کرج - ایرنا - مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس پارک فناوری اطلاعات (فاوا) از استقبال آفریقا از دستاوردهای علمی این پارک و دعوت کشور مالی برای مشارکت علمی و فناوری ایران خبر داد.

دکتر محمدجعفر صدیق دامغانی‌زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به سفر اخیر هیات سه نفره این پارک به کشور آفریقایی مالی اشاره کرد و گفت: بازدید برخی مقامات کشورهای خارجی از پارک فناوری اطلاعات ایران مستقر در استان البرز موجب شد تا امروز شاهد دیپلماسی فعال علمی فاوا در قاره آفریقا باشیم .

وی بیان کرد: حضور سال گذشته وزیر علوم و تحقیقات کشور مالی در پارک فاوا واقع در کرج و درخواست این کشور برای راه‌اندازی پارک فناوری دانشگاهی در باماکو، موجب شد تا به تازگی هیات علمی فاوا با جانمایی مرکز ارتباطات و اطلاعات راهی این کشور شود.

مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از این گونه دید و بازدیدها به عنوان دیپلماسی فعال علمی و فناوری کشورمان یاد کرد و گفت: حاصل این گونه برنامه ها بستر سازی برای مشارکت علمی و فناوری کشورمان در بازارهای بکر جهانی مانند قاره آفریقا است .

صدیق دامغانی زاده گفت: سفر هیات فاوا به کشور مالی افق روشنی برای حضور علمی ایران در این کشور آفریقایی به شمار می رود ضمن آنکه فاوا با هدف توسعه همکاری‌های بین‌المللی و پیگیری دیپلماسی فناوری با کشورهای آفریقایی سفر علمی خودرا به آفریقا کلید زد.

وی یادآور شد: کشور مالی از پارک فناوری اطلاعات ایران ( فاوا) خواست تا پارک فناوری اطلاعات در دانشگاه باماکو کشور مالی راه اندازی کند که مقدمات این پیشنهاد فراهم شد.

صدیق دامغانی‌زاده بیان کرد: نشست با وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی کشور مالی، بازدید از مجموعه دانشگاهی کابالا باماکو، دیدار با وزیر ارتباطات، اقتصاد دیجیتال و نوسازی دولت مالی، نشست با رییس مرکز ملی تحقیقات و فناوری، بازدید از دانشکده علوم و فناوری مؤسسه علمی و کاربردی، دیدار با قائم ‌مقام وزارت امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی مالی از برنامه های سفر هیات فاوا بود.

وی افزود: در این سفر از مؤسسه آموزشی و تحقیقات کاربردی پلی‌تکنیک روستایی بازدید شد و یادداشت تفاهم همکاری میان وزارت آموزش عالی مالی و پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) ایران امضا شد.

مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآورشد: طی ۲ سال گذشته، توسعه ارتباطات بین‌الملل پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات با هدف توسعه بازار شرکت‌های عضو به عنوان یک اولویت در دستور کار پارک فاوا قرار داشته است.

وی یادآور شد: در این میان، توسعه همکاری‌های بین‌المللی با کشورهای آفریقایی به ویژه کشور مالی به عنوان یک حوزه بکر و بازار بالقوه برای بین‌المللی‌سازی شرکت‌های فناور عضو مورد توصیه تاکید وزارت امور خارجه کشورمان است و از اواسط سال گذشته با اولویت بیشتری در دستور کار پارک فاوا قرار گرفته است.

صدیق دامغانی زاده یادآور شد: بازدید سال گذشته هیات کشور مالی از فاوا و بخشی از ظرفیت های علمی کشورمان موجب شد تا دریچه جدیدی برای ورود علمی و فناوری ایران به آفریقا گشوده شود.

وی گفت : مسوولان کشور مالی در دیدار با هیات فاوا از دستاوردهای علمی ایران در اوج تحریم از جمله در فاوا ابراز شگفتی کردند.

صدیق دامغانی زاده تاکید کرد: پیشرفت های خیره کننده کشورمان در اوج تحریم ها به الگویی برای مردم و مسوولان سایر کشورها از جمله کشور مالی تبدیل شده است.

وی اظهار کرد: مسوولان کشورمالی به هیات فاوا گفتند که روحیه ملت ایران برای ما الهام‌بخش است.

فاوا را بیشتر بشناسیم

تأسیس پارک‌های علم و فناوری جدیدترین رویکرد کشورها به مقوله دانش و فناوری است که با هدف عملیاتی کردن آموخته‌های علمی در محیط کسب وکار، فراهم سازی زیرساخت بقاء، رشد و توسعه شرکت‌های نوپا و در نهایت افزایش ثروت جامعه از طریق ترویج و گسترش نوآوری مبتنی بر فرهنگ رقابت در میان شرکت‌های عضو در هر پارک علمی و فناوری است.

در همین راستا، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (فاوا) با هدف حمایت از واحدهای فناور و کسب و کارهای فعال در حوزه ICT، در سال ۱۳۹۶ اقدام به تأسیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) کرد. پارک فاوا به عنوان یک پارک ملی، در حال حاضر قطب تولید فناوری در کشور و نیز ارائه دهنده خدمات، تسهیلات و تجهیزات برای شرکت‌های فناور داخلی در حوزه آی.سی.تی محسوب می‌شود.

پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات حامی و پشتیبان تمامی شرکت‌های فناوری در حوزه آی.سی.تی است که به مرحله محصول رسیده و قصد ورود به بازار فناوری آی.سی.تی در سطوح داخلی، منطقه ای و بین المللی را دارند.

چشم انداز بین المللی پارک فاوا:

بین‌المللی‌سازی و توسعه همکاری‌های بین‌المللی شرکت‌های فناور عضو، از جمله مهمترین برنامه‌های پارک فاوا است. پارک فاوا، به عنوان اولین پارک بازار محور کشور، به دنبال «تبدیل شدن به یک پارک فناوری در کلاس جهانی با حضور شرکت‌های نامی و پیشرو داخلی و بین‌المللی و معتبرترین مرکز توسعه فناوریICT و کسب و کارهای مرتبط با آن در کشور است».

با توجه به این رویکرد بین‌المللی، پارک فاوا علاوه بر کمک به بین‌المللی شدن شرکت‌های فناور داخلی، همچنین آمادگی فراهم ساختن زیرساخت‌ها و خدمات مورد نیاز برای جذب شرکت‌های بزرگ منطقه‌ای و بین‌المللی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را نیز دارد.

اهداف و مأموریت پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات:

هدف نهایی پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات، جذب شرکت‌ها و واحدهای فناور داخلی و خارجی، ارتقاء آن‌ها در حوزه تولید محصولات آی.سی.تی مدرن، و تسهیل حضور آن‌ها در بازارهای داخلی و خارجی است.

در راستای هدف فوق، مأموریت اصلی پارک فاوا «توسعه اقتصادی و تعمیق تکنولوژی شرکت‌ها با هدف افزایش توان رقابت‌پذیری است».

سایر ابعاد این مأموریت به شرح ذیل است:

کمک به رشد شرکت‌ها و واحدهای فناور متوسط به شرکت‌های توسعه یافته از طریق ورود آن‏ها به زنجیره تأمین بخش ICT داخل و خارج، توسعه تعاملات بین‌المللی شرکت‌های فناور عضو در سطح منطقه و جهان،

شبکه‌سازی شرکت‌های فناور عضو و جهت‏ دهی به تولیدات آنها بر اساس نیاز بازارهای داخلی و خارجی و برنامه‌ریزی برای جذب متخصصان ایرانی حوزه ICT در خارج از کشور و کمک جهت مهاجرت معکوس آنها.

گزیده ای از کشور مالی

مالی (به فرانسوی: Mali) با نام رسمی جمهوری مالی (به فرانسوی: république du Mali) کشوری محصور در خشکی واقع در غرب آفریقا است.

مالی از شمال خاوری با الجزایر، از خاور و جنوب خاوری با نیجر، از جنوب خاوری با بورکینافاسو، از جنوب با ساحل عاج، از جنوب باختری با گینه، از خاور با سنگال و از شمال باختری و باختر با موریتانی مرز مشترک دارد.

مالی در جنوب صحرای بزرگ آفریقا قرار گرفته و بخش‌هایی از آن در این صحرا واقع شده‌است.

پایتخت آن باماکو است که در جنوب باختری کشور قرار گرفته‌است. مالی حدود ۲۰ میلیون نفر جمعیت دارد که بیش از ۱۰ درصد از آن‌ها در پایتخت ساکنند.

طلا، اورانیوم، کشاورزی، دامداری و نمک از منابع طبیعی مالی هستند. این کشور سومین تولیدکنندهٔ بزرگ طلا در قارهٔ آفریقا است.