تهران- ایرنا- مدیر بخش بازرگانی نشر معارف معتقد است درحالی که برخی ناشران به جا عمل می کنند ولی بعضی به کسب و کار دیگر ناشران آسیب می رسانند

به گزارش ایرنا از روابط عمومی تلویزیون اینترنتی کتاب از سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، مهدی اخویان با حضور در برنامه مثبت کتاب در حوزه نشر در پاسخ به اینکه آیا صنعت نشر یک بنگاه اقتصادی است، بیان کرد: اگر بگوییم بنگاه اقتصادی است به خوبی از ناشران یاد نکرده ایم و اگر فقط بگوییم بنگاه فرهنگی است، بازهم صرفاً چنین نیست. در واقع صنعت نشر، یک بنگاه اقتصادی و فرهنگی است. بعضی از ناشران با سیاست های درست و بجایی کار می کنند و کتاب های آنها از نظر فرهنگی به کشور کمک می کند ولی برخی ناشران هستند که به کسب و کار ناشران دیگر آسیب می زنند.

اخویان افزود: ناشران دولتی بر اساس یک راهبرد (استراتژی) خاص آثاری را تولید می کنند ولی به دلیل ارتباط نداشتن با شبکه توزیع،کتاب ها به فروش نمی رود. اغلب محتوای آنها محتوای عمومی و فراگیر نبوده است اما ناشران خصوصی از همان ابتدا با گرفتن کتاب از مولف و بررسی مسائل اقتصادی و سنجیدن بازار و مخاطب و تعداد شمارگان (تیراژ) تصمیم به چاپ می گیرند.

وی تصریح کرد: حمایت از ناشران بیشتر جنبه معنوی دارد. در بسیاری از کشورها، نمایشگاه کتاب صرفاً جهت معرفی کتاب است و فروش کتاب ندارند اما هر سال در نمایشگاه کتاب تهران، هم معرفی آثار و هم فروش آثار داریم. برخی کتاب فروشی ها به نمایشگاه معترضند. چرا که بر این عقیده اند که در مدت نمایشگاه فروش آنها پایین می‌آید. البته این موضوع با مجازی کردن نمایشگاه کتاب و امکان ورود تمام کتابفروشی ها به حل شدن این مسئله کمک کرده است.

اخویان گفت: تعدد ناشران و افزایش آن‌ها باعث پایین آمدن کیفیت نشر می‌شود. بنابراین سختگیری‌ها در صدور مجوز انتشاراتی‌ها باید وجود داشته باشد. وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی شاخص هایی را برای افراد و نهادهایی که درخواست صدور مجوز برای انتشارات دارند، قرارداده است. از جمله اینکه مدیر مسئول باید در بخش انتشارات سابقه فعالیت داشته باشد.

وی با بیان اینکه صنعت نشر یک صنعت اقتصادی و فرهنگی است، ادامه داد: گاهی نهادها برای نشر یک کتاب به فکر گرفتن مجوز برای تاسیس انتشارات هستند. بخشی از این مجوزها مربوط به سازمان های دولتی و بخشی نیز برای نهادهای خصوصی است. ناشران خصوصی در راستای سیاست های سازمان خود عمل می کنند. طبیعی است این انتشارات نیازمند نیروی انسانی و هزینه های بسیاری است. وقتی برای یک عنوان کتاب با مخاطبان اندک یک انتشارات ثبت می شود، کم کم با کسادی بازار و خسارت مواجه می شوند.

تلویزیون اینترنتی کتاب در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی تهران، در دو بخش مجزای استودیو شبکه کتاب و غرفه کتاب فعالیت دارد.

سی‌ و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که از بیستم اردیبهشت‌ با شعار «آینده خواندنی‌ است» در مصلای امام خمینی‌(ره) آغاز شده تا سی ام اردیبهشت ادامه خواهد داشت.