یزد- ایرنا- انبوه پروژه‌های نیمه تمام و طولانی شدن اجرای برخی طرح‌ها در کنار محدودیت‌های مالی دولت به طلسمی تبدیل شده است که با اجرای طرح مولد سازی دارایی‌های دولت، شاهد رشد اقتصادی و توسعه آبادانی کشور و استانها در زمینه های مختلف خواهیم بود و در آینده ای نه چندان دور، مردم، شیرینی آن را خواهند چشید.

به گزارش ایرنا مفهوم مولدسازی دارایی‌های دولت این است که دولت اموال بلا استفاده‌ یا اموالی که ارزش افزوده و بهره وری پایین دارد و سال‌ها رها شده اند و استفاده مطلوبی از این اموال صورت نمی‌گیرد را شناسایی کرده تا این اموال در جهت بهینه سازی مورد استفاده قرار گیرد.

مصوبه مولدسازی دارایی های دولت، این روزها یکی از مهمترین موضوعات مطرح در کشور و محصول تصمیم گیری و در نهایت تصویب شصت و هفتمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا است.

مصوبه مذکور ۲۱ آبان ماه به تایید مقام معظم رهبری رسیده است و هیأتی با اختیارات ویژه متشکل از معاون اول رئیس جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان بودجه و برنامه، یک نماینده از طرف رئیس مجلس و یک نماینده از طرف رئیس قوه قضائیه، مأمور شدند تا مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت را اجرایی کنند با این توضیح که دبیرخانه و مجری مصوبات این هیئت هفت نفره، وزارت امور اقتصادی و دارایی خواهد بود.

این هیأت هفت نفره قرار است درباره دارایی‌های دولت اعم از املاک و اراضی و مستغلات که به‌صورت مازاد در اختیار قوه مجریه است، تصمیم‌گیری کند تا از حالت راکد خارج شده و در مسیر تأمین مالی پروژه‌های نیمه‌تمام یا متوقف به کار گرفته شود.

مقامات دولت، مولدسازی دارایی‌های دولت را گامی بزرگ در راستای تحقق اصلاح ساختار بودجه می‌دانند و اعتقاد دارند با اجرای این مهم کمک بزرگی به رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری اموال مازاد دولتی انجام می‌شود.

هدف اصلی و اساسی این مصوبه و آیین‌نامه اجرایی، شکستن طلسم چندین ساله‌ای است که دارایی‌های دولت و کشور را راکد و بدون استفاده گذاشته است که نه تنها برای کشور سودی ندارند بلکه برای نگهداری آنها هم باید هزینه زیادی کنند.

بحث این دارایی‌های راکد سال‌ها در محافل قانونگذاری و اجرایی کشور مطرح بود اما دولت سیزدهم تصمیم گرفت که این مهم را برای افزایش بهره وری دارایی های دولت برای رفاه و رضایتمندی مردم اجرایی کند.

بحث ها پیرامون این موضوع موجب شد تا خبرگزاری جمهوری اسلامی یزد در میزدگردی با حضور کارشناسان به بحث و تبادل نظر در این زمینه اقدام کند.

ایرنا با توجه به اهمیت موضوع مولد سازی و تبیین افکار عمومی، میزگردی را با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی برای بررسی این موضوع در ابعاد مختلف برگزار کرد.

تاکید قانون بودجه سال ۱۴۰۲ بر مولد سازی دارایی های دولت

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد با اشاره به طرح مولدسازی و ابلاغ آن توسط دولت گفت: این موضوع در بدنه های کارشناسی و تصمیم گیری دولت سالهای سال است که مطرح می شود؛ دولت ها در این راستا سیاست های داشتند که بسیاری از سیاست ها قبلی تاکنون نتوانسته اهداف اولیه این امر محقق کند.

