به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات ایرنا، تحقق درستی و کیفیت هر نمایشگاهی در هر دو بعد ملی و بینالمللی، به مولفههای آمایش، پیمایش و نظرسنجیهای مرتبط با آن رویداد، وابسته است.
همزمان با برگزاری سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بر آن شد تا با رصد مهمترین مولفهها و مطالبات متکی بر خواست، نظر و نیاز مخاطبان، در قالب نظرسنجی با ناشران حاضر در بخشهای مختلف این رویداد بتواند سهمی مفید در ارائه کیفیت و قدرت برگزاری این دوره نمایشگاه در راستای رسالت رسانهای خود ایفا کند.
بر این اساس مولفههای ۱۰گانهای از جمله قیمتگذاری کتابها، میزان تخفیف، حضور مردم، چیدمان و دکور غرفهها، خدمات جانبی، عملکرد برگزارکنندگان، موضوع نشستها و تنوع کتابهای تازه منتشر شده، محل برگزاری نمایشگاه و میزان فروش را با ناشران حاضر در بخش ناشران عمومی، کودک و نوجوان، دانشگاهی، خارجی و بینالملل به تبادل نظر گذاشت.
در این نظرسنجی عدد ۱ نشاندهنده ضعیفترین و عدد ۱۰ نشاندهنده عالیترین رویکرد ناشران در مواجهه با مولفههای عنوان شده است.
در ششمین روز نمایشگاه، برای نخستینبار، ناشران، رضایت حداکثری خود را نسبت به تنوع تازههای نشر اعلام کردند. درحالیکه طی ۵ روز نخست، میزان تخفیف، در صدر رضایتمندی ناشران قرار داشت.
همچنین در این روز، برای نخستینبار، خدمات جانبی که در نیمه دوم جدول قرار داشت، خود را تا مقام سوم رضایتمندی ناشران بالا کشید و این نشان میدهد که ستاد مرکزی نمایشگاه، درصدد برطرف کردن کاستیهایی برآمده که طی روزهای نخست نمایشگاه، نمودار بود.
موضوع نشست، همچنان در آخرین رتبه رضایت ناشران قرار دارد با این تفاوت که طی روزهای گذشته، ناآگاهی بیشتری نسبت به این مقوله وجود داشت اما این مهم طی روز ششم، با رشدی نسبتا محسوس مواجه شد اما همچنان در آخرین رتبه قرار دارد.