تهران- ایرنا- در جدیدترین آمایش ایرنا از ۱۰ ناشر فعال، در یک تحلیل کلی این نتیجه‌گیری بازتاب داشت که ۳ مولفه میزان تخفیف، تنوع تازه‌های نشر و محل برگزاری نمایشگاه، موفق شدند تا به‌صورت مشترک، در جایگاه نخست رضایت‌مندی ناشران قرار بگیرند.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات ایرنا، تحقق درستی و کیفیت هر نمایشگاهی در هر دو بعد ملی و بین‌المللی، به مولفه‌های آمایش، پیمایش و نظرسنجی‌های مرتبط با آن رویداد، وابسته است.

همزمان با برگزاری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بر آن شد تا با رصد مهمترین مولفه‌ها و مطالبات متکی بر خواست، نظر و نیاز مخاطبان، در قالب نظرسنجی با ناشران حاضر در بخش‌های مختلف این رویداد بتواند سهمی مفید در ارائه کیفیت و قدرت برگزاری این دوره نمایشگاه در راستای رسالت رسانه‌ای خود ایفا کند.

بر این اساس مولفه‌های ۱۰گانه‌ای از جمله قیمت‌گذاری کتاب‌ها، میزان تخفیف، حضور مردم، چیدمان و دکور غرفه‌ها، خدمات جانبی، عملکرد برگزارکنندگان، موضوع نشست‌ها و تنوع کتاب‌های تازه منتشر شده، محل برگزاری نمایشگاه و میزان فروش را با ناشران حاضر در بخش ناشران عمومی، کودک و نوجوان، دانشگاهی، خارجی و بین‌الملل به تبادل نظر گذاشت.

در این نظرسنجی عدد ۱ نشان‌دهنده ضعیف‌ترین و عدد ۱۰ نشان‌دهنده عالی‌ترین رویکرد ناشران در مواجهه با مولفه‌های عنوان شده است.

همان‌گونه که انتظار می‌رفت، با نزدیک شدن به روزهای پایانی نمایشگاه، برخی مولفه‌ها موفق شدند خود را بیشتر نشان داده و به صدر رضایت ناشران برسند. در همین راستا، میزان تخفیف، تنوع تازه‌های نشر و محل برگزاری نمایشگاه، ۳ مولفه‌ای هستند که به‌صورت مشترک، در جایگاه نخست رضایت‌مندی ناشران قرار گرفتند.

خدمات جانبی و قیمت‌گذاری کتاب‌ها هم که طی روزهای نخست نتوانستند اقبال چندانی داشته باشند، در این روز موفق شدند خود را بالا کشیده و در بالای جدول قرار بگیرند.

عملکرد برگزارکنندگان نیز از دیگر پارامترهایی بود که طی روزهای نخست، انتقادهای محدودی را به وجود آورده بود که این مولفه، هم‌اکنون یکی از مولفه‌هایی است که با استقبال خوب ناشران همراه شده و رضایت آنها را در پی داشته است.

از امروز، میزان بازدیدکنندگان از نمایشگاه، به اوج خود خواهد رسید و بنابراین باید منتظر ماند تا این ۱۰ مولفه، با محک جدیدتری همراه شده و منتظر واکنش ناشران از این اتفاق بود.