شهرقدس - ایرنا - شهردار شهرقدس در غرب استان تهران می‌گوید که به هر قیمتی حاضر به درآمدزایی نیستیم و از درآمد ۱۰۰ میلیارد تومانی از طریق کمیسیون ماده صد شهرداری خبر می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهردار و رئیس شورای اسلامی شهرستان قدس در غرب استان تهران طی روزهایی که گذشت نشستی با خبرنگاران داشتند که در این نشست سهید شهلی شهردار گفت: دریافت مبالغ کمیسیون ماده صد درآمد بالایی برای شهرداری است ولی حاضر نیستیم به هر قیمتی برای شهر درآمد زایی کنیم از این رو با اصلاح فرم کمیسیون ماده صد شهرداری، نقایص گذشته برطرف شده و الان وضعیت کمیسیون به صورت کاملا شفاف و برخط، در خدمت شهروندان است.

او ادامه داد: در برخی مناطق مرسوم است که تخلف محاسبه، مبلغ آن دریافت و توسط شهروندان اجرا می شود که سعی ما بر این است با این امر و اصطلاحا شهرفروشی مقابله کنیم و از ابتدا اجازه تخلف داده نشود؛ وجود هشت هزار پرونده در این کمیسیون از سالهای قبل درآمد بالایی برای شهرداری است اما ولی حاضر نیستیم به هر قیمتی برای شهرداری درآمدزایی کنیم و رای تخریب را تبدیل به جریمه نمی کنیم.

به گفته شهلی، در سال ۱۴۰۲ شهرداری هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی کرده که با احتساب بودجه مترو این مقدار به دو هزار و سیصد میلیارد تومان می رسد.

بودجه شهرداری کجا خرج می شود؟

شهلی این را هم گفت: در بودجه مهمترین فعالیت‌های پیش بینی شده به گره های ترافیکی کمربند شرقی-غربی و نقاط مختلف شهر، اختصاص پیدا کرد که به این ترتیب، در جهت روان‌سازی بار حمل و نقل شهر اقدام می شود.

او با بیان کمبود سرانه های ورزشی در شهر قدس گفت: با وجود استعدادهای ورزشی درخشان و علاقمندی جوانان و نوجوانان به ورزش از جمله فوتبال، سال گذشته در حدود ۷۰ میلیارد تومان، برای زیرساخت ورزش توسط شهرداری هزینه شد.

به گفته شهلی، احداث زمین فوتبال ساحلی، ترمیم و بازسازی ورزشگاه شهدای شهرقدس، احداث زمین چمن دوم مصنوعی ورزشگاه شهدا و چمن مصنوعی پارک ولیعصر، تکمیل سالن شهید ولی اله محمدی، بازسازی سوله ورزشی ولیعصر از این اقدامات بود.

شهردار شهرقدس اضافه کرد: در نظر داریم مجموعه ای برای همه ورزش‌ها، با سالن استانداردی که قابل استفاده برای فوتبال، والیبال و بسکتبال باشد بسازیم و تکمیل دو مجموعه استخر محمودآباد و سرخه حصار را در دستور کار داریم.

او با اشاره به پیش بینی برنامه های متنوع در سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری، گفت: لایحه ۴۰ میلیارد تومانی برای تقویت فرهنگسراها و خانه های فرهنگ تقدیم شورا شد و با توجه به استقبال شهروندان از زمین بازی روباز کنار استخر مروارید، مقرر شد برای تعداد بیشتری از پارکها چنین فضایی احداث شود.

شهلی افزود: در مورد فضای سبز با ایجاد ۶۰ درصد، ۴۰ درصد از استاندارد لازم عقب هستیم که سعی شده مقدار باقیمانده را با ایجاد فضاهای سبز عمومی جبران کرده و به عدد مطلوب برسیم؛ سرانه فضای سبز باید برای هر نفر ۱۲ متر مربع باشد، که در حال حاضر سرانه فضای سبز ما ۷.۳ است، علاوه بر تجهیز بیشتر پارک بانوان فعلی، داخل شهر نیز احداث چنین پارکی پیش بینی شده است.

این مقام شهری با اشاره به تاسیس گلخانه فرزان گفت: در مورد گلهای مورد نیاز برای پارکها و فضای سبز در نظر داریم به خودکفایی برسیم؛ هفتاد هزار نهال مثمر شامل انواع درختان میوه از جمله هلو، شلیل، ازگیل، بادام، گوجه سبز تهیه شده که در زمان مناسب اقدام به کاشت می شود.

شهردار شهرقدس این را هم افزود: شهرداری هزار لامپ در سطح شهر نصب کرده اما هنوز در برخی پارکها و خیابان‌های فرعی روشنایی لازم وجود ندارد که تکمیل می شود، همچنین نورپردازی پل پیامبر اعظم و بلوار ۴۵ متری انقلاب تا بلوار کلهر به زودی اجرایی می شود.

او اضافه کرد: آسفالت خیابان های شهرک فرزان، انجام‌شده که در سال جاری تکمیل می شود و آسفالت باقی خیابان‌های شهر نیز با برگزاری مناقصه و مشخص شدن برنده، به زودی اجرایی می شود.

شهلی از سوی دیگر از هزینه ۲۰ میلیارد تومانی شهرداری جهت پیاده روسازی در سال گذشته خبر داد و افزود: امسال با اختصاص ۴۰ میلیارد تومان، پیاده روهای شهر تکمیل می شود.

او با توضیح اینکه باید ۸۰ درصد درآمد شهر در حوزه حریم هزینه شود، افزود: مقرر شد به وضعیت نظافت، رنگ آمیزی جدول ها و آسفالت راهای منتهی به شهر رسیدگی لازم انجام گیرد.

شهلی از دیگر طرح های شهرداری را احداث ۲ هزار پارکینگ، چندین مجموعه تجاری، فرهنگی و درمانی، نوسازی ماشین ها و موتوری شهرداری، احداث آلمان میدان قدس و آزادی نام برد.

هزینه کرد ۱۲ میلیاردی برای آتش نشانی

شهلی با ذکر بازدید شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهرقدس از خودروسازی بهمن، گفت: با توجه به تعاملات انجام گرفته مقرر شد ماشین آلات مورد نیاز شهرداری و آتش نشانی خریداری شود و دو ایستگاه آتش نشانی، علاوه بر ایستگاه های قبلی راه اندازی می شود.

او با اشاره به هزینه کرد ۱۲ میلیارد تومانی شهرداری برای مجموعه آتش نشانی در سال ۱۴۰۱ گفت: امسال با اختصاص بودجه ۴۰ میلیارد تومانی تجهیزات بیشتری خریداری می شود، همچنین با برگزاری مانوری که در سطح استان کم نظیر و با همکاری همه دستگاه‌ها انجام گرفت، نقاط قوت و ضعف در مواقع بحرانی شناسایی شد.

شهردار شهرقدس با بیان زنده گیری ۲۴۰۰ قلاده سگ ولگرد در سال گذشته و تحویلشان به مراکز نگهداری، گفت: طی جلسه ای که با معاونت خدمات شهری، شهرداری های شهریار، اندیشه، ملارد، صفادشت، باغستان و بوستان داشتیم، مقرر شد قطعه زمینی به صورت مشترک خریداری شود و با یک پیمانکار اقدام به جمع آوری این سگها شود که به زودی اجرایی می شود.

او از دستور وزارت بهداشت مبنی بر ممنوعیت طعمه گذاری برای موش‌ها خبر داد و اضافه کرد: تلاش می کنیم با اقدامات دیگر و تعامل با دانشگاه از راهکارهای علمی مطابق با دانش روز برای مقابله با این مساله استفاده شود.

شهلی در مورد جمع آوری اصولی ضایعات شهری هم گفت: با مصوبه شورای تامین مناقصه عمومی برگزار شده و با تعیین پیمانکار این امر سامان دهی می شود.

شهردار شهرقدس با توضیح نگاه شهرداری به مساله دستفروشی به ویژه در ساعات پایانی شب، گفت: نگاه ما به این مساله قهری نیست و قصد کمک به این قشر آبرومند را داریم و در صورتی که مزاحمتی برای کسبه و ساکنان نداشته باشند، ما نیز مخالفتی نداریم، اما در تلاشیم با ساماندهی و قانونمند کردن این افراد و مثلا تعیین روزی به عنوان بازار محله ای در جایی معین، به این امر نظم ببخشیم.

او با بیان اینکه راه آهن جمهوری اسلامی اقدامی جهت تجهیز ایستگاه شهرک کاووسیه انجام نداد، گفت: به زودی صندلی هایی که از مطالبات به حق مردم بود و توسط شهرداری تهیه شده، در این محل جهت رفاه حال شهروندان نصب می شود.

کلانتری های شهرقدس استیجاری است

حسین چناقچی رئیس شورای اسلامی شهرستان قدس پنج شنبه در این نشست در پاسخ به سوال الحاق شهرستان قدس به شهریار، در صورت تغییر شهرستان شهریار به استان، گفت: ظاهرا طرحی از طریق دولت به مجلس ارائه شده با عنوان استان تهران غربی با مرکزیت شهریار و تعدادی از نمایندگان نیز پیگیر آن بودند.

او اضافه کرد: ما به عنوان نمایندگان شورای اسلامی موضع خود را در مورد خام بودن لایحه بیان کردیم، به علاوه از مردم نظر سنجی نشده و آورده ای برای شهرستان قدس ندارد، ما یک موزائیک با شهر تهران فاصله داریم ولی اینهمه مشکل و چالش داریم، حالا اگر به استانی با مرکزیت شهریار که نوپا هم باشد الحاق شویم مشکلات ما دو چندان می شود.

چناقچی افزود: به عنوان مثال بیش از ده سال است که مرکز فرماندهی نیروی انتظامی غرب استان تهران در شهریار مستقر شده، در این مدت شهرستان قدس هنوز دارای کلانتری ها و ستاد فرماندهی استجاری است.

او ادامه داد: ارگانهای دیگر نیز به همین صورت استیجاری هستند و با پیگیری های زیاد توجهی از سوی مسوولان به این امر نشده است، الحاق فقط هزینه اضافی برای دولت است که ما به عنوان نمایندگان مردم شهرستان درخواست داریم به جای تحمیل بار اضافی به استان، ادارات ما با افزایش نیرو و تملیک ساختمان تقویت شوند.

چناقچی افزود: ما از استان شدن شهریار استقبال می کنیم ولی از الحاق قدس به شهریار خیر، چرا که این حرکت بازگشت به گذشته است و با این شرایط، وضع به همین صورت باقی بماند بیشتر به نفع شهروندان بوده و مطالبه مردم نیز همین است.

او در خصوص طرح تعریض بزرگراه فتح و احداث پل های کاروانسرا سنگی در ورودی شهرقدس، گفت: این طرح با همکاری شهرداری منطقه ۲۱ تهران و اداره راه و شهرسازی و تعامل با ما انجام شده و توافق و کارشناسی با معارضین که در محدوده ما قرار دارند، در شهر قدس انجام می شود.

جناقچی افزود: بخشی از طرح اجرا و به بهره برداری رسیده و بخش دیگر باقی مانده که در قسمت‌هایی با اجرای تعریض و آزاد سازی، املاک متروکه شده و برخی نیمه کاره رها شده اند، در صورت تکمیل ساخت و سازها که باید توسط بخش خصوصی انجام گیرد، سیمای ورودی شهر ظاهر بهتری پیدا کرده و این امر برای مالکین نیز ارزش افزوده ایجاد می کند.
او از مجموعه شهری خواست جهت بازدید میدانی و آسیب شناسی محل، اقدامات لازم را انجام دهند.

او در مورد گره های حمل و نقل شهری هم گفت: بخشی از این چالش ها مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی فعال در شهر است که برای ما هزینه دارد، این مرکز که به عنوان مرکز جامع دانشگاهی صنعتی در کشور معرفی شده باید در مباحث مختلف شهری به کمک مدیریت شهری بیاید.

وجود ۲ هزار هکتار سند اوقافی در شهرقدس

رئیس شورای اسلامی شهرقدس هم در این نشست گفت: از چالش های ما در مدیریت شهری داشتن حریم ۱۴۰۰ متری و بافت فرسوده و دو هزار هکتار سند اوقافی است.

سعید ندیری توضیح داد: حریم رود نیل نیز به این مقدار نیست و با داشتن این میزان املاک اوقافی هر اقدامی که بخواهیم انجام دهیم به مشکل بر می خوریم، از سوی دیگر ما در شهرقدس بودجه استانی یا کشوری نداریم که بخواهیم هزینه کنیم، هرچه از مردم دریافت شود همان را برای خودشان هزینه می کنیم.

او در مورد شایعه خریداری ورزشگاه شهدای شهرقدس توسط تیم فوتبال پیکان گفت: این موضوع صحت ندارد، از سوی این تیم پیشنهادی برای اجاره این ورزشگاه شده که با توجه به هزینه های سنگین نگهداری ورزشگاه و زمین چمن، مجموعه شهرداری نیز مایل به این کار است.

ندیری با اشاره به سابقه خوب حضور ده‌ساله و اجاره‌ ورزشگاه توسط تیم پیکان در گذشته، گفت: اگر این تیم برای فوتبال پایه ما برنامه داشته و نسبت به تقویت آن اقدام کند و هزینه نگهداری ورزشگاه را بپردازد، این پیشنهاد را بررسی می کنیم.

این عضو شورای شهرقدس در مورد فضای سبز شهرستان هم گفت: امسال در خصوص نگهداری فضای سبز، بودجه در نظر گرفته شده برای پیمانکار نسبت به سال قبل دو برابر شده و طبق هماهنگی با شهردار اگر پیمانکاری قابلیت و رتبه بالایی نداشته باشد، امکان فعالیت در این مجموعه را نخواهد داشت.

او از تکمیل طرح جامع حمل و نقل شهری خبر داد و گفت: به منظور برون رفت از مشکلات عبور و مرور شهر، اهدافی را با کمک شهرداری دنبال می کنیم و بودجه ای را که باید در شصت روز محقق می شد، چهل و پنج روزه محقق شد.

این مسئول اظهار امیدواری کرد: با اجرای طرح های پیش بینی شده در بودجه سال خیلی خوبی برای مجموعه مدیریت شهری و شهروندان رقم بخورد.

از بازداشت برخی از مجموعه مدیریت شهری چه خبر؟

حجت الاسلام حسین اشرفی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهرقدس هم در این نشست در پاسخ به پرسشی در مورد دستگیری‌های صورت گرفته در مجموعه شهری و شورای اسلامی شهرقدس، گفت: اطلاعات ما نیز به اندازه بقیه شهروندان بوده و چون هنوز حکمی صادر نشده فقط در حد اتهام است.

اشرفی خاطرنشان کرد: متاسفانه تبعات این دستگیری ها گریبانگیر ما شده و برای مدیریت شهری زیبنده نبوده، کاری از دست ما برنمی آید و موضوعی هم نیست که در حیطه اختیارات ما باشد.