محمدجواد ابوالحسینی افزود: شاید یکی از دلایل آن، این باشد که دستگاهها تمایلی برای فروش اموال و دارایی خود ندارند و احساس می کنند جایگاه آنها در تصمیم گیری و تصمیم سازی و اجرای طرحها منوط به منابع غیر نقدی است که در اختیار دارند و به خاطر همین کار سخت پیش رفته است.

وی اضافه کرد: حتی در چند نوبت دستگاههای نظارتی برای اجرایی شدن این امر فراخوانده شد اما دستاورد چندانی در سطح ملی و استانی نداشت.

ابوالحسینی با بیان اینکه در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ تاکید بر مولد سازی دارایی ها دولت شده است گفت: برای تحقق این امر در یک فرایند جدید سعی شده هم موانع گذشته را برطرف کند و هم دستگاهها به صورت خود معرف عمل کنند و همچنین وزارت اقتصاد و دارایی و سایر دستگاهها هم می توانند نسبت به معرفی املاک دستگاهها اقدام کنند که این یکی از مهمترین تفاوت این طرح با دوره های قبلی است.

۱۵ هزار میلیارد تومان برای اتمام طرح های نیمه تمام استان نیاز است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد تصریح کرد:یکی اصلی ترین اهداف مولد سازی اتمام طرح‌های نیمه تمام است در استان ۴۵۰ طرح نیمه تمام وجود دارد که حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان جهت تکمیل آنها نیاز است که منبع تامین مالی این طرح‌ها استانی می باشد.

وی تعداد طرح های نیمه تمام ملی در استان را ۱۷۰ طرح بیان کرد و گفت: محل تامین اعتیار این طرح وزارتخانه‌ای و ملی است که به برای اتمام آنها به ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

ابوالحسینی تصریح کرد: پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها متفاوت است که برخی از آنها حدود ۹۵ تا ۹۷ درصد پیشرفت دارند که بخاطر اندک اعتباری معطل مانده اند و برخی طرح‌ها هم در مرحله اولیه قرار دارند اما بخاطر اهمیت آنها باید تکمیل و به بهره برداری برسند.

رفع مشکلات فوری استان با مولدسازی ۲۰ تا ۳۰ ملک دولتی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد ادامه داد: باید برای مدیران دستگاهها و کارشناسان اجرایی تبیین شود که مولد سازی موجب ارزش افزایی سرمایه راکد می شود.

ابوالحسینی افزود: بامولد سازی ۲۰ تا ۳۰ ملک مازاد می توان خیلی از مشکلات فوری و اورژانسی استان را رفع کرد بعنوان مثال اگر یک مرکز بهداشتی که کارکرد مناسبی ندارد با مولد سازی آن بتوان یک بیمارستان که ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد را تکمیل کرد یا تعداد تخت های یک مرکز درمانی را افزایش داد، قطعا کارآمدتر و اثرگذاری بسیاری برای آن دستگاه به همراه خواهد داشت.

مولدسازی دارایی‌های دولت، عامل مهم تامین منابع برای اجرا و تکمیل طرح‌های نیمه تمام است

وی تصریح کرد: در مولدسازی دارایی های دولتی فقط فروش ملک نیست سرمایه های در قالب تملک دارایی برخی از آنها سالها بلاتکلیف ماندند و هزینه های مضاعفی بخاطر تاخیر در تکمیل آنها بر دولت تحمیل شده است حتی برخی از طرح ها نقشه های آنها بازنگری می شود.

معاون استاندار یزد گفت: طرح مولدسازی دارایی‌های دولت سیاست صحیحی برای تزریق منابع در راستای تکمیل و اجرای طرح نیمه تمام است که البته در طرح های نیمه تمام علاوه بر پیشرفت فیزیکی درجه اهمیت آن هم مهم است و برخی از طرح ها هم در مرحله نخست عملیات اجرایی قرار دارند که به علت اهمیت ،اتمام انها ضروری است.

