به گزارش ایرنا، نهضت راه سازی چند صباحی است که در شاهراه ارتباطی ایران با تکمیل آزاد راه غدیر به طول ۱۵۸ کیلومتر(بین استان های قزوین - البرز- مرکزی - قم و تهران ) ، اتصال آزاد راه شهید همت به کرج به طول ۱۴ کیلومتر ، زیربار رفتن قطعه نخست آزاد راه تهران – شمال به طول حدود ۳۲ کیلومتر و تعریض قسمت های از آزاد راه تهران – کرج گره گشای بخشی از ترافیک سرسام آور در استان البرز بوده است.
اجرای این پروژه ها و طرح های ارتباطی کوچک و متوسط دیگر مانند تکمیل بخشی از جاده هشتگرد - طالقان و جاده چالوس – آتشگاه – کرج بیانگر توجه مسوولان بالادستی و استانی به موضوع ترافیک گاهی فوق سنگین البرز است.
با این وجود تاکنون پازل ترافیکی شاهراه ارتباطی کشور تکمیل نشده و ترافیک همچنان در استان البرز نفسگیر و خسته کننده است.ترافیک صبحگاهی و شامگاهی آزاد راه تهران – کرج – قزوین با سرازیر شدن خودروها به یک نقطه آن هم در ورودی و خروجی شرقی کلانشهر کرج موضوع ساده ای نیست که آن را نادیده گرفت چرا که جمعیت زیادی از کارمندان، کارگران، دانشجویان، کسبه و سایر قشرها به ناچار باید همه روزه از این مسیر تردد کنند مضاف اینکه مسافران آمده از دور دست هم در گره های ترافیکی آزاد راه تهران – کرج – قزوین گاهی چند ساعت باید گرفتار شوند و با ملال و سختی به مقصد های خود برسند.
خستگی و رنجش خاطر مسافران این آزاد راه در فصل گرما دوچندان می شود زیرا بیشتر مواقع گریزگاهی برای فرار از ترافیک آن وجود ندارد.
از آنجا که ادامه آزاد راه شهید همت یعنی بزرگراه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در شمال کرج هنوز تکمیل نشده است، ترافیک آزاد راه شهید همت در محدوده پل کلاک کرج به آزاد راه تهران – کرج سرازیر می شود و در اینجا گره ترافیکی بزرگی به وجود می آید.
بیان این مشکلات نافی اقدامات صورت گرفته در چند سال اخیر برای توسعه راه های استان البرز نیست اما واقعیت امر نشان می دهد که گره ترافیکی این استان در برخی نقاط آزار دهنده و قابل تحمل نیست.
اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای البرز ۲ سال پیش یک پروژه برای روان سازی ترافیک بین پل های کلاک تا فردیس آغاز کرد که اواخر سال گذشته بخشی از این گذرگاه به طول حدود یک کیلومتر با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد و اکنون نیز بخشی دیگری از این گذرگاه به موازات پروژه قبلی در حال ساخت است اما با این حال نمی تواند گره ترافیک سنگین و گاهی فوق سنگین ورودی و خروجی شرقی کلانشهر کرج را بگشاید.
نکته مهم اینکه آزادراه تهران - کرج - قزوین تنها آزاد راه کشور است که از دل یک کلانشهر یعنی کرج می گذرد و سرازیر شدن خودروها از مسیرهای فرعی به این آزادراه گاهی مواقع ترافیک طولانی مدت به مسافت فراوان به وجود می آورد.
تعریف سه پروژه برای روان سازی ترافیک آزاد راه تهران - کرج
دولت دهم سه پروژه یعنی اتصال آزاد راه شهید همت به کرج ، احداث بزرگراه شمالی که با شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی به نام این شهید بزرگوار نامگذاری شد و احداث بزرگراه جنوبی کرج برای روان سازی ترافیک البرز تعریف و کلنگ زنی کرد.
پروژه اتصال آزاد راه شهید همت که در دولت دهم آغاز شد سرانجام در دولت دوازدهم به طول ۱۴ کیلومتر در دروازه شرقی کرج رسید اما این پروژه به دلیل عدم تکمیل بزرگراه شمالی تنها به جاده چالوس متصل شد و بیشتر ترافیک آن در محدوده پل کلاک کرج به آزاد راه تهران - کرج - قزوین سرازیر می شود.
با این وجود محمد اسدی رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر کرج می گوید در صورت افتتاح بزرگراه سردار سلیمانی در شمال کلانشهر کرج ۱۱ درصد ترافیک آزاد راه های تهران کرج و شهید همت به این مسیر انتقال می یابد.
