رشت - ایرنا - مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: سامانه سماک "سامانه مجوزهای الکترونیکی کشاورزی" با پیگیری جهاد کشاورزی استان برای محصول کیوی بازگشایی شده و کیوی‌کارانی که تاکنون موفق به ثبت‌نام نشده‌اند هر چه سریع‌تر در این سامانه نام‌نویسی کنند.

رضا غیاثی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: باغداران کیوی در گیلان که موفق به ثبت‌نام و عقد قرارداد با کارشناس معرفی شده توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان نشده‌اند، می‌توانند در این مهلت برای این کار اقدام کنند.

وی با توجه به لزوم برخورداری از شناسه محصول (QR Code) برای میوه کیوی صادراتی به باغداران استان توصیه کرد هر چه زودتر با مراجعه به سامانه سماک و ثبت‌نام در آن، اطلاعات مربوطه را تکمیل و نسبت به انعقاد قرارداد اقدام کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان، ثبت‌نام باغات کیوی در سامانه سماک برای دریافت QR Code را لازمه صادرات محصول کیوی باغداران استان عنوان کرد و ادامه داد: در این فرآیند، باغات کیوی به طور مستمر تحت نظارت کارشناسان طرف قرارداد معرفی شده از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قرار می‌گیرد و تمام مراحل تولید در سامانه ثبت می‌شود.

وی بیان کرد: کارشناس منتخب برای هر باغ با مراجعه مستمر، اطلاعات مورد نیاز از جمله میزان مصرف انواع کود و یا روش‌های کنترل آفات، زمان هرس و سایر موارد را در سامانه ثبت می‌کند و با این اقدام شناسه اختصاصی محصول برای هر باغدار که مورد درخواست کشورهای مقصد صادراتی است صادر می شود که از این طریق در هر نقطه از دنیا می‌توان به شناسنامه محصول عرضه شده در بازار دست یافت.

غیاثی با بیان اینکه باغداران کیوی ابتدا باید به سامانه http://semak.maj.ir ورود کرده و مراحل ثبت نام را انجام دهند، اضافه کرد: سماک، سامانه مجوزهای الکترونیکی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی بوده و مرجع دریافت گواهی سلامت محصولات کشاورزی با مسئولیت سازمان حفظ نباتات کشور برای تولیدات کشاورزی بویژه صادراتی است.

استان گیلان دارای بیش از هفت هزار هکتار باغ کیوی بوده و هشت هزار بهره‌بردار در این بخش فعالیت دارند. باغداران کیوی گیلان سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تن میوه کیوی تولید می‌کنند که بخش بزرگی از آن برای مصرف در بازارهای جهانی صادر می‌شود.

پیش از این اعلام شده بود که کیوی کاران استان تا ۲۰ فروردین ماه جاری برای ثبت نام در سامانه سماک به منظور دریافت گواهینامه ارتقای سلامت محصول کیوی فرصت دارند اما با درخواست و پیگیری مسئولان در سازمان جهاد کشاورزی فرصت دیگر برای کیوی کاران برای نام‌نویسی در این سامانه فراهم شد. بیشتر بخوانید: مهلت ثبت نام کیوی‌کاران گیلانی برای اخذ گواهینامه ارتقای سلامت محصول تمدید شد