تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۳

سنندج- ایرنا- جمعی از دانش آموزان برگزیده بخش های مختلف علمی، آموزشی، فرهنگی و ورزشی استان کردستان شامگاه چهارشنبه در نشستی با استاندار به بیان دغدغه ها و مطالبات خود پرداختند و از کمبود امکانات گلایه کردند کمبودی که باعث شده است بسیاری از ایده های آنها ناتمام بماند.

به گزارش ایرنا، دانش آموزانی که با سخنوری و تسلطی که نسبت به بیان مسائل داشتند همه حاضرین در این نشست به ویژه استاندار را شگفت زده کردند و این نوید بخش تغییرات مطلوبی در نظام آموزشی است که بستری فراهم شده تا کودکان و نوجوانان بدون هیچ استرس و لکنت زبانی خواسته هایشان را از مسئولان ارشد طلب کنند.

این دانش آموزان که در مسابقات و جشنواره های کشوری موفق به کسب رتبه های برتر شده بودند دغدغه همه همکلاسی های خود را داشتند که اگر امکانات لازم وجود داشت تعداد بیشتری از آنها می توانستند در رویدادهای مختلف شرکت کنند و بدرخشند.

دانش آموزان توان تامین هزینه های شرکت در مسابقات را ندارند
المیرا صیدی رتبه چهارم کشوری جشنواره خوارزمی در این نشست خواستار برگزاری اردوهای علمی برای دانش آموزان شد و اظهار کرد: دانش آموزان وقتی مطالب را درست یاد می گیرند که افزون بر شیوه تئوری به طور تجربی هم به آنها آموزش داده شود.

وی ادامه داد : هزینه های شرکت در مسابقات و جشنواره های مختلف بر عهده خود دانش آموز است که همه آنها توان تامین آن را ندارند به همین دلیل بسیاری از آنها نمی توانند در این رقابت شرکت کنند و توان و استعداد خود را نشان دهند.

صیدی یادآور شد: دانش آموزان ما ایده های زیادی دارند ولی چون امکانات و تجهیزاتی هم چون آزمایشگاه مجهز در اختیار ندارند بسیاری از ایده ها، اجرایی نمی شود.

وی اضافه کرد: اگر آموزش و پرورش امکانات تحقیق و پژوهش را در اختیار دانش آموزان قرار دهد در آینده تعداد دانشجویان پژوهش محور هم افزایش می یابد.

این دانش آموز کردستانی بیان کرد: کسب رتبه در المپیادهایی هم چون المپیاد نانو و فناوری هیچ تاثیری در سهمیه کنکور ندارد و نیاز است که این موضوع اصلاح شود.

اعمال سهمیه کنکور برای برگزیدگان در المپیادها

نازنین بیگلری از دیگر دانش ٱموزان برگزیده کردستان که رتبه برتر آزمون علمی خوارزمی را کسب کرده است هم در این نشست گفت: امتحانات نهایی در کنکور ما ۴۰ درصد تاثیر گذار است در حالیکه این مسئله برای همه دانش آموزان سراسر کشور یکسان است ولی امکانات مدارس استان های کمتر توسعه یافته چون کردستان با سایر استان ها قابل مقایسه نیست.

سدنا عثمانی دانش آموز پایه ششم ابتدایی و دارنده رتبه نخست آزمون علمی خوارزمی کشور هم در این نشست گفت: اطلاع رسانی برای شرکت دانش آموزان در مسابقات و المپیادها در مدارس ما انجام نمی شود و از این نظر عملکردشان بسیار ضعیف است.

وی با بیان اینکه بودجه کافی از سوی آموزش و پرورش برای شرکت دانش آموزان در مسابقات اختصاص نمی یابد، اضافه کرد: در مسابقات رباتیک موفق به رتبه برتر شدم و همه هزینه های آن را خانواده ام تقبل کردند.

وضعیت نامناسب بازار پوشاک بانون ساماندهی شود

فاطیما خدایار یکی از دانش آموزان فعال در حوزه فرهنگی هم در این نشست از وضعیت نامناسب پوشاک انتقاد کرد و گفت: پوشاک موجود در واحدهای صنفی در شان و مقام بانوان ما نیست.

وی با اشاره به اینکه وضعیت بازار پوشاک نامناسب است، افزود: همت و اراده مسئولان را می طلبد که بر عرضه پوشاک نظارت بیشتری داشته باشند.

خدایار ادامه داد: پیشنهاد می کنیم از ظرفیت دختران و بانوان تولیدکننده استفاده و از آنها حمایت تا پوشاک مناسب این قشر تولید و به بازار عرضه شود.

سمیرا صادقی که در مسابقات آسیایی ریاضی موفق به کسب رتبه برتر شده بود هم در این نشست اظهار کرد: مدارس ما هیچ گونه حمایتی از دانش آموزان برای شرکت در المپیادها نمی کنند.

وی ادامه داد: در استان مربی نیست که به ما آموزش های لازم را ارائه کند و مجبور می شویم برای این مسئله به تهران برویم.

رومینا گویلی هم خواستار ایجاد پارک علمی و برگزاری اردوهای عملی شد.