بزرگراه شهید سلیمانی به طول ۱۷.۵ کیلومتر از تیر ماه سال ۹۵ عملیات اجرایی آن توسط شهرداری کرج در ادامه آزاد راه شهید همت آغاز شد که این گذرگاه جدید با عبور از روی رودخانه کرج ، ارتفاعات عظیمیه و باغستان به آزاد راه کرج – قزوین در غرب کرج متصل می شود.
پیشرفت فیزیکی بزرگراه شهید سلیمانی حدود ۷۸ درصد اعلام شده که برای تکمیل آن بودجه ای برابر با ۶ هزار میلیارد تومان محاسبه شده است ضمن آنکه مدیریت شهری کرج بارها اعلام داشته از تامین این اعتبار ناتوان است و قرار شد بخشی از اعتبارات این پروژه توسط وزارت راه و شهرسازی تامین شود.
همچنین طبق نظر کارشناسان، آزادراه جنوبی البرز پروژه دیگری که از آزاد راه شهید همت منشعب و با گذر از شهرستان فردیس ، منطقه محمدشهر - ماهدشت و جنوب کرج در محدوده پل کردان به آزاد راه کرج – قزوین متصل می شود در صورت احداث و تکمیل عمده بار ترافیکی آزاد راه تهران – کرج – قزوین را جذب خواهد کرد.
این مسیر در قالب سه طرح به طول حدود ۵۵ کیلومتر در دولت دهم کلنگ زنی شد اما طبق آخرین گزارش ها تاکنون هیچ پیشرفت فیزیکی نداشته اشت که اکنون با ابلاغ رییس جمهور در قالب سه طرح ساخت آن در دستور کار قرار گرفته است.
سفر فروردین ماه سال ۱۴۰۱ رییس جمهور و گشایش اعتباری
رییس جمهور و هیات دولت ۱۸ فروردین ماه سال ۱۴۰۱ به استان البرز سفر کرد که تصویب بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار ملی و مبالغی هنگفتی تسهیلات برای پروژه های عمرانی ، تولیدی و خدماتی از دستاوردهای این سفر به شمار می رود.
پس از این سفر مشکلات استان البرز به رغم تنگناهای مالی ناشی از تحریم ها با اولویت بندی مورد توجه قرار گرفت که یکی از این موضوعات ، ترافیک سنگین جاده ای البرز و عوارض زیست محیطی و اجتماعی آن بود.
یکی از دستاوردهای این سفر شتاب در گشایش خط ۲ قطار شهری کرج محسوب می شود که پس از حدود ۱۶ سال توسط دولت سیزدهم گره از کار آن گشوده شد و ۶.۵ کیلومتری این خط ریلی ۲۷ کیلومتری به صورت آزمایشی در اواخر سال ۱۴۰۱ با حضور احمد وحیدی وزیر کشور بهره برداری شد.
در چشم انداز ترسیمی دولت سیزدهم موضوع پروژه های معطل مانده ترافیکی یکی پس از دیگری مورد بررسی قرار گرفت که به تازگی با ابلاغ رییس جمهور افق روشن و امید بخشی پیش پای مردم رنجیده از ترافیک سال های متوالی البرز گذاشت.
انتشار خبر مسرت بخش دولت سیزدهم
انتشار خبری به نقل از مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز مبنی بر ابلاغ بودجه برای ساخت سه طرح مهم راه سازی در قالب آزاد راه جنوبی البرز در ۱۸ اردیبهشت ماه جاری بارقه امیدی در دل مردم استان به وجود آورد خبری که انتشار آن توسط ایرنا و سایر رسانه ها با بازتاب گسترده و توجه حداکثری مخاطبان همراه شد.
به گفته رضا خالقی ، با دستور رییس جمهور اعتبار لازم برای سه طرح مهم راه سازی در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ شد که در این زمینه باید از پیگیری های استاندار البرز و مهدی عسگری، نماینده مردم کرج ، فردیس و اشتهارد در انعکاس مشکلات ترافیکی البرز به هیات دولت قدردانی کرد.
