به گزارش ایرنا، محمدرضا صبوری درباره وضعیت کنونی روابط میان ایران و ایتالیا به نشریه اسپشیال اوراسیا گفت: نزد بسیاری از ایرانیان، ایتالیا دروازه ورود به اروپا است. ظرفیت بالای کار سیاسی و فرهنگی بین دو کشور و از سوی دیگر نگاه مثبت دو ملت به یکدیگر مهمترین سرمایه های ما برای کار مشترک هستند.
وی افزود: در حوزه سیاسی به دلیل منافع و تهدیدات مشترک در عرصه های دو جانبه، منطقه ای و بین المللی، ظرفیتهای بالای کار وجود داشته و رایزنیهای مستمر بین مقامات دو کشور در جریان است.
سفیر کشورمان در ایتالیا ادامه داد: در حوزه اقتصادی، مهمترین شاخص روابط را در مکمل بودن مناسبات تجاری و علاقه مندی تجار دو کشور به کار با یکدیگر می دانیم. ثبات سیاسی و اقتصادی ایران، فرصتی گرانبها برای حضور شرکت های تجاری و سرمایه گذاری ایتالیایی در ایران برای بهره برداری از بازار ۵۰۰ میلیون نفری [این منطقه] است.
وی فقدان مناسبات گردشگری بین دو کشور را حلقه مفقوده در تعاملات فرهنگی توصیف کرد و افزود: امیدوارم بتوانیم با برنامهریزیهای جدی در بخشهای دولتی و خصوصی شاهد حل این موضوع باشیم. البته مناسبات دو جانبه سیاسی هیچ گاه عاری از مشکلات نبوده است. اما اعتقاد دارم که در صورت وجود اراده لازم بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک می توانیم بر موانع موجود فایق آییم.
صبوری در پاسخ به سوالی درباره این امکان که ایتالیا بتواند مشارکت بیشتر و نقش معناداری در تسهیل روابط ایران و اروپا ایفا کند؟ افزود: همانطور که اشاره کردم ایران و ایتالیا با منافع و تهدیدات مشترک روبرو هستند. همین امر شاید انگیزه خوبی برای ایتالیا برای کمک به حل برخی چالش ها و موانع موجود در مناسبات ایران و اروپا باشد.
وی تصریح کرد: رویکرد جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی مبتی بر گفت وگو، تعامل سازنده و بر اساس احترام متقابل بوده و هست. از این رو از نقش آفرینی ایتالیا یا هر کشور دیگر برای کمک به نیل به این اهداف استقبال می کنیم. این اراده و خواست در طرف ایرانی وجود دارد. امیدوارم مانند گذشته شاهد این میل و اراده در طرف ایتالیایی نیز باشیم.
ایجاد بحران همواره در دستور کار آمریکا و رژیم صهیونیستی است
سفیر کشورمان در پاسخ به سوال دیگری درباره اغتشاشات سال گذشته در ایران و اینکه آیا تحرکات ارزش ژئوپلیتیکی دارند، افزود: آزادی بیان و تجمع در قانون اساسی کشور ما مورد احترام قرار گرفته است. اما آنچه در تحولات اخیر ایران شاهد بودیم، تبدیل "اعتراض مدنی" به "اغتشاش" بود.
وی توضیح داد: متاسفانه برخی کشورهای منطقه ای و اروپایی و برخی گروهگ های تروریستی اشتباه محاسباتی کردند و وارد این موضوع شدند. جالب است بدانید طی این مدت بیش از ۱۰ هزار قبضه اسلحه توسط عوامل خارجی که قصد وارد کردن آن از مرزهای ایران به داخل کشور را داشتند، ضبط و توقیف شد.
صبوری تصریح کرد: اعتراضات مدنی مورد احترام ماست و وظیفه نظام سیاسی رسیدگی به مطالبات جامعه مدنی است. متاسفانه ایجاد بحران و اغتشاش همیشه در دستور کار آمریکا و رژیم صهیونیستی است و ایران هزینه سیاستهای استقلال طلبانه خود را پرداخت می کند.
وی در پاسخ به این سوال که «ایران چه نقش ژئوپلیتیکی را در خاورمیانه ایفا می کند و محرکهای اصلی سیاست خارجی ایران چیست؟»، گفت: ثبات و امنیت پایدار خاورمیانه و خلیج فارس، محور اصلی سیاستهای منطقه ای جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می دهند. ما همواره قائل به این امر بوده ایم که تحقق این دو هدف، در سایه اراده و همکاری کشورهای منطقه تحقق پیدا خواهد کرد.
وی ادامه داد: حضور نیروهای بیگانه در منطقه و چشمداشت به الگوهای امنیتی بیرونی نه تنها تاکنون هیچگونه نتیجه مثبتی نداشته، بلکه به بی ثباتی و رقابت های منطقه ای میان کشورهای منطقه کمک کرده است.