یکی از اصلی ترین اهداف مولد سازی اتمام طرح‌های نیمه تمام است که با ۲۰ تا ۳۰ ملک مازاد می توان خیلی از مشکلات فوری و اورژانسی استان یزد را رفع کردوی با بیان اینکه از این مسیر است که دولت و نظام می‌تواند از بن بست نبود منابع برای اجرا و تکمیل طرح‌های نیمه تمام خارج شود ادامه داد: همچنین طرح های نیمه تمام براساس ضرورت استان اولویت بندی می شود.

ابوالحسینی حداقل دستاورد این طرح را کاهش هزینه‌های جاری مازاد دستگاه‌های اجرایی و دولتی عنوان کرد و ادامه داد: ساختمان‌ها و زمین‌های دولتی مازاد، هزینه‌های نگهداری، جاری و استهلاکی دارد که سرجمع آن در کشور قابل توجه است.

وجود ۱۰ هزار متر مربع املاک دولتی در یزد

وی در ادامه با اشاره به شناسایی دارایی مازاد دولت در استان گفت: شناسایی اموال دستگاههای دولتی از دیگر اهداف طرح مولد سازی است که در این زمینه بانک اطلاعاتی کامل و جامع وجود ندارد، دولت باید اطلاعات دقیق از سرمایه های خود داشته باشد.

وی املاک دولتی در استان را ۱۰ هزار متر مربع بیان کرد و افزود: یکی از رسالت های اصلی این طرح شناسنامه دارشدن املاک دولتی است ، حتی در برخی از موارد به غیر از بحث مولد سازی ، املاک دولتی هستند که مشکلات حقوقی دارند که در راستای این طرح این مشکلات هم رفع می شود.

ابوالحسینی اضافه کرد: بدین ترتیب در طرح مولد سازی در قدم اول شناسایی دارایی مازاد دولتی و تشکیل بانک دارایی ها است که در این زمینه باید بحث مالکیت و مستندات آن شفاف شود و بعد با احذ مصوبه لازم از هیات مربوطه نسبت به ارزش افزایی آنها اقدام می شود.

معاون استاندار یزد یادآور شد: قبل از اینکه ساختارهای ملی و بخشنامه ای در زمینه مولد سازی دارایی های دولت به استان ابلاغ شود ،هیاتی به دستور استاندار در استان تشکیل شد که مجموعه از دستگاههای اجرایی استان عضو آن هستند که در قالب این هیات ،کمیته ارزش افزایی با محوریت دفتر فنی با هدف ارائه راهکاری های ارزش افزوده اموال دولتی و رفع موانع ایجاد شد.

معاون استاندار یزد گفت: تمام تلاش بر این است تمام منابع حاصل مولد سازی اموال دولتی به استان برگردد و در همان دستگاه اجرایی هزینه و تبدیل به دارایی شود.

وی خاطرنشان کرد: معتقدیم در آیین نامه طرح مولد سازی اموال دولتی کاملترین روش ها و فرایندها در این زمینه دیده شده است البته ادعایی هم نداریم شاید معایبی هم داشته باشد که در آیین نامه و قانون بودجه برطرف می شود.

معاون استاندار یزد با اشاره به هجمه‌های رسانه‌های خارجی علیه این طرح گفت: هر زمانی که رسانه‌های خارجی نسبت به اقدامی در ایران شروع به هجمه سازی کردند بدانید که آن کار درست است.

دارایی ها را تبدیل به منابع مالی کنیم

مدیرکل اقتصاد و دارایی یزد هم با بیان اینکه موضوع مولد سازی دارایی دستگاههای دولتی سابقه چهار ساله در کشور دارد گفت: نحوه اجرای آن، آنگونه که مدنظر قانون گذار بوده است پیش نرفته است به همین علت مصوبه ویژه ای به همین منظور به تصویب رسید.