وی با بیان اینکه این سه طرح شامل کنارگذر جنوبی کرج به طول ۲۸ کیلومتر، کنارگذر شرقی فردیس به طول ۴.۲ کیلومتر و کنارگذر غربی محمدشهر – ماهدشت به طول ۲۳ کیلومتر شامل می شود (درمجموع به طول بیش از ۵۵ کیلومتر آزاد راه جنوبی البرز را تشکیل می دهد) اظهار کرد: با تصویب و اجرای این طرح ها بخش عمده ای از مشکلات ترافیکی برون شهری کلانشهر کرج، فردیس، محمدشهر و ماهدشت مرتفع و موجب ساماندهی ترافیک استان البرز ، کاهش زمان سفر، کاهش تصادفات و تسهیل در عبور و مرور خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی البرز یادآور شد: اعتبار این طرح ها از محل اعتبارات سفر فروردین ماه سال ۱۴۰۱ اختصاص یافته و به زودی این طرح ها به صورت جهادی عملیاتی می شود.
مطالعه ۲ طبقه شدن آزادراه تهران- کرج- قزوین
خبر دیگر مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز انجام مطالعات اولیه برای امکانسنجی ۲ طبقه کردن آزادراه تهران- کرج- قزوین است که به منظور کاهش حجم ترافیک این مسیر اجرا خواهد شد.
خالقی اظهار کرد: به منظور رفع معضل ترافیک غیر متعارف آزادراه تهران- کرج و کرج- قزوین طرحهای متفاوتی بررسی و مورد مطالعه قرار گرفت که در نهایت طی سفر رییس جمهور به استان البرز در سال ۱۴۰۱ این موضوع و درخواست خود را برای انجام مطالعه در باره آن مطرح کردیم.
وی با بیان اینکه این طرح هنوز به تصویب نرسیده و در مرحله انجام مطالعه قرار دارد، افزود: برای رفع حجم ترافیک این آزادراه طرحهایی مثل احداث کنارگذر جنوبی کرج مورد تصویب قرار گرفته که تکمیل کنار گذر شمالی که ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بار ترافیکی آزادراه تهران – کرج را سبک میکند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز تاکید کرد: همزمان با این موضوع امکانسنجی ۲ طبقه کردن آزادراه کرج- قزوین که به طول حدود ۲۲ کیلومتر در محدوده استان البرز در دست بررسی قرار دارد که موضوع از طریق معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در حال مطالعه است.
وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه در زمان حاضر این طرح در حال مطالعه است، هنوز برآورد هزینه و یا زمان بندی برای آن انجام نشده اما پس از مدت ۶ ماه و با اتمام مطالعات، نتایج اعلام شده و برآورد هزینه و زمان بندی آن نیز انجام خواهد شد.
به گفته خالقی، احداث کنارگذر جنوبی کرج نیز ۴۰ درصد از ترافیک را جذب خواهد کرد و از طریق مشارکت بخش خصوصی اجرا می شود که این طرح در قالب سه قطعه به صورت جهادی پیش خواهد رفت.
توضیح بیشتر طرح های جدید ترافیکی البرز
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان البرز در تشریح بیشتر موافقت دولت با توسعه راه های استان به خبرنگار ایرنا گفت : از آنجا که دریافت مجوز جدید برای توسعه راه های البرز زمانبر بود سه طرح مهم جدید در قالب آزاد راه یا کنار گذر جنوبی البرز در ادامه آزاد راه شهید همت در سفر سال گذشته رییس جمهور به استان توصیب شد که به تازگی با ابلاغ رییس جمهور در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ قرار گرفت .
یدالله امیری افزود: این سه طرح پس از ابلاغ رییس جمهور برای دریافت مجوز ماده ۲۳ به سازمان برنامه و بودجه کشور معرفی شد تا سازوکار لازم برای ساخت آنها اتخاذ شود ضمن آنکه پیوست زیست محیطی این طرح نیز لحاظ شده است.
معاون اداره کل راه وشهرسازی استان البرز گفت : پس از دریافت مجوز سازمان برنامه و بودجه بلافاصله عملیات ساخت این سه طرح با مشارکت بخش خصوصی آغاز می شود؛ اعتبار مورد نیاز این سرح بیش از ۱۲ هزار و۴۰۰ میلیارد تومان برآورد می شود که با مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی به سرانجام خواهد رسید.
وی تاکید کرد: احداث این طرح ترافیکی نقش تاثیر گذاری در روان سازی ترافیک استان البرز به ویژه در گلوگاه کلاک کرج خواهد داشت.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه وشهرسازی استان البرز در خصوص مشارکت دولت در ساخت بزرگراه شهید سلیمانی به طول ۱۷.۵ کیلومتر (بزرگراه شمالی کرج ) نیز گفت : در سفر سال گذشته رییس جمهور به البرز این موضوع نیز بررسی شد و از آنجا که شهرداری کرج در تامین اعتبار ۶ هزار میلیارد تومانی تکمیل این پروژه ناتوان است قرار شد که ۵۰ درصد این اعتبار توسط وزارت راه وشهرسازی و مابقی از سوی مدیریت شهری کرج تامین شود.