صبوری با بیان اینکه «توسعه اقتصادی، ثمره وجود ثبات و امنیت پایدار است که براساس همکاری بین کشورهای منطقه، تحقق خواهد یافت»، تصریح کرد: تجربه سال های اخیر نشان داده است که نقش ایران را نمی توان در این منطقه مهم و استراتژیک نادیده گرفت.
وی در پاسخ به این سوال که «روابط ایران را با دو بازیگر اصلی صحنه بین المللی، فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین چگونه ارزیابی می کنید؟» تصریح کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر الگوی نه شرقی و نه غربی است. ما همانطور که برای روابط با کشورهای غربی براساس احترام و منافع متقابل اهمیت قائلیم برای روابط با روسیه و چین نیز بر همین مبنا ارزش قائل هستیم.
وی با بیان اینکه «روابط دیرینه صدها ساله بین ایران با روسیه و چین، در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی وجود داشته است» افزود: در خصوص چین، سفر اخیر هیات عالی رتبه ایرانی به پکن به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان کمک کرد که به طور کامل ابعاد متنوع همکاری های دوجانبه در سطوح مختلف دوجانبه، منطقه ای و بین المللی مورد بررسی قرار گیرد. در چارچوب گفت وگوهای چین و ایران، توافقاتی به عمل آمده است و انتظار می رود رشد همکاری های اقتصادی، تجاری، گردشگری، فرهنگی و صنعتی را شاهد باشیم.
در خصوص روسیه نیز سفیر کشورمان تصریح کرد: ما دارای روابط دیرینه ۳۰۰ ساله و تاریخچه طولانی از همکاری در موضوعات مورد علاقه مشترک با این کشور هستیم. این همکاری طیف وسیعی از موضوعات از علمی و فرهنگی تا حوزه انرژی را شامل می شود. با توجه به شکل گیری بلوک بندی های جدید قدرت در نظام بین الملل، ایجاد هم افزایی با کشورهای تعیین کننده ای مانند روسیه و چین برای ما حائز اهمیت است.
صبوری درباره دیدگاه ایران نسبت به جنگ اوکراین و تاثیر این تحول ژئوپلیتیکی بر ایران توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران از همان آغاز بحران اوکراین، موضع بیطرفی فعال اتخاذ کرد. ما سالها طعم جنگ را چشیدهایم، بنابراین به خوبی به آثار و تبعات انسانی و مادی و روانی آن واقف هستیم. ما از همان ابتدا تلاش کردیم که میان طرفین میانجیگری کنیم. گفتوگوی رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه ایران با مقامات روسی و اوکراینی در همین راستا چندین مرتبه انجام شد.
وی افزود: ما خواهان حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشورها و احترام به حقوق بین الملل هستیم. از همین رو هیچ گاه حاضر به رسمیت شناختن مناطق خودخوانده و جدا شده نشدیم.
راهحل بحران اوکراین در ارسال سلاح نیست
سفیر کشورمان با بیان اینکه «راه حل بحران اوکراین در ارسال سلاح برای طرفین درگیری نیست» خاطر نشان کرد: ما جنگ را راهحل اختلاف دو کشور نمی دانیم و معتقدیم که از مسیر گفتوگو و مذاکره سیاسی بایستی بحران اوکراین مورد حل و فصل قرار گیرد.
صبوری در پاسخ به این سوال که «برای دهه ها کشور شما تحریمهای غربی را تجربه کرده است و این امر بر اقتصاد ایران و متعاقب آن بر زندگی مردم این کشور اثر گذاشته است. چه استراتژیهایی را دولت ایران برای مقابله با تحریمها و بهرهبرداری از ظرفیتهای طبیعی و صنعتی داخلی اتخاذ کرده است؟» افزود: تحریمها تا حدودی کار بخشهای اقتصادی ایران را با وقفه و کندی مواجه کرده است، اما بیشتر از آنکه بر دولت ایران تاثیر داشته باشد، شرایط اقتصادی مردم را تحت تاثیر قرار داده است.
وی ادامه داد: مواجهه با تحریمها در طول دهههای گذشته باعث شده است تا تهران از یک سو راههای خنثی کردن و دور زدن تحریم ها را بشناسد و به کار بگیرد و از سوی دیگر بخشهای اقتصادی و زیر بنایی ایران را به نوعی از استقلال و خودکفایی و دستیابی به دانشهای بومی و محلی برساند. بنا بر آمار رسمی، در سال گذشته میزان صادرات غیر نفتی ایران ۴۸ میلیارد و میزان واردات ایران ۵۳ میلیارد دلار بوده است که نشان دهنده تداوم تجارت خارجی با وجود تحریم ها است.
سفیر کشورمان در ایتالیا در پاسخ به این سوال که «دستورالعملها و خطوط راهنمای اصلی برای پیشرفت اقتصادی ایران چیست؟ آیا بخشهای صنعتی و مالی برجستهای وجود دارند که بتواند شرکتها و سرمایه گذاران خارجی را جذب کنند؟» افزود: ما با وجود تمایل به همکاری با شرکت های بزرگ خارجی، منتظر حضور و سرمایه گذاری شرکت های بزرگ نمی مانیم و بر دانش و توان بومی خود تکیه می کنیم.
وی افزود: در قوانین ایران تسهیلات بسیار زیادی برای امر سرمایه گذاری خارجی دیده شده است و با توجه به نیروی انسانی ماهر، ارزان بودن حامل های انرژی و دیگر مزیت های اقتصادی، فضای بسیار خوب اقتصادی برای شرکت های خارجی ایجاد شده است که اگر اراده آن را داشته باشند قابل اجرا است.
صبوری گفت: فقدان دسترسی به برخی از تکنولوژیهای غربی باعث شده تا شرکتهای دانش بنیان ایرانی پیشرفتهای قابل ملاحظه ای در دستیابی به فن آوری های روز داشته باشند و بخش دولتی هم حمایت های لازم را از این شرکتها به عمل آورده است. در حال حاضر ۵۱ پارک علم و فناوری و ۱۲ پردیس فناوری و نوآوری در ایران وجود دارد که یکهزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان و ۱۱ هزار واحد فن آوری در آنها مشغول به کار هستند.
سفیر کشورمان در پاسخ به سوالی درباره چشم انداز روابط ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک و تاثیر آن بر منطقه و یمن گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره به اصل گفتوگو معتقد بوده و تصور میکند که جایگزینی برای این اصل وجود ندارد. این تنها روشی است که میتواند به حل مشکلات و رفع سوءتفاهمها و در ادامه به توسعه همکاریها میان واحدهای سیاسی در منطقه و فرامنطقه منتهی شود. ما با توجه به همین اصل وارد گفتوگوها در عراق، مسقط و چین با عربستان سعودی شدیم.
وی افزود: امیدواریم که با نزدیکی هرچه بیشتر این دو کشور و کشورهای منطقه با یکدیگر، شاهد مهمترین تحول در منطقه خلیجفارس باشیم و منطقه ما بتواند از حالت کنونی خود که در نتیجه نظامیگری کشورهای فرامنطقهای بوده، فاصله بگیرد.
صبوری خاطر نشان کرد: این منطقه باید بتواند امنیت خود را بر توسعه و همکاری فیمابین کشورها استقرار بخشد و ما نیازمند امنیت منطقه، امنیت فراگیر، تجزیهناپذیر و دربرگیرنده تمام کشورهای منطقه هستیم؛ امنیتی که مبتنی بر مفهوم سنتی و یا کلاسیکی نظامیگری نباشد بلکه بر توسعه و مناسبات کشورها با یکدیگر تاکید داشته باشد و بتواند از همه ظرفیتها استفاده کند.
وی تاکید کرد: طرف سعودی در مذاکرات این دیدگاه را داشت که در باره یمن گفتوگو شود، اما دیدگاه جمهوری اسلامی ایران به طور مشخص این است که موضوع این کشور یک امر داخلی است و یمنیها نسبت به حل و فصل مشکلی که وجود دارد آگاه هستند و میدانند به چه نحوی با این مسئله رفتار کنند.
درباره روابط ایران و جمهوری آذربایجان نیز، سفیر کشورمان گفت که دو طرف به عنوان دو کشور همسایه دارای روابط استراتژیک هستند. «بالطبع دشمنانی نیز داریم که رژیم صهیونیستی است. این رژیم حیات خود را در بی ثباتی و ناامنی در منطقه به ویژه در جهان اسلام تعریف کرده است. با درک همین نگرانی ها که عده ای از ایجاد اختلاف میان روابط ایران و آذربایجان سود می برند، در روند دیپلماتیک، جمهوری اسلامی ایران تلاش می کند با ابتکار عمل دیپلماتیک بر این تنش ها غلبه کند.»
وی ادامه داد: در چارچوب توافق میان ایران و آذربایجان و به ویژه سه دور گفتوگوی تلفنی میان وزرای امور خارجه، دو کشور شاهد آرام سازی فضای نسبی و برداشتن برخی گام های عملی برای گفت وگوی میان مقامات ذیربط به منظور رفع سوء تفاهمات هستیم. امیدواریم روابط میان دو کشور را به ریل و مسیر طبیعی خودش برگردانیم.»
صبوری گفت: در حوزه اقتصادی هم خوشبختانه همچنان روند همکاری های تجاری به رغم مسائل سیاسی رو به رشد است. امیدوار هستیم که این نرخ رشد را همچنان به صورت تصاعدی شاهد باشیم.
وی تاکید کرد: باید صفحه جدیدی را در روابط میان ایران و جمهوری آذربایجان باز بکنیم و دو کشور نیاز به فضای جدید دارند. معتقد هستیم که تنش آفرینی هم مخل مناسبات دوجانبه و در راستای منافع طرف هایی است که همواره سود خود را در ایجاد خلل و تنش میان همسایگان می دانند. امیدوارم که شاهد روند درستی باشیم.