تهران- ایرنا- ده‌ها هزار معترض در صربستان برای دومین بار در یک هفته گذشته با برگزاری تظاهراتی گسترده خواستار بهبود اوضاع امنیتی، توقف محتوای خشونت‌آمیز تلویزیونی و استعفای وزرای کلیدی دولت شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، معترضان در تظاهرات روز جمعه بر تعطیلی تلویزیون‌ها و نشریات حامی دولت که محتوای خشونت‌آمیز را ترویج می‌کنند، تاکید کردند.

معترضان همچنین خواستار استعفای براتیسلا گاسیچ وزیر کشور و الکساندر وولین مدیر آژانس امنیت صربستان و انحلال کمیته قانونگزاری رسانه‌های الکترونیکی شدند.

اعتراضات خیابانی روزهای اخیر پس از آن آغاز شد که یک پسر ۱۳ ساله سوم می (۱۳ اردیبهشت) در شهر بلگراد هشت دانش‌آموز و یک نگهبان مدرسه را به ضرب گلوله کشت و ۶ دانش‌آموز دیگر و یک معلم را هم زخمی کرد.

یک روز پس از آن، مردی ۲۱ ساله نیز با استفاده از سلاح گرم هشت نفر را کشت و ۱۴ تن دیگر را هم زخمی کرد. هر دو ضارب در بازداشت پلیس هستند.

گروه‌های حقوق بشری و معترضان که اغلب از اعضا و هواداران احزاب اپوزیسیون هستند، الکساندر ووچیچ رئیس جمهوری و حزب حاکم ترقیخواه صربستان را به خودکامگی، سرکوب رسانه‌ها، خشونت علیه منتقدان سیاسی، فساد و ارتباط با جرایم سازمان‌یافته متهم می‌کنند.

دولت این اتهامات را می‌کند. ووچیچ جمعه اپوزیسیون را به «بازی کردن با احساسات مردم» متهم کرد و از هواداران خود خواست ۲۶ می (پنجم خرداد) به خیابان‌ها بیایند.