تهران- ایرنا- معاون پژوهشی و منابع دیجیتال کتابخانه ملی با تاکید برلزوم تجمیع منابع در محیطی استاندارد گفت: با همکاری مردم برای تجمیع منابع، اسناد و نسخ خطی در محیطی استاندارد حفظ و نگهداری می‌شود.

فاطمه صدر به خبرنگار کتاب ایرنا گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین سازمان‌های فرهنگی کشور است که کمتر برای مردم شناخته شده است. از آنجایی که این سازمان در حال خدمت‌رسانی به پژوهشگران است، لازم است که مردم بیشتر با این سازمان آشنا شوند تا بتوانیم تعاملات بیشتری با آنها داشته باشیم. آنچه که در سازمان در عرصه کتابخانه‌ای و اسنادی نگهداری می‌‍شود جزء اسناد مکتوب این کشور است و بخشی از هویت جامعه ایرانی و جهان اسلام را در بر می‌گیرد.

معاون پژوهش و منابع دیجیتال کتابخانه ملی با اشاره به دو وظیفه عمده این معاونت در کتابخانه ملی توضیح داد: در معاونت پژوهش و منابع دیجیتال و جامعه پژوهشگر دو وظیفه اصلی انجام می‌شود. یکی از آنها اقدامات پژوهشی و اقدامات علمی بر روی منابع و اسناد ایران‌شناسی، اسلام‌شناسی، سند پژوهی و دیگر اقدامات دراین حوزه است. همچنین عرصه تخصصی علم اطلاعات و دانش‌شناسی بر عهده این سازمان است، اینها ماموریت‌هایی است که در اساسنامه‌ کتابخانه ملی پیش‌بینی شده است، همچنین جایگاه کتابخانه ملی در میان پژوهشگران، حکم مادری و تولیگری را در این عرصه دارد.

به گفته او یکی از اقدامات دیگر بحث دیجیتال‌سازی منابع و اسناد است. نزدیک به یک دهه است که سازمان اسناد و کتابخانه ملی برای اینکه از منابع بهتر استفاده شود و این منابع صرفا در کتابخانه‌ها و در آرشیوهای اسنادی باقی نمانند بحث دیجیتال‌سازی اسناد و منابع را در دستور کار خودش قرار داده و با اسکنرهای تخصصی و گروه حرفه‌ای مشغول دیجتال‌سازی و پردازش و ارائه آنها به جامعه پیوهشگران در کتابخانه ملی هستند.

حفظ منابع و نسخ خطی برای آیندگان

صدر با بیان اینکه در سی‌‍وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پویشی برای همراهی مردم در عرصه اهدای منابع به سازمان برگزار شده است، ادامه داد: از مردم می‌خواهیم اگر منابعی را در خانه، محل کار یا در جایی دارند که این منابع جنبه ارزشمندی برای این میراث دارد، آن را به سازمان اسناد و کتابخانه ملی اهدا کنند. حتی اگر نمی‌خواهند منبع فیزیکی را اهدا کنند، می‌توانند با دیجیتال‌سازی آن را از طریق کتابخانه ملی حفظ و نگهداری کنند.

حتی اگر نمی‌خواهند نسخه اصلی را به کتابخانه ملی اهدا کنند و همچنین امکان دیجیتال‌سازی برای آنها ممکن نیست، نسخه را به صورت امانی از آنها دریافت می‌کنیم و با اولویت‌بندی نسخه دیجیتال را در کتابخانه ملی تهیه کرده و نسخه فیزیکی را به صاحب آن باز می‌گردانیم.

معاون پژوهش و منابع دیجیتال کتابخانه ملی ادامه داد: فایده شرکت در این پویش این است که می‌توانیم منابعی را که جنبه هویتی برای مردم ایران دارند و می‌توانند مورد استفاده پژوهشگران ایرانی و پژوهشگران خارج از کشور قرار بگیرند از گوشه مساجد و منازل خارج کنیم تا در اختیار مردم قرار بگیرد.

او افزود: نکته این است که بسیاری از این منابع در این روزها درحال تخریب است، منابع بسیاری در معرض رطوبت، گرما، سرما و آفت قرار می‌گیرد و از دست می‌رود. در سازمان اسناد و کتابخانه ملی فرآیند پیچیده و تخصصی داریم که منابع ضدعفونی می‌شوند و اگر نیاز به مرمت داشته باشند، آفت زدایی انجام می‌شود و در نهایت این میراث برای آیندگان باقی می‌ماند.