امیری ادامه داد: یکی از مصوبات سفر رییس جمهور به استان البرز اتصال بزرگراه شهید سلیمانی به آزاد راه کرج - قزوین و آزاد راه غدیر است که اداره کل راه وشهرسازی استان البرز طرح مطالعه اتصال بزرگراه شهید سلیمانی به آزاد راه غدیر به طول ۵۰ کیلومتر انجام داده است.
وی تاکید کرد: تکمیل بزرگراه شهید سلیمانی و سه طرح جدید گذرگاهی در جنوب استان البرز موجب روان سازی ترافیک آزاد راه تهران - کرج - قزوین خواهد شد.
معاون اداره کل راه و شهرسازی استان البرز گفت : با توجه به اهتمام دولت سیزدهم به رفع گره های ترافیکی استان البرز، تلاش ها براین است تا زمان عملیاتی شدن و تکمیل پروژه ها و طرح های ارتباطی استان زمانبر نشود.
همچنین تکمیل قطعه های دوم و سوم آزادراه تهران - شمال به طول حدود ۶۰ کیلومتر برنامه عملیاتی دیگر دولت سیزدهم است که اکنون این پروژه ها در حال انجام است که با بهره برداری از آنها بار ترافیکی استان البرز سبک خواهد شد.
روزانه به صورت میانگین ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو در اتوبان تهران - کرج تردد دارند و در ایام تعطیل تعداد ترددهای این مسیر به حدود یک میلیون تردد و بیشتر می رسد.
اکنون ابلاغ بودجه برای احداث سه طرح ترافیکی در جنوب استان البرز بیانگر آن است که دولت سیزدهم با جدیت روان سازی ترافیک این استان را دنبال می کند و با اقدامات جهادی گره های کور ترافیکی این استان برمی دارد.
در سفر ۱۸ فروردین ماه سال ۱۴۰۱ رییس جمهور و هیات دولت به استان البرز ۱۷۲ طرح و برنامه توسعه ای با اعتباری حدود ۱۰ هزار و ۷۴۳ میلیارد تومان برای استان مورد تصویب قرار گرفت، همچنین پیشنهاد ارتقا سه شهر کمالشهر، محمدشهر و ماهدشت به شهرستان نیز مطرح شد که مورد استقبال رئیس جمهور قرار گرفت و دراین زمینه دستور ویژه صادر کردند.
موافقت با اختصاص ۲۳ هزار و ۲۴۴ میلیارد تومان تسهیلات و ۶۱ هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی و بانک ها برای پیشبرد پروژه ها از دیگر رهاوردهای سفر رییس جمهوری به استان البرز بود که باید تصویب اعتبار برای ی ۵۴ طرح در بخش زیربنایی استان با ۶ هزار و ۶۰۱ میلیارد تومان اعتبار، ۱۰۵ میلیارد تومان تسهیلات و ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی و بانک ها را نیز اضافه کرد.
در سفر یک روزه رییس جمهور به البرز در بخش صنعت و معدن نیز ۶ توافق با اعتباری حدود ۱۵۵ میلیارد تومان و ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات صورت گرفت.
در حوزه فرهنگی و آموزشی و ورزشی نیز ۳۹ توافق با اعتباری حدود یک هزار و ۷۶۸ میلیارد تومان و در بخش رفاهی و اجتماعی ۱۶ توافق با اعتبار ۱۷۰ میلیارد تومان و ۲۰۵ میلیارد تومان تسهیلات مصوب شد و در حوزه بهداشت و درمان نیز ۱۳ توافق با اعتباری بیش از ۷۵۵ میلیارد تومان و در حوزه آب، خاک و کشاورزی ۲۹ توافق با اعتباری حدود ۷۳۸ میلیارد تومان انجام شد.
براساس گزارش استاندار البرز در سفر رییس جمهور به این استان در حوزه اشتغال چهار توافق با اعتباری حدود ۳۴۰ میلیارد تومان و تسهیلات به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان و در حوزه های امنیتی، انتظامی و قضایی نیز ۹ توافق با اعتبار ۲۵۱ میلیارد تومان صورت پذیرفت و در مجموع نیز سرمایه گذاری و مشارکت بانک ها طی ۲ توافق به ۲۲ هزار و ۸۹۴ میلیارد تومان مورد موافقت قرار گرفت.