محمد دهقان منشادی با بیان اینکه تمامی دستگاه‌ها، سازمان ها و واحدهایی که عناوین دولتی و وابسته دولت دارند، مشمول اجرای این طرح هستند ادامه داد: اکنون با تعداد قابل توجهی از طرح های عمرانی نیمه تمام در کشور و استان مواجه هستیم و این طرح ها برای اینکه به اتمام برسند و منشا خیر و برکت برای مردم باشند، نیازمند به تامین مالی دارند اما اکنون وضعیت درآمد و هزینه دولت به نحوی است که مدت زمان طولانی برای تامین مالی آنها وجود دارد.

وی تصریح کرد: به این ترتیب به این نتیجه رسیدیم برای تامین مالی این طرح ها باید به سمت میانبرهای مناسب تر رفت که یکی از آنها استفاده از منابع حاصل مولد سازی است که در طول چند دهه اخیر اکثر دستگاههای اجرایی منابع خود را را تبدیل به دارایی کردند اما اکنون باید مسیر عکس رفت و دارایی ها را تبدیل به منابع مالی کرد.

نیاز به ۶۵ هزار میلیارد تومان برای اتمام طرح های نیمه تمام در استان

مدیرکل اقتصاد و دارایی یزد گفت: اکنون برای تکمیل طرح های نیمه تمام در استان به ۶۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که اگر به همین روند ادامه دهیم ۳۰ تا ۶۰ سال طول می کشد منابع مالی این طرح ها تامین شوند ،البته به شرط اینکه افزایشی قیمت وجود نداشته باشد.

دهقان منشادی با بیان اینکه برای تامین منابع مالی و تکمیل این طرح ها، مولد سازی دارایی های دستگاههای دولتی می تواند کمک شایانی کند تصریح کرد: تاکنون ۱۰ هزار متر ملک دولتی در استان یزد شناسایی شده که محدودی از این دارایی ها مشمول مولد سازی قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه مدت قانونی این مصوبه ۲ سال است تصریح کرد: برای اینکه مشکلی در فرایندهای مولد سازی ایجاد نشود باید صفر تا صد مسیر آن را اطلاع رسانی کرد تا حواشی در این زمینه بوجود نیاید.

این مسوول خاطرنشان کرد: همچنین براساس مصوبه مولد سازی منابع این دارایی حتما در تکمیل طرح های عمرانی صرف شود و پرداخت هزینه های جاری از این محل، غیرقانونی است.

مدیرکل اقتصاد و دارایی یزد با بیان اینکه ساز و کارهای خوبی برای مولد سازی دارایی هایی دولتی در استان نظر گرفته شده است افزود: در این زمینه کمیته شناسایی دارایی مازاد با محوریت خود دستگاههای اجرایی تشکیل شده است که در این زمینه هر دستگاهی به معرفی دارایی های مازاد خود اقدام می کند.

وی با بیان اینکه دبیرخانه ملی مولد سازی، سامانه " سوت زنی "را برای این امر تعریف کرده است که مردم هم می توانند درآمد مازاد دستگاههای دولتی را معرفی کنند گفت: یکی ابتکارات استان تشکیل ستاد استانی مولد سازی دارایی هایی دولت است و یزد نخستین استانی است که در این زمینه اقدام کرده است.

دهقان منشادی افزود: دستگاههای حاکمیتی ، نظارتی و اجرایی عضو این ستاد هستند که تمام ابعاد موضوع مولد سازی مورد بررسی قرار می دهند که در نهایت مصوبات این ستاد به عنوان پیشنهاد به هیات مولد سازی کشور معرفی می شود.

وی با اشاره به تشکیل کمیته ارزش افزایی مولد سازی در استان تصریح کرد: این کمیته کاربری بهینه را برای اموال مازاد تعیین می کند که این اموال را با حداکثر ارزش افزوده مولد سازی و از ظرفیت های دفتر فنی استان در این زمینه بهره گرفته می شود.

دهقان منشادی خاطر نشان کرد: همچنین برای قیمت گذاری اموال هم از کارشناسان رسمی دادگستری استفاده می شود این افراد به صورت تصادفی انتخاب می شوند و به صورت شفاف این شرایط قیمت گذاری انجام می شود.

