همدان- ایرنا- سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان با بیان اینکه یخدان میرفتاح ملایر طی ۲ هفته آینده مرمت می شود گفت: ۵.۱ میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان در سال گذشته برای مرمت این بنای تاریخی اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ بنای تاریخی یخدان میرفتاح ملایر مربوط به دوران قاجار بر اثر سیل سال ۱۳۹۸ بخش فوقانی و طاق بنای تاریخی آن فرو ریخت.

به گزارش شنبه ایرنا از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان اتابک صفری افزود: حدود ۳۰۰ میلیون تومان نیز از اعتبارات استانی برای این پروژه پیش بینی شده است که امیدواریم با اعتبارات ملی و استانی هر چه زودتر شاهد مرمت یخدان میر فتاح ملایر باشیم.

وی اظهار داشت: از زمان آسیب یخدان میرفتاح تاکنون پیگیری‌های زیادی برای جذب اعتبار این اثر از سوی مسئولان میراث‌فرهنگی استان و شهرستان صورت گرفته و بخشی از مرمت این اثر انجام شده است.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: با اقدامات انجام شده برای استحکام بخشی و محوطه سازی تاکنون این طرح ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

صفری با بیان اینکه اعتبار خوبی برای مرمت این اثر تاریخی اختصاص یافته است و تا حدودی پایه‌های اصلی، کار شده و جزئیات درونی نیز انجام شده است ادامه داد: ادامه مرمت، اجرای ساخت گنبد و اقدامات لازم برای قرارداد به زودی انجام می شود.

به گزارش ایرنا، «یخچال میرفتاح» از آثار دوره قاجاریه در شهر ملایر است که توسط شخصی به نام «میرفتاح» احداث ‌و به شکل گنبد و از آجر ساخته شده‌ است و در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۳۲۴۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

ارتفاع این بنا از کف تا گنبد ۱۲ متر و از سطح تا منبع ذخیره یخ چهار متر و دارای ۲ ورودی است که یکی به شکل دهلیز است و مخصوص ریزش و تخلیه یخ و دیگری که محل رفت و آمد بوده و با پلکانی به قسمت انتهایی یخدان و محل برداشت یخ منتهی می‌شود.

ضخامت دیوارهای گنبد در قسمت تحتانی ۹۲ سانتی‌متر و در بالا به سه ردیف آجر ۲۰ سانتی‌متری می‌رسد.

تنها عامل تزیینی بنا ۲ ردیف آجرکاری است که به شکل کمربندی و به ضخامت ۲۲۰ سانتی‌متر، داخل بنا را پوشانده و در قسمت بیرونی و داخلی یخدان ۲ ردیف خشت به کار رفته است که نقش عایق را داشته و در فصل تابستان مانع از نفوذ گرما و ذوب شدن یخ‌ها می‌شود.

فروردین سال ۱۳۹۸ بخش فوقانی و طاق بنای تاریخی یخدان میرفتاح بر اثر بارش‌های برف و باران فرو ریخت.

۳۵ عنوان برنامه همزمان با هفته گردشگری (۲۸ اردیبهشت تا سوم خرداد) و روز جهانی موزه با شعار «میراث فرهنگی؛ هویت ملی، نشاط اجتماعی» در راستای توسعه و معرفی قابلیت‌های گردشگری در سطح استان برگزار می شود.

آیت‌الله «سید ابراهیم رییسی» رییس جمهوری اسلامی ایران پنج‌شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۱ در سی‌امین سفر استانی وارد همدان شد، سفر رییس جمهور ۲۴ هزار میلیارد تومان رهاورد برای استان همدان به همراه داشت که شامل ۱۴ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح های عمرانی، اقتصادی و خدماتی و پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش های مختلف است.