به گزارش ایرنا، شهر ایلخچی در آذربایجان شرقی با جمعیت بیش از ۳۲ هزار نفر در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی کلانشهر تبریز واقع شده است و اتوبان تبریز - آذرشهر که از داخل این شهر عبور می کند، به عنوان شاهراه اتصال راه های ارتباطی غرب کشور و شهرستان های جنوب استان به تبریز و بالعکس بوده و بر اساس اعلام کارشناسان حوزه راه، روزانه بیش از ۱۲۰ هزار دستگاه خودروی سبک و سنگین از آن تردد می کنند و در برخی ساعات ترافیک چند کیلومتری در این مسیر روی می دهد و رانندگان و مسافران مجبور به تحمل بارترافیکی این مسیر هستند.
بر اساس اعلام کارشناسان حوزه راه، برای کاهش حجم ترافیک عبوری، سهولت تردد مسافران و رانندگان در این مسیر و تحقق یکی از مطالبات مهم مردم این شهر، احداث کنارگذر یا کمربندی ایلخچی مصوب و عملیات اجرایی آن در سال ۸۷ آغاز شد ولی به دلیل عدم تامین اعتبار لازم، در ادامه راه در پیچ و خم وعده ها گرفتار شد و تکمیل آن به آرزوی مردم این شهر، مسافران و رانندگان عبوری این مسیر تبدیل شد.
به عقیده کارشناسان این حوزه، تکمیل کمربندی ایلخچی می تواند علاوه بر تسهیل تردد در این مسیر از مصرف بی مورد سالانه هزاران لیتر بنزین و گازوییل صرفه جویی کند و از آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی این منطقه بکاهد و از تراکم و ترافیک شدید خودرویی در این مسیر جلوگیری کند.
به عقیده کارشناسان این حوزه، تکمیل کمربندی ایلخچی می تواند علاوه بر تسهیل تردد در این مسیر از مصرف بی مورد سالانه هزاران لیتر بنزین و گازوییل صرفه جویی کند و از آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی این منطقه بکاهد و از تراکم و ترافیک شدید خودرویی در این مسیر جلوگیری کند.
اجرا و تکمیل این پروژه که در طی ۱۵ سال گذشته با مشکلات و چالش هایی مانند تزریق منابع ملی کمتر از اعتبار مصوب، عبور مسیر مصوب کنارگذر ایلخچی از اراضی زراعی و باغات در حدفاصل کیلومترهای صفر تا ۲ و هزینه های بالای تملک مواجه بود، در سفر خرداد ماه سال گذشته آیت الله رییسی، رییس جمهور و اعضای هیات دولت به آذربایجان شرقی مطرح و برای تکمیل آن ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شد.
تصویب و تخصیص اعتبارات سفر اول رییس جمهور به این پروژه، بارقه و نور امیدی در دل شهروندان ایلخچی، مسافران و رانندگان عبوری از این مسیر روشن کرد تا شاهد بهره برداری از آن در سال آینده باشند.
پیشرفت فیزیکی کل پروژه کنارگذر ایلخچی بیش از ۴۸ درصد است
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با بیان اینکه پروژه کنارگذر ایلخچی همراه با تقاطع های غیرهمسطح به طول ۱۱ کیلومتر اکنون بیش از ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، می گوید: محور اتوبان تبریز - آذرشهر به علت گذر از داخل شهر ایلخچی همواره شاهد ترافیک سنگین به خصوص در روزهای تعطیل است و این موضوع موجب شده رفت و آمد مردم منطقه در این محور سخت و خطرآفرین باشد.
امیر بخشی زاده، می افزاید: با احداث این کنارگذر، ترافیک در داخل شهر به شکل چشمگیری کاهش می یابد و علاوه بر سهولت تردد برای مسافران عبوری، موجب کاهش تصادفات می شود.
وی اظهار می کند: طول این پروژه بدون لحاظ تقاطع های ورودی و خروجی هشت کیلومتر بوده و از سال ۱۳۸۶ عملیات راهسازی در این پروژه اجرا می شود ولی به علت تامین نشدن اعتبار لازم و به موقع، عملیات اجرایی آن چند سال متوقف شد که در سفر سال گذشته رییس جمهور به آذربایجان شرقی و از محل مصوبات سفرها، ۱۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل آن اختصاص یافت که این مبلغ در تعهد برنامه و بودجه است.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با بیان اینکه هم اکنون عملیات خاکی پروژه کنارگذر ایلخچی ۶۰ درصد و ابنیه فنی آن ۴۰ درصد پیشرفت دارد، می گوید: عملیات روسازی شامل زیراساس و اساس این پروژه نیز به بیش از ۱۸ درصد و تملک اراضی مسیر نیز به ۶۵ درصد پیشرفت رسیده است.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با بیان اینکه هم اکنون عملیات خاکی پروژه کنارگذر ایلخچی ۶۰ درصد و ابنیه فنی آن ۴۰ درصد پیشرفت دارد، می گوید: عملیات روسازی شامل زیراساس و اساس این پروژه نیز به بیش از ۱۸ درصد و تملک اراضی مسیر نیز به ۶۵ درصد پیشرفت رسیده است.