وی افزود: پس از مولد سازی اموال مازاد دولتی دستگاهها در کمیته پایش و نظارت بر هزینه کرد، درآمدهایی حاصل از دارایی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد که در چه طرح های باید هزینه شود که در این زمنیه از ظرفیت شورای فنی استان برای نظارت برهزینه ها در طرح عمرانی استفاده می شود.

مدیرکل اقتصاد و دارایی یزد گفت: ساختار اجرایی که برای مولد سازی دارایی های دستگاههای اجرایی تعریف شده یک ساختار کامل و هماهنگ است.

۴۸ ملک دولتی در استان در مسیر مولد سازی

وی با بیان اینکه از زمان ابلاغ مصوبه تاکنون ۴۸ ملک دولتی در استان در مسیر مولد سازی قرار گرفته و اکثر آنها در مرحله ارزش افزایی می باشند افزود: منابع حاصل از مولد سازی در گام نخست به استان و در گام دوم به دستگاههای اجرایی باز می گردد و در ستاد استانی ملاک عمل قرار می گیرد.

دهقان منشادی، فروش، واگذاری، استفاده از مشارکت عمومی - خصوصی در تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌ها، تهاتر و معاوضه و تکمیل پروژه های نیمه تمام با ارائه پیشنهاد مشارکت را از جمله روش‌های اجرای مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت بیان کرد و گفت: در بخش معاوضه، دستگاه اجرایی می توانند برای تجمیع ساختمان اداری با فروش اموال مازاد خود اقدام کنند.

از زمان ابلاغ مصوبه تاکنون ۴۸ ملک دولتی در استان در مسیر مولد سازی قرار گرفته و اکثر آنها در مرحله ارزش افزایی می باشندوی ادامه داد: تضمین می کنیم در چارچوب دستورالعمل در مسیر مولد سازی ۱۰۰ درصد درآمد حاصل ازدارایی ها به استان باز گردد که در این زمینه چند طرح بزرگ هدف گذاری شده است.

مدیران، سرمایه راکد خود را تبدیل به احسنت کنند

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد هم با اشاره به تفاوت مولد سازی با فروش اموال مازاد گفت:این ۲ موضوع بسیار مهم می باشند و در ابعاد مختلف کاملا متفاوت هستند.

مجید دهقانی زاده افزود:آنچه که امروز در اذهان وجود دارد بحث فروش اموال مازاد است و گفته می شود دولت دچار کسری منابع شده است و می خواهد اموالش را بفروشد که این نگاه درستی نیست، چرا که می توان با واگذاری برخی دارایی های مازاد مثل زمین، منشأ خدمات قابل توجهی در قسمت های دیگر شد.

وی ادامه داد: با این نگاه ، یک مدیر ممکن است با واگذاری دارایی های مازاد در مجموعه خودش زیر سوأل برود، این رویه، مانع بزرگی برای تسهیلگری در اجرای مولدسازی است ؛ مدیران استانی باید اموال مازاد و سرمایه راکد خود را تبدیل به احسنت کنند.

در مولدسازی فقط به دنبال فروش اموال نیستیم

دهقانی زاده گفت: در مولد سازی اموال الزاما به دنبال فروش انها نیستیم بلکه به دنبال روشهای ارزش افزایی و کمک به تجهیز منابع دولت هستیم که چندین راهکار دیگر برای استفاده بهینه از دارایی‌های دولت پیش‌بینی شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد با بیان اینکه تجهیز منابع کمک کننده پیشبرد اهداف دولت است و تکمیل طرح های نیمه تمام یکی از ابعاد طرح مولد سازی است که ۹ روش برای مولد سازی تعریف شده است افزود: مولد سازی میتواند راهکار مسائل و مشکلاتی باشد که اکنون در بخش دولتی با آن مواجه هستیم ، مولد سازی نماد بهره وری و جلب اعتماد است.

