به گزارش خبرنگار ایرنا کارگردانان حاضر در جشنواره تمام تلاش خود را کردند که از سیره رضوی بگویند یا بر مخاطب درباره این عشق الهی اثرگذار باشند که کارگردانان توانمندتر موفق تر در این هدف بودند.
سفر عشق زمینی کبوتران به عشق الهی
از بال تا بال یکی از کارهایی است که نظر بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کرد گویا خود برگزارکنندگان جشنواره هم به این نتیجه رسیدند که این نمایش اثرگذار بوده و نظر مخاطبان را به خود جلب کرده به همین دلیل یک بار دیگر هم این بار در اختتامیه جشنواره اجازه اجرا پیدا کرد هرچند از نظر داوران حتی شایسته تقدیر هم شناخته نشد.
آرش رضایی کارگردان اثر به ایرنا گفت: کار برگرفته از یکی از داستان های کهن فارسی است یعنی داستان عطار نیشابوری که مراحل عرفان را نشان می دهد.
وی افزود: داستان عطار نیشابوری چند مرغ را توصیف می کند که در جستو جوی سیمرغ هستند و مراحل عرفان را طی می کنند.
رضایی ادامه داد: نمایش ما، هفت کبوتر هستند که ابتدا دچار خودپرستی می شوند و بدون هدف خاصی فقط خواستار ترک یک محیط کوچکتر هستند.
وی افزود: این کبوتران رفته رفته طی سفر، عشق زمینی را پیدا می کنند و در آخر به عشق والاتر که همان عشق به پروردگار است می رسند.
کارگردان از بال تا بال با اشاره به اینکه واسطه این عشق هم آقا علی ابن موسی الرضا(ع) است اظهار کرد: در این نمایش کلاغ به نشانه شخص گناهکار نمایش داده می شود که رفته رفته این مراحل را طی می کند و خود را جزو کبوترهایی می داند که اصطلاحا جَلد شده اند و می خواهند به ضامن آهو پناه ببرند.
وی گفت: به منظور ایجاد تفاوت و جذابیت بیشتر، سعی شد همه چیز را با دیالوگ نگوییم و طراحی های حرکت و طراحی های فضا قسمتی از موضوع را بیان کنند.
رضایی با بیان اینکه این اثر برای همین جشنواره ساخته شد ادامه داد: جشنواره را عالی دیدم اما تغییر آب و هوا از صفر درجه ایلام به ۴۳ درجه جیرفت تیم را اذیت کرد.
خشت عاشقی؛ عشق زمینی به عشق الهی
حمید ابری طراح، نویسنده و کارگردان نمایش خیابانی خشت عاشقی از مشهد مقدس هم گفت: جواد غفوری منفش، محبوبه فیروزه چی و جواد همایونی با ایفای ۲ نقش در این نمایش حضور دارند.
وی افزود: این کار سال گذشته نیز در جشنواره بسیج شرکت داده شد و رتبه های برتر بازیگری و کارگردانی را کسب کرد.
ابری اضافه کرد: نمایش در مورد ساخت مسجد گوهرشاد و بانو گوهرشاد است که سازنده این بنای تاریخی است.
وی ادامه داد: اتفاقات آن دوره تاریخی که برای بانو گوهرشاد و جوانی که عاشق ایشان شد اتفاق میافتد به نمایش درآورده شد.
کارگردان و نویسنده نمایش خشت عاشقی ذکر کرد: بانو گوهرشاد با درایت خود کاری می کند که این جوان از عشق زمینی به عشق الهی برسد.
نقالی از امام رئوف
جواد آقاپور با نمایش امام رئوف ضامن آهو که به صورت نقالی و پرده خوانی بود در جشنواره حضور داشت.
نویسنده کار خودش بوده است و گفت: اجرای امام رئوف ضامن آهو تلفیقی از تئاتر خیابانی و پرده خوانی است و نقالی و پرده خوانی مادر تمام هنرهای نمایشی محسوب می شود.
آقاپور اضافه کرد: پرده خوانی، سینه به سینه است و از استاد به شاگرد می رسد بلکه آموزشی یا جزوه ای نیست.
وی تاکید کرد: ارتباط با مخاطب، نکته مهم این اجراهاست و هرچه ارتباط بیشتر و نزدیکتر باشد، کار زیباتر می شود.
آقاپور ادامه داد: هنر نقالی کاری است مردمی و از دل مردم بیرون آمده؛ در قدیم که تلویزیون و اینترنت نبود مردم در قهوه خانه ها جمع می شدند و نقل گوش می کردند.
وی گفت: عکس العمل های شدید مردم از جمله گریه هایی که حین دیدن این نمایش شاهد آن بودیم، از نتیجه همان ارتباط نزدیک نقال و مخاطب است.
