به گزارش خبرنگار ایرنا، آیتالله علیرضا اعرافی روز پنجشنبه در همایش مهدویت و انتظار در اندیشه آیتالله صافی گلپایگانی در سالن اجتماعات مدرسه علمیه دارالشفا در قم همچنین افزود: منتخبالاثر از وجهه کلامی و حدیثی برخوردار است.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم در کتابهای کلامی و حدیثی تولید شده، طی یک صد سال فعالیت حوزه نوین قم، قلهها را برشماریم، آثار معدودی وجود دارد، که در این حوزههای دانشی، منتخبالاثر جایگاه مهمی را دارا میباشد که حاکی از یک نگاه و منهج کلامی و رویکرد حدیثی آن هم در یک موضوع فوقالعاده مهم، راهبردی و بزرگ است.
مدیر حوزههای علمیه با تاکید بر اینکه این کتاب جایگاه ممتاز فقهی، کلامی و حدیثی دارد گفت: این جایگاه ممتاز علمی، اخلاقی، اجتماعی و حوزوی بر این اثر فاخر سایه افکنده است، اگر کسی این کتاب را نخواند و نگاه تفصیلی نکند، هم اینکه شخصیت آیتالله صافی را بشناسد و آشنایی داشته باشد، همان کافی است که به این کتاب با نگاه دیگری بنگرد، این اثر محصول تلاشهای صورت گرفته، برای شناخت دقیق معارف و اندیشه الهی طی دهههای متوالی و متمادی است.
وی همچنین بیان داشت: پدیدآورنده یک اثر به انسان یک اعتماد و اطمینان میدهد، این اثر در میان آثاری که در حوزههای حدیثی و کلامی مهدویت نگارش و تولید شده، قطعا قابل اعتمادتر است، به دلیل اینکه خالق آن یک جایگاه ممتاز، جامع و برجسته دارد.
آیتالله اعرافی خاطرنشان کرد: مرحوم آیتالله صافی در آن زمان، با همه محدودیتهایی که وجود داشت، در حوزه مهدویت، شاهکاری را از نظر نظم بخشی به احادیث به کار برده، و در یک نقشه بسیار خوب و زیبا آورده است.
مدیر حوزهها یادآور شد: مهدویت در اندیشه اهل بیت با منجیگرایی و رویکرد آخرالزمانی در اندیشه انسانی عام، اندیشه ادیانی عام، اندیشه ادیان ابراهیمی و توحیدی و همچنین اندیشه اسلامی دارای مشترکهایی است.
وی اضافه کرد: آن اندیشه مهدویت که در متون روایی و اهل بیت داریم، با این چهار حوزه فکری انسانی، ادیانی، ادیان الهی و توحیدی و ابراهیمی و همچنین فرق و مذاهب دیگر اسلامی یک عنصر مشترک دارد و از ممیزهایی نیز برخوردار شدهاست.
آیتالله اعرافی گفت: مهدویت در اندیشه شیعه، یک مهدویت مشخص، متعین، دارای نقش راه و حاوی تفاصیل آن رستاخیز بزرگی است که در پایان جهان برپا میشود.
وی افزود: کتاب منتخبالاثر در آن زمان، نقشه جامع مهدویت را ترسیم و تبیین کرده، و با ملاحظه آن همه آثار فریقین، از درون آن یک چینش و گزینش زیبایی را درآورده که هم بسیار چشمگیر و جذاب، هم قابل احتجاج و اتکا، و هم اینکه نظریه جامع را خوب تبیین کرده است.
امام جمعه قم خاطرنشان کرد: مهدویت نظریه جامع است، عصر انتظار و علائم ظهور را تبیین، ممیزات جامعه مهدوی را تعیین، و کانون این حرکت که امام عصر(عج) باشد را خوب ترسیم میکند.
وی بیان داشت: ترسیم یک مهدویت جامع و از سوی دیگر استناد به روایتهای عامه، ممیزات دیگر و بسیار چشمگیر این کتاب شریف است، و حقیقتا درخور این است که گزیدهای از آن در رشتههای تخصصی و کتابها مورد توجه قرار گیرد.
تصمیمات اداره کشور پیامد سنجی نشده است
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز با بیان اینکه در چهار دهه گذشته تصمیمهایی که در اداره کشور گرفته شده، نه حوزه ما و نه دانشگاه ما برای آن پیامد سنجی عمیقی نکرده است گفت: مشخص نبوده، که این تصمیمها چه بلایی سر مساله عدالت و وضعیت خانواده میآورد، و چه پیامدی در حوزه اخلاق و تربیت و سبک زندگی خواهد داشت.
