تهران- ایرنا- شبکه خبری فرانس ۲۴ با اشاره به موافقت دولت آمریکا برای انتقال جت‌های جنگنده پیشرفته از جمله جنگنده های اف-۱۶ به اوکراین نوشت: تحلیلگران هشدار می‌دهند که این انتقال تسلیحاتی با چالش بزرگ و هزینه‌بر پشتیبانی مواجه است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، فرانس ۲۴ این چالش را از نظر اطمینان از برخورداری اوکراین از سلاح هایی برای حمل با هواپیما و نیز تضمین این که انتقال آنها تشدید درگیری ها در خارج از مرزهای اوکراین منجر نمی شود، از نگاه تحلیلگران مورد بررسی قرار داد.

بر اساس این گزارش، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه در یک چرