تهران- ایرنا- مسئول تولید انتشارات جمهوری با اشاره به افزایش قیمت کتاب، توضیح داد: هزینه همه مواد مورد نیاز برای چاپ کتاب افزایش پیدا کرده و موجب افزایش قیمت کتاب شده است، دلم برای برخی اهالی کتاب می‌سوزد، زیرا نمی‌توانند کتاب خریداری کنند.

مجید خالصی درباره توانایی خرید مردم در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به خبرنگار کتاب ایرنا گفت: دل ما برای مردم به خصوص اهل کتاب می‌سوزد، زیرا در چاپ جدید هزینه تولید بالا رفته است، اما هزینه تولید صرفا کاغذ و مسائل مربوط به چاپ نیست؛ بخشی از افزایش هزینه به مسائل اجتماعی باز می‌گردد. از کاغذهای بالک و تحریر برای چاپ کتاب استفاده می‌کنیم.

وی افزود: همچنین کاغذهای یارانه‌ای ارزان نیست، از طرفی قیمت کاغذ با نوسان مواجه است، در نتیجه نمی‌توان قیمتی برای کتاب پیش‌بینی کرد. برای همین تنها کاری که ناشر انجام می‌دهد انتشار کتاب در شمارگان پایین است یا اینکه برای کتاب قیمت نمی‌گذارد.

کتاب‌های روی میز معمولا چاپ‌های قدیمی یا کتاب‌هایی با اشکال است، تا از میزان ضرر دزدی کم کنیم

مسئول تولید انتشارات جمهوری با بیان اینکه اولویت این نشر کاهش شمارگان و چاپ کتاب به‌روز است، ادامه داد: ابتدا هر عنوان کتاب را در هزار جلد منتشر می‌کردیم و بعد به ۷۰۰ نسخه و در این روزها به ۵۰۰ نسخه رسیدیم و به تولید ۳۰۰ نسخه هم فکر می‌کنیم. جلد کتاب‌هایم افست است و داخل کتاب‌ها را به شکل دیجیتال چاپ می‌کنم.

او ادامه داد: وقتی کتابی را با تیراژ پایین منتشر می‌کنیم، مترجم دریافت حق‌التالیف بر اساس درصد قیمت پشت جلد را قبول نمی‌کند و مبلغ بالاتری درخواست دارد. در روند چاپ هزینه مرکب، طراح کتاب و کاغذ افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که کتاب برای دیده شدن نیاز به زمان دارد.

هنوز هم فروش در بخش حضوری بیش از مجازی است

خالصی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ناشران را لزوم ارائه تخفیف ۴۰ درصدی به شرکت‌های پخش اعلام کرد و افزود: شرکت پخش چک ۸ تا ۱۰ ماهه به ناشر می‌دهد، در نتیجه با مولفی همکاری می‌کنیم که فرهنگی‌تر است، با یک چاپخانه در طول سال همکاری می‌کنیم تا بتوانیم قدرت چانه‌زنی داشته باشیم.

ابتدا هر عنوان کتاب را در هزار جلد منتشر می‌کردیم و بعد به ۷۰۰ نسخه رسیدیم. در این روزها به ۵۰۰ نسخه رسیدیم و به تولید ۳۰۰ نسخه فکر می‌کنم

به گفته مسئول تولید انتشارات جمهوری فروش در بخش حضوری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیش از فروش در بخش مجازی بوده است. زیرا هنوز هم مردم می‌خواهند کتاب را در دست بگیرند و صفحاتی از آن را بخوانند تا بتوانند برای خرید تصمیم‌گیری کنند.

خالصی معرفی کتاب خوب و بالا بردن سرانه مطالعه را هدف اصلی‌اش از شرکت در نمایشگاه کتاب عنوان کرد و ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در این دوره نمایشگاه کتاب مطرح شد، اختلاف نظر و دخالت برخی به پوشش دیگران بود. این مساله زمانی مهم می‌شود که مذاکرات جلوی غرفه جمهوری اتفاق می‌افتد؛ زیرا مخاطبان نمایشگاه درباره چرایی این مذاکرات اطلاعی ندارند و فقط می‌بینند که نزدیکی غرفه یک انتشارات درگیری اتفاق افتاده است. این تبلیغات منفی برای ناشران و نمایشگاه خواهد بود.

برخی از سر نیاز و برخی از سر عادت می‌دزدند

مسئول تولید انتشارات جمهوری با اشاره به دزدی‌هایی که از غرفه این انتشارات می‌شود، بیان کرد: تشخیص اینکه دزدی بیشتر شده یا نه برای ما دشوار شده است. برخی از گوشه میز کتاب را بر می‌دارند. کتاب‌های روی میز معمولا چاپ‌های قدیمی یا کتاب‌هایی با اشکال است، تا از میزان ضرر دزدی کم کنیم.

او افزود: به نظرم نمی‌توان جلوی این مساله را گرفت، زیرا برخی از سر نیاز می‌دزدند و برخی از سر عادت می‌دزدند و تشخیص این سخت است. امیدواریم کتاب را بخوانند این در حالی است که کتاب دو جلدی را از من دزدیدند و یک جلد را بردند، حتی یکبار که متوجه شدیم خانمی که کتاب را برداشته، میخواهد آن را بخواند، جلد دیگر کتاب را به او هدیه دادیم.