حجتالاسلام احمد واعظی افزود: این نشان میدهد که مساله فقه و فقاهت معطوف به حیات اجتماعی و به تعبیر آیتالله صافی گلپایگانی قانع نشدن به وضع موجود، حتی اگر وضعیت عادلانه خوبی را نیز داشته باشیم،است.
وی گفت: نهاد علم در کشور ما چه حوزه و چه دانشگاه، به مقوله عدالت و همچنین حساسیت فقهی و اجتماعی و پیامدهای تصمیمها، قوانین و لوایحی که در کشور اجرایی میشود، دچار تاخر است.
رئیس دفتر تبلیغات یادآور شد: با توجه به پیگیری مدیر حوزههای علمیه برای تقویت فقه معاصر، همچنین بخشهای تخصصی و عرصههای خاص مانند اقتصاد و حقوق جزا، امیدواریم که در آینده این تاخر تاریخی جبران شود.
وی افزود: همان گونه که حضرت امام(ره) نیز فرمودند حوزههای علمیه باید نبض حال و آینده را در دست داشته باشند، این آرمانی است که تحقق آن نیازمند تلاش فراوان است، ولی اکنون در برخی حوزهها احساس میشود، حتی نبض حال را هم در دست نداریم.
آیتالله صافی گلپایگانی فقیه و مرجع مهدوی است
دبیر این همایش و مدیر پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی نیز گفت: بر اساس تحقیق و پژوهش در میان علمای اسلامی اعم از شیعه و اهل سنت، در حوزه مهدویت بیشترین آثار مهدوی را آیتالله صافی به خود اختصاص داده است.
حجتالاسلام حسین الهینژاد افزود: آن فقیه بزرگ بیش از ۲۰ اثر راجع مهدویت به یادگار گذاشته است، از این رو زیبنده و شایسته است که به عنوان مرجع و فقیه مهدوی ملقب و نامگذاری شود.
وی با ذکر اینکه طی یک سال گذشته که برای این همایش فراخوان داده شد، ۱۱۲ مقاله به دبیرخانه ارسال شده است گفت: ۱۶ کرسی و نشست علمی نیز برگزار، و با تعاملهایی که با استادان حوزه و دانشگاه داشتیم، سه هزار صفحه تولید محتوای علمی صورت گرفت.
وی افزود: ۶ جلد کتاب مجموعه مقالهها، یک جلد کتاب کرسیها و نشستهای علمی، یک جلد کتاب چکیده مقالهها و پنج جلد شماره نشریه علمی هم، ماحصل این همایش به شمار میآید.
الهینژاد گفت: این همایش با رویکرد علمی دنبال شد، و سعی بر این بود که مقالهها با دقت خاص و نگاه پژوهشی مورد ارزیابی قرار گیرند و برای غالب آثار، کرسیهای علمی برگزار کردهایم، و بیشتر آنها در مجلههای علمی پژوهشی به چاپ رسیده است.
وی با بیان اینکه برای این همایش چهار پنل تخصصی پیش بینی شده و آثار مورد تضارب علمی
قرار میگیرند تصریح کرد: این نشان میدهد، این همایش با رویکرد علمی دنبال میشود.
دبیر همایش مهدویت در اندیشه آیتالله صافی همچنین برخی اهداف این همایش را مورد توجه قرار داد و گفت: استدلالی کردن آموزههای مهدویت و نهادینه سازی آن در جامعه منتظران، همچنین فرهنگسازی و جریانسازی مهدویت و آموزههای آن در میان مهدی یاوران، بر اساس اندیشه این فقیه و مرجع مهدوی از جمله این اهداف است.
وی بیان کرد: معرفی آرا و اندیشه مهدوی آیتالله صافی به عنوان منتظر در هراس، آشنایی با مقام علمی این مرجع و بهرهگیری از نظریه انتظار در اندیشه آیتالله صافی در جهت ارائه راهبرد پویا در جامعهسازی و تمدنسازی جامعه منتظران نیز از دیگر هدفهای همایش است.
آیتالله لطفالله صافی گلپایگانی ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۰ پس از عمری تدریس و تحقیق و تالیف آثار گوناگون فقهی، کلامی و حدیثی و همچنین عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و عضویت در شورای نگهبان، در سن ۱۰۳ سالگی دارفانی را وداع گفت و پیکرش پس از تشییع باشکوه در قم و شهرهای نجف و کربلا در حرم امام حسین(ع) به خاک سپرده شد.