تهران- ایرنا - جاستین ترودو نخست وزیر کانادا امروز چهارشنبه اعلام کرد که کشورش متعهد به افزایش همکاری نظامی برای کاهش تهدیدهای امنیت منطقه ای است و به همکاری با سئول برای خلع سلاح هسته ای و دفع تهدیدهای موشکی کره شمالی ادامه می دهد.  

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از رویترز، جاستین ترودو نخست وزیر کانادا خطاب به پارلمان کره جنوبی گفت که کشورش جهت شراکت با کره جنوبی در پروژه های مهم معادن و انرژی های پاک در راستای دفع تهدیدهای موشکی و هسته ای کره شمالی آمادگی دارد.

وی همچنین خاطرنشان کرد : «کانادا آماده است تا شراکت با دوستانی همچون کره جنوبی را در همه زمینه ها از پروژه های منابع معدنی حیاتی تا تکنولوژی های عالی ابتکاری برای حل انرژی های پاک تقویت کند. »

نخست وزیر کانادا افزود این مسائل محور نشست با یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی خواهد بود.

ترودو روز گذشته برای نخستین بار پس از ۹ سال درحالی وارد سئول شد که دو طرف به دنبال تقویت همکاری در زمینه امنیتی و منابع حیاتی مورد استفاده در ماشین آلات الکتریکی هستند.

یک مقام کره جنوبی گفت قرار است یون سوک یول و جاستین ترودو توافقنامه ای را پیرامون همکاری در زنجیره تامین مواد معدنی مهم، انرژی پاک و انرژی امنیتی امضا کنند.

کره جنوبی و کانادا که امسال شصتمین سالگرد روابط خود را برگزار می کنند درباره یافتن راه هایی برای گسترش روابط امنیتی از جمله به اشتراک گذاری مسائل اطلاعاتی به بحث تبادل نظر می پردازند.

نخست وزیر کانادا در پایان گفت ثبات در منطقه هند-اقیانوسیه و اقیانوس آرام شمالی برای امنیت جهان ضروری است و کره شمالی را ترغیب کرد برنامه های هسته ای خود را رها کند و به مذاکرات خلع سلاح هسته ای پاسخ مثبت دهد.