفی گل با بیان اینکه پیشنهاداتی در خصوص پیگیری بحث سرود هر دانشگاه بر پایه هویت آن دانشگاه و راهاندازی تالار افتخارات مطرح شده بود که برخی از روسای دانشگاهها آن را دنبال و پیگیری کردند، افزود: جامعه دانشگاهی و روسای دانشگاهها باید زمانی که دستورالعمل و یا نامه از وزارت خانه دریافت میکنند در اولین فرصت به آن رسیدگی کنند.
وی ادامه داد: باید بدانیم با نسلی روبرو هستیم که این نسل در کمترین زمان ممکن بیشترین تغییرات دنیا را مشاهده کرده است. باید نیازهای جامعه را شناسایی کنیم و در مسیر برطرف کردن نیازها گام برداریم. دانشجو باید احساس هویت کند و هویت خود را در خروج از کشور نبیند و به آینده امیدوار شود.
وزیر علوم بیان کرد: با نسلهایی روبرو هستیم که تغییر اقلیمهای فرهنگی، آموزشی، اجتماعی و سیاسی زیادی را تجربه کردهاند. از زمان شکل گیری اینترنت، ایمیل، فضای مجازی و هوش مصنوعی مدت زیادی میگذرد و این در حالیست که در گذشته برای چاپ مقاله باید فرآیند طولانی طی می شد اما در حال حاضر شرایطی فراهم شده که بسیار راحت با هر کجای دنیا ارتباطات برقرار میشود.
زلفی گل افزود: طبیعی است که در چنین شرایطی باید تغییراتی را در شیوه آموزش و پژوهش، تعامل با دانشجو و دادن خدمات به دانشجویان اعمال کنیم. کار ما دشوار است این تغییرات در گذشته چند قرن طول میکشید اما در حال حاضر با نسلی روبرو هستیم که به زودی تغییرات جدیتری را هم خواهند دید.
وی ادامه داد: اگر خودمان را با نسل جدید تطبیق ندهیم و منعطف نباشیم در برنامهریزی حتما شکست خواهیم خورد. پس باید همفکری و کمک کنیم تا خود را با این نسل که این تغییرات پرشتاب را میبیند، منطبق کنیم.
وزیر علوم گفت: برنامه ریزی ها را باید تغییر دهیم چراکه دانش توان آفرینش، قدرت خلق، کارآفرینی، ثروت آفرینی، هویت آفرینی، امید آفرینی، نیاز آفرینی، فرهنگ آفرینی و باور آفرینی را میدهد.
زلفی گل با بیان اینکه دانش جدید فرهنگ جدید با خود میآورد و فرهنگ گذشته را از رده خارج میکند، افزود: دانش و دانشگاه فرهنگ جدید ایجاد میکند و ما باید مدیریت تغییر فرهنگ و آفرینش حاصل از دانش را دست بگیرم وگرنه از رده خارج میشویم.
وی با بیان اینکه دانش قدرت نیازآفرینی و نیازسنجی می دهد، تاکید کرد: باید نیازهای جامعه را شناسایی کنیم و در مسیر برطرف کردن نیازها گام برداریم. دانش به ما این امکان را میدهد که تشخیص بدهیم نسلهای آینده چه نیازهایی دارند تا برای آن برنامهیزی کنیم.
وزیر علوم با بیان اینکه دانش، مزیت آفرینی را ممکن میکند، گفت: در حال حاضر مزیتهای نسبی مانند معدن، گاز، نفت و اقلیم چهارفصل داریم اما با کمک دانش میتوانیم افزون بر این مزیتها برای جامعه مزیت آفرینی کنیم و دانشی را خلق کنیم که وجود ندارد و دنیا به آن دست پیدا نکرده است؛ محصولاتی را تولید کنیم که منابع آن در کشور نیست.
زلفی گل با بیان اینکه مزیتهای ایجادی نتیجه دانش است، افزود: دانشگاه باید قدرت آفرینی، کارآفرینی، فرهنگ آفرینی، ثروت آفرینی، هویت آفرینی و امید آفرینی کند.
وی ادامه داد: اگر از دانش درست استفاده کنیم و دانشجو باور کند که اگر درس بخواند مهارتی کسب میکند، با آن میتواند امرار معاش کند قطعا ایمانش تقویت میشود، احساس هویت می کند و هویت خود را در خروج از کشور نمیبیند و به آینده امیدوار می شود لذا وظیفه اساتید و روسای دانشگاهها و مسوولان آموزش عالی بسیار سنگین است.
زلفی گل بیان کرد: تصمیم گرفتیم در شورای گسترش آموزش عالی توسعه را هدفمند کنیم. برای تقاضای تاسیس رشته هم باید پیوست اشتغال در کنارش باشد و این کار را بر اساس نیازها انجام دهیم و دست به دست هم دهیم و طرحی نو در اندازیم.