اراک - ایرنا - معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: پنج هزار و ۲۳۰ زایمان طبیعی در راستای ترویج فرزندآوری سالم، سال گذشته در این استان به ثبت رسید.

دکتر«علی علیمحمدی» روز دوشنبه به مناسبت هفته ملی جمعیت (۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت ماه) در گفت و گو با ایرنا، افزود: کاهش زایمان غیرطبیعی در راستای تأمین، حفظ، ارتقای سلامت مادر و نوزاد با تجهیز و ارتقای کلاس‌های آمادگی برای زایمان در این استان اجرایی شده است.

وی بیان کرد: ۵۳ کلاس آمادگی برای زایمان ویژه زنان باردار سال گذشته برگزار و نتایج حاصل آن تولد نوزادان به روش طبیعی بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: این دانشگاه در انجام زایمان بدون درد برای خوشایندسازی زایمان طبیعی رتبه خوبی را کسب کرده و مورد تقدیر وزارت بهداشت قرار گرفته است.

دکترعلیمحمدی، بحران سالمندی را هشداری جدی برای استان مرکزی دانست و افزود: در سه تا ۴ دهه آینده پیش بینی جمعیتی نشان می‌دهد، جمعیت ایران ممکن است به ۵۰ میلیون نفر برسد که تا سال ۱۴۴۰ از این ۵۰ میلیون جمعیت نزدیک به ۴۰ درصد آن بالای ۶۰ سال سن دارند یعنی حدود ۲۰ میلیون نفر بالای ۶۰ سال و ۱۵ درصد زیر ۱۵ سال و ۳۵ تا ۴۰ درصد جمعیت که در رده سنی ۱۵ تا ۶۰ سال هستند.

وی بیان کرد: کشور در واقع با یک ابر بحران سالمندی جمعیت تا چهار دهه آینده مواجه است بنابراین بحران سالخوردگی جمعیت مسئولیت و وظیفه تک تک ما را سنگین‌تر می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی در ادامه به عملکرد قرارگاه جمعیت این دانشگاه در سال گذشته اشاره کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی استان در سال ۱۴۰۱ با برگزاری ۱۲ جلسه قرارگاه جمعیت و ۵۲ جلسه در زیر کمیته‌های تخصصی قرارگاه جمعیت، سعی در اجرای ماده‌های موظفی خود و پیگیری مصوبات تا حصول نتیجه کرده است.

دکتر علیمحمدی با اشاره به انتخاب این دانشگاه به عنوان دستگاه برتر در شاخص‌های جوانی جمعیت در بین سایر دستگاه‌های اجرایی استان و در رتبه بندی وزارت بهداشت گفت: رتبه خوب دانشگاه علوم پزشکی اراک در کارنامه ملی جمعیت تاکیدی بر سعی و اهتمام این دانشگاه در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دارد.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی در اجرای اقدامات مرتبط با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، گفت: این دانشگاه دارای سه بیمارستان سطح سه ناباروری است و سازمان بیمه تامین اجتماعی با هر سه مرکز بیمارستان سینا، امیرالمومنین (ع) و جهاد دانشگاهی قرارداد بسته است.

وی بیان کرد: سازمان بیمه تامین اجتماعی با ماماهای بخش خصوصی نیز قرارداد دارد و در بیمارستان‌های دولتی خدمات به افراد تحت پوشش بیمه ۹۰ تا ۹۵ درصد به صورت رایگان ارائه می‌شود.

دکتر علیمحمدی افزود: اکنون تاهل جزو اولویت‌های آزمون‌های استخدامی قرار گرفته است و ۲ برابر شدن حق عائله‌مندی و حق اولاد کارکنان مشمول، در حقوق پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: در قانون بودجه، حق عائله‌مندی ۱۰۰ درصد و حق اولاد ۵۰ درصد افزایش یافته که از ابتدای سال ۱۴۰۱ در حال پرداخت است و در خصوص اولویت طرح‌های تحقیقاتی با موضوع جمعیت به دانشکده‌ها و اعضای هیات علمی‌ اطلاع رسانی شده است.

دکتر علیمحمدی با اشاره به برنامه و تهمیدات قانونی برای پیشگیری و مقابله با سقط غیرقانونی افزود: پرسنل بهداشتی، ماماها و متخصصین مربوطه آگاهی کافی را در این زمینه کسب کرده و پایش آن در دست اجرا است و طبق قانون داروهای سقط فقط در داروخانه‌های مجاز توزیع شود و هرگونه خرید، فروش و پخش آن خارج از سامانه رهیابی جرم محسوب می‌شود.

استان مرکزی یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.