بخشی زاده، ادامه می دهد: عملیات باقی مانده در این محور شامل تکمیل باقیمانده عملیات خاکی، ابنیه فنی، زیرسازی و روسازی و اجرای تقاطع های غیرهمسطح ابتدا و انتهای مسیر است.
وی یادآوری می کند: برای کاهش هزینه های تملک، مشکلات اجرایی و تسریع در روند بهره برداری از پروژه، مطالعات لازم در خصوص بررسی واریانت مطروحه انجام شده و به موجب آن گزینه واریانت های پیشنهادی در مرحله تصویب و ابلاغ به پیمانکار است.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی می گوید: با توجه به اینکه تقاطع های غیرهمسطح ابتدا و انتهای پروژه در محل اتصال به محور تبریز - آذرشهر شامل قرارداد حاضر نیست، بهره برداری از مسیر کنارگذر مستلزم طراحی و عقد قرارداد اجرای تقاطع های مزبور است.
بخشی زاده، می افزاید: میزان هزینهکرد کل مسیر در پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۲۷.۲ میلیارد تومان بود و در سال ۱۴۰۱ از محل قانون بودجه مبلغ ۱۹.۱ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه منظور شده است.
وی می افزاید: از اعتبارات دور اول سفر رییس جمهور در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۲۴.۵ میلیارد تومان تخصیص ابلاغ شده که ۱۳.۵ میلیارد تومان از آن به صورت نقد و ۱۱ میلیارد تومان اوراق خزانه اسلامی است.
۱۵۰ میلیارد تومان در سفر رییس جمهور به استان برای ادامه عملیات اجرای کنارگذر ایلخچی اختصاص یافت
فرماندار اسکو نیز با بیان اینکه سالانه حدود ۲۰ میلیون تردد در محور آذرشهر - تبریز انجام می شود، می گوید: اتوبان آذرشهر - ایلخچی از داخل شهر عبور می کند و بار ترافیکی بالایی دارد و این موضوع موجب می شود با بروز یک تصادف جزئی یا پارک دوبله در این مسیر حتی در حد چند دقیقه، ترافیک سنگینی در این مسیر ایجاد و تردد خودروها حتی خودروهای امدادی و پلیس مختل شود.
حسین فیروزی، با اشاره به اینکه محور ایلخچی در مسیر اتصال محورهای غربی کشور و شهرستان های جنوبی استان به تبریز واقع شده است، می افزاید: قرار گرفتن بزرگترین شهرک صنعتی استان (شهید سلیمی) در مسیر این محور و تردد روزانه کارگران و کارکنان این شهرک و خودروهای حامل مواد اولیه و تولیدات آن نیز موجب افزایش حجم ترافیک در این محور شده است.
وی با تاکید بر ضرورت اجرای کنارگذر یا کمربندی ایلخچی، اظهار می کند: اجرای این پروژه علاوه بر کاهش حجم ترافیک در این مسیر موجب کاهش آلودگی های صوتی، هوا، زیست محیطی و تسهیل در تردد خودروهای امدادی و پلیس در این مسیر می شود.
فرماندار اسکو، می گوید: این پروژه از سال ۸۷ به طول هشت کیلومتر شروع شده و بخشی از اقدامات اولیه مانند زیرسازی در طول ۶ کیلومتر از پروژه انجام شد ولی از سال ۹۷ به دلیل تامین نشدن اعتبار پروژه راکد مانده بود.
فیروزی، ادامه می دهد: در سفر سال گذشته رییس جمهور به استان، ۱۵۰ میلیارد تومان برای ادامه و تکمیل پروژه در ۲ سال مصوب شد، در نتیجه سال گذشته پیمانکار جدید پروژه مشخص شده و اکنون پروژه فعال بوده و به مرحله آسفالت رسیده است.
وی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۳۰ میلیارد تومان از اعتبار سفر رییس جمهور برای پرداخت بدهی به پیمانکار و اجرای پروژه هزینه شده است، یادآوری می کند: در زمان کنونی ۲ کیلومتر از پروژه تملک نشده و برای تملک اراضی واقع در این مسیر نیاز به ۴۰ میلیارد تومان اعتبار است.
وی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۳۰ میلیارد تومان از اعتبار سفر رییس جمهور برای پرداخت بدهی به پیمانکار و اجرای پروژه هزینه شده است، یادآوری می کند: در زمان کنونی ۲ کیلومتر از پروژه تملک نشده و برای تملک اراضی واقع در این مسیر نیاز به ۴۰ میلیارد تومان اعتبار است.