آقاپور اضافه کرد: این کار را به عشق امام رضا (ع) در جشنواره شرکت دادم تا یار که را خواهد و میلش به که باشد.
ابدی؛ تلفیق ملیت و دیانت
محمد قدیمی کارگردان ابدی هم گفت: کار در مورد مادری است که چند پسر را به فرزندخواندگی قبول می کند، بچه ها بزرگ می شوند و به جنگ می روند و به شهادت می رسند.
وی بیان کرد: مادر به نیابت از بچه ها به مشهد می رود و نذر خود را ادا می کند و در این کار با تلفیق وطن پرستی و دین، می خواهیم بگوییم مادران و همسران رزمندگان، کم از رزمندگانی که در میدان جنگ جنگیده اند ندارند.
قدیمی با بیان اینکه این کار برای اولین بار بود که در جشنواره اجرا شد ادامه داد: صحنه های جنگ و انقلاب اسلامی در این اجرا به نمایش درآمد.
وعده سرخرمن
نمایش وعده سر خرمن از تربت حیدریه استان خراسان رضوی در جشنواره ملی تئاتر خیابانی جنوب کرمان حضور داشت. طراح و کارگردان این اثر سید محسن هاشمی، بازیگران محمد شهریاری، امیرمحمد رجب زاده، علی اسدی، مهران کارگران، امیر شریفی و مصطفی آهسته بودند.
هاشمی کارگردان اثر گفت: کار معرفی یکی از آیین های منطقه خراسان با تلفیقی از زیارت امام رضا (ع) بود و برای اولین بار بود که در جشنواره شرکت می کرد.
احترام به اعتقادات مردم
مجید کاظم زاده مژدهی کارگردان اثرپانما اینجاست با اشاره به اینکه ٩٣ نمایش صحنه ای داشته ام و در اغلب جشنواره ها در بخش تولید متون حضور یافته ام، در مورد این اثر گفت: این نمایش اولین تجربه کار خیابانی بنده است که به جشنواره ارسال کردم.
وی ادامه داد: چند سال قبل نمایش پانما در بخش تولید متون جشنواره سراسری رضوی مقام اول را کسب کرد که در انتشارات نمایش نیز به چاپ رسید اما متاسفانه به دلایل مختلف امکان ارائه کار را در صحنه نداشتیم تا اینکه امسال تصمیم گرفتیم با ایجاد تغییراتی در اثر، نمایش را به صورت خیابانی اجرا کنیم.
کاظم زاده مژدهی با اشاره به بازیگران اثر بیان کرد: محمد رسائلی از افتخارات و پیشکسوتان استان گیلان است که تقریبا در تمام جشنواره های کشور مقام اول را کسب کرده؛ او با بیش از ٩٥ اثر نقش اول می توان گفت رکورددار بازیگری نقش اول در تئاتر استان است.
وی ادامه داد: صدرا اصغری حدود هشت سال در پشت صحنه با گروه ما کار می کرد و ۲ سال اخیر به عنوان بازیگر همکار ماست.
کارگردان اثر اینجا پانما است افزود: ارسلان حقگو دیگر بازیگر اثر از هنرجویانم بوده که در پنج اثر صحنه ای من بازی کرده است.
وی گفت: پانما اینجاست در مورد شخصی است که همراه پسر خود با سوءاستفاده از اعتقادات مردم ابتدا در قالب گدا و بعدها از طریق جعل امامزاده در شهرهای مختلف امرار معاش می کند که در آخر مشخص می شود پسری که همراه دارد پسر او نیست و او را دزدیده است.
کاظم زاده مژدهی یادآور شد: بنده در این زمینه پژوهش میدانی انجام داده ام و مشخص شد بسیاری از امامزاده ها در گیلان شجره نامه ندارند یا شجره نامه جعلی دارند و در اثر خواب هایی که بعضی افراد دیده اند، بارگاه و گنبد ساخته شده است.
وی تاکید کرد: سوءاستفاده از اعتقادات مردم روستاها از دغدغه های بنده است که باعث شده چندین نمایشنامه با این موضوع کار کنم.
کاظم زاده مژدهی با بیان اینکه عبور از مه نمایش دیگر بنده است که در رابطه با یک امامزاده جعلی است ادامه داد: در سال ٨٢ اعلام شد در منطقه ای از گیلان امامزاده های دوقلو کشف شده است و این موضوع باعث ترافیک شدید پنج کیلومتری می شد که بعدها جعلی بودن آن ثابت شد و بنده شخص جاعل را پیدا کردم و با او در این زمینه گفت و گو کردم که عبور از مه، حاصل تجربه من از آن اتفاق بود.
دومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی در جنوب کرمان شامگاه پنجشنبه (دیشب) با معرفی آثار به کار خود پایان داد.