دهقانی زاده خاطرنشان کرد: عینیت بخشیدن به مشارکت عمومی و خصوصی یکی از راهکارهای موثر مولد سازی اموال دولتی است که می تواند این امر را محقق کند.

وی گفت: اگر بررسی های تخصصی انجام شود سالانه مبالغ هنگفتی برای جلوگیری از استهلاک و فرسودگی و نگهداری اموالی که اکنون ازآنها به عنوان مولد سازی یاد می شود بر دولت تحمیل میشود.

عینیت بخشیدن به مشارکت عمومی و خصوصی یکی از راهکارهای موثر مولد سازی اموال دولتی است که می تواند این امر را محقق کنددهقانی زاده تصریح کرد: همه اموال به نام دولت جمهوری است و مالکیت شخصی ، اداری ، دولت و نهادی مفهوم ندارد

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد اضافه کرد: اما برای اینکه اطمینان بخشی بیشتری حاصل شود در دستورالعمل ها و قوانین تدارک لازم دیده شده است که درآمد حاصل دارایی ها به استان دستگاه مربوطه برگردد، همچنین در قوانین بودجه ۲ سال اخیر هم آمده که هر آنچه که فروخته شده ۱۰۰ درصد آن به استانها بازگشته است و تقربیا آنچه فروش رفته به ان دستگاه، برای پیشبرد اهداف برگردانده شده است.

وی افزود: در آیین نامه چند وزارتخانه مانند وزارت آموزش و پرورش ، شرکت‌های دولتی ،بهداشت و درمان و حتی دانشگاهها صدرصد منابع آنها به خودشان بر می گردد و به مابقی ارگان ها ۵۰ درصد باز می گردد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد اضافه کرد: بعنوان مثال ممکن است زمینی یا عرصه یا ساختمانی دولتی در شهری از یک استان حدود ۲ هزار میلیارد تومان فروخته شود و در آن استان طرح نیمه تمام به این مبلغ در آن حوزه وجود نداشته باشد، طبیعی است در این زمینه قید حداقل ۵۰ درصد گذاشته شده است اما چنانچه طرحی معادل آن تعریف شود قطعا ۱۰۰ درصد آن به همان استان برمی گردد.

دهقانی زاده ادامه داد: دولت، بالاترین سطح در مواظبت از اموال خود را انجام می دهد و به دنبال بهترین استفاده از این اموال در ارائه بهترین خدمت به مردم است .

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد افزود: دولت ، اختیار تام اموال را دارد اما در این طرح بخاطر اینکه کار مشارکتی انجام شود ابتدا تشخیص اموال به اختیار خود دستگاه گذاشته است.

وی ادامه داد: افزون بر ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ طرح نیمه تمام در پیوست یک قانون بودجه کشور داریم که این ها طرح ملی است که تکمیل این طرح ها ۱۵ تا ۱۶ سال آینده به شرط عدم افزایش قیمت ها به بهره برداری می رسند و این از مهمترین نیازهای روز مردم است .

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد افزود: کوهی از پروژه های نیمه تمام در استانها وجود دارد که برخی از این طرح ها ممکن است که دیگر موضوعیت نداشته باشد که هیات مولد سازی این اجازه را داده که در هر مرحله ای است خاتمه داده شوند.

بازگشت ۱۰۰ درصد درآمد حاصل از مولد سازی به استان

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد با بیان اینکه فرهنگ سازی در زمینه مولد سازی در گام اول در بدنه دولت و بعد در بین آحاد مردم باید تسری یابد گفت: مولد سازی حرکتی است که کام مردم را شیرین می کند.

وی اضافه کرد: تضمین می کنیم در چارچوب دستورالعمل در مسیر مولد سازی ۱۰۰ درصد درآمد حاصل از دارایی ها به استان باز گردد که در این زمینه چند طرح بزرگ هدف گذاری شده است بنابراین می توان گفت که مولدسازی می تواند جان دوباره به پروژه های نیمه تمام که ممکن است سال ها بر زمین مانده باشد دهد و آنها را به مرحله بهره برداری برساند.