فرماندار اسکو، می گوید: برای کاهش حجم ترافیک این محور، تلاش می شود تا دهه فجر امسال و با تزریق اعتبارهای مصوب سفر رییس جمهور به پروژه، باند شرقی کنارگذر ایلخچی در مسیر ورودی به استان (آذرشهر - تبریز) به بهره برداری برسد.
فیروزی، با اشاره به اینکه پیمانکار پروژه برای تسریع عملیات اجرایی آن، فعالانه تلاش می کند، می افزاید: باند بعدی این محور نیز پس از بهره برداری از باند شرقی در برنامه قرار دارد و تلاش می شود با جذب اعتبارات تخصیصی سفر رییس جمهور، این باند نیز در سال آینده به بهره برداری برسد.
هیچ راه جایگزینی در پدافندغیرعامل برای محور آذرشهر - تبریز و بالعکس وجود ندارد
شهردار ایلخچی نیز با اشاره به ضرورت احداث و تکمیل کنارگذر ایلخچی، می گوید: در زمان کنونی تردد در مسیر آذرشهر - تبریز و بالعکس از داخل شهر ایلخچی انجام می شود و هیچ جایگزینی در پدافند غیرعامل برای این محور وجود ندارد.
محمدحسین منافی، می افزاید: این محور، شریان حیاتی حمل و نقل و تردد جاده ای استان های شمالغرب از جمله آذربایجان غربی و کردستان و کشورهای عراق و ترکیه با تبریز بوده و جزو ۲ محور مهم و پرترافیک کشور محسوب می شود.
وی با اشاره به وجود بیش از پنج هزار واحد تولیدی و صنعتی در این منطقه و انجام روزانه ۱۵۰ هزار تردد در این محور ، اظهار می کند: حجم زیادی از صادرات استان به کشورهای عراق و ترکیه و واردات منطقه از این مسیر انجام می شود بنابراین این حجم از تردد موجب بروز ترافیک سنگین و افزایش آلودگی هوا در این شهر می شود.
شهردار ایلخچی با بیان اینکه روزانه بیش از پنج هزار تردد افراد شاغل در صنایع موجود در این منطقه از این محور انجام می شود، اظهار می کند: حجم زیادی از صادرات استان به کشورهای عراق و ترکیه و واردات منطقه از این مسیر انجام می شود بنابراین این حجم از تردد موجب بروز ترافیک سنگین و افزایش آلودگی هوا در این شهر می شود.
شهردار ایلخچی، می گوید: عبور خودروهای سنگین از داخل شهر موجب شده تا شهر ایلخچی جزو آلوده ترین شهرهای کشور شود و حجم ترافیک در این محور در روند امدادرسانی خودروهای امدادرسان به مصدومان حوادث جاده ای مسیر آذرشهر - تبریز و بالعکس وقفه ایجاد می کند.
منافی، با تاکید بر ضرورت احداث و تکمیل پروژه کنارگذر ایلخچی، ادامه می دهد: از سال گذشته با پیگیری های نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران ارشد استانی، سفر رییس جمهور به آذربایجان شرقی و اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان در ۲ سال از اعتبارات سفر به این پروژه، روند اجرای آن سرعت گرفته و امید برای بهره برداری از آن افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه این میزان اعتبار جوابگوی تکمیل و بهره برداری این پروژه نیست، یادآوری می کند: تملک ۲ کیلومتر از پروژه باقی مانده و ضروری است هرچه سریع تر تملک آن نیز انجام شود زیرا تاخیر در تملک اراضی واقع در مسیر پروژه موجب کندی اجرا و بهره برداری از آن می شود.
شهردار ایلخچی، می گوید: هر میزان تاخیر در تکمیل پروژه و طولانی شدن اجرای آن موجب افزایش هزینه می شود به طوری که اگر در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۲۳۵ میلیون تومان برای این پروژه تزریق می شد، پروژه به بهره برداری می رسید.شهردار ایلخچی، می گوید: هر میزان تاخیر در تکمیل پروژه و طولانی شدن اجرای آن موجب افزایش هزینه می شود به طوری که اگر در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۲۳۵ میلیون تومان برای این پروژه تزریق می شد، پروژه به بهره برداری می رسید.
منافی، می افزاید: بهره برداری از کنارگذر ایلخچی علاوه بر کاهش بار ترافیکی داخل شهر، موجب کاهش میزان آلودگی و بروز تصادفات در این محور شده و آثار مثبت روحی و روانی برای شهروندان این شهر به دنبال خواهد داشت.
بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال در سفر خرداد ماه سال گذشته رییس جمهور و هیات دولت به طرحهای حوزه راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اختصاص یافت.