بوشهر - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استان بوشهر گفت: سند دانش‌بنیان استان بوشهر مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، سندی راهبردی که نیازمند تدوین و هدف‌گذاری سند عملیاتی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی باستین روز دوشنبه در آیین تکریم و معارفه رئیس پارک علم و فناوری اظهار کرد: این سند نقشه راه فعالیت‌های دانش‌بنیان استان بوشهر است اما در برخی شاخص‌های آرمانی بحث شده که باید از سوی دستگاه‌های مرتبط به ویژه در حوزه‌های مزیتی اقتصاد دریا و انرژی عملیاتی‌تر شود.

وی از پارک علم و فناوری خلیج فارس خواست: بر برنامه هفتم توسعه، سند عملیاتی و کمی و پنج‌ساله برای برنامه راهبردی توسعه دانش‌بنیان استان بوشهر تدوین و به صورت سالانه هدف‌گذاری کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استان بوشهر با اشاره به سیاست‌گذاری، مصوبه‌ها و ابلاغیه‌های‌ دولت سیزدهم در راستای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، افزود: پارک علم و فناوری استان بوشهر باید با برگزاری منظم قرارگاه اقتصاد دانش‌بنیان، برنامه عملیاتی تصویب‌نامه‌ها و ابلاغیه‌های هیات وزیران را به ویژه در حوزه‌های مزیتی استان بوشهر تدوین کند.

باستین تصریح کرد: سال گذشته بر اساس ارزیابی ستاد اقتصاد دانش‌بنیان وزارت کشور، استان بوشهر جایگاه مناسبی را کسب نکرد که باید علت این ناکامی بررسی شود و رشد کمی و کیفی شاخص‌های این حوزه مورد توجه مدیریت جدید پارک علم و فناوری خلیج فارس قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استان بوشهر گفت: پارک علم و فناوری و دانشگاهیان استان بوشهر باید در تحقق شعار سال مبنی بر مهار تورم و رشد تولید نقش راهبری داشته باشند و بویژه با افزایش ضریب نفوذ فناوری و ارتقا بهره‌وری در واحدهای تولیدی به رشد تولید کمک کنند تا هدررفت منابع انسانی، مالی و انرژی این استان کاهش یابد.

باستین اضافه کرد: در این راستا لازم است پیشنهادات واحدهای فناور و دانش‌بنیان برای افزایش بهره‌وری بخش‌های مختلف تولید کشاورزی، شیلات و صنعتی به صورت مصداقی ارائه شود.

وی تاکید کرد: اکنون واگذاری اراضی استان بوشهر با رویکرد کوچک‌ سازی واحدها و افزایش بهره‌وری از طریق میکانیزاسیون و نفوذ فناوری انجام می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استان بوشهر اظهار کرد: اقتصاد دانش بنیان مولفه اصلی اقتصاد مقاومتی است که رهبر معظم انقلاب به عنوان یک الگوی جامع و کارآمد تبیین کردند.

باستین توضیح داد: یکی از محورهایی اصلی اقتصاد مقاومتی که در سیاست‌های ابلاغی نیز به آن توجه شده پیشتازی فعالیت‌های دانش‌بنیان در این مدل است.

وی ادامه داد: ایجاد ارزش افزوده بالا از مهمترین مولفه‌های اقتصاد دانش‌بنیان است که نقش موثری در رشد درون‌زا و استقلال کشور دارد و امروز کشورهایی که نفوذ علم در اقتصاد آنها بالا است به عنوان کشورهای سرآمد اقتصادی جهان مطرح شده‌اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استان بوشهر قول مساعد داد پارک علم و فناوری خلیج فارس به صورت همه جانه در زمینه تامین مالی و تجهیزات از سوی مدیریت استان مورد حمایت قرار گیرد و از رئیس پارک خواست تا برای جذب اعتبارات ملی نیز در راستای تقویت زیرساخت‌های پارک و مرکز زیست فناوری دلوار پیگیری کند.

وی با تاکید بر افزایش تعامل سازنده با وزارت نفت، گفت: مرکز رشد حوزه انرژی باید در دل صنایع عسلویه راه‌اندازی شود تا زمینه رشد شرکت‌های بومی در این حوزه مزیتی فراهم شود و توانمندی انها به صنعت ارائه شود.

باستین با اشاره به تفاهم‌نامه سال گذشته درباره تامین فضای فیزیکی مرکز رشد عسلویه از سوی صنعت، تاکید کرد: به سرانجام رسیدن این تفاهم نامه از سوی پارک علم و فناوری خلیج فارس پیگیری شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استان بوشهر افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی نیز ظرفیت بسیار خوبی در زمینه کمک به واحدهای دانش‌بنیان و فناور است که استان بوشهر کمترین استفاده را از آن داشته .لازم است این وضعیت بهبود یابد.

وی همچنین بر جذب حداکثری تسهیلات تکلیفی از سوی پارک علم و فناوری تاکید کرد و یادآور شد: پارک بوشهر سال گذشته رتبه نخست را در جذب تسهیلات اختصاص شده در سطح کشور از ان خود کرد.

در پایان این آیین از تلاش‌های ابوالحسن رزمی‌نیا تقدیر و رحمان دشتی به عنوان رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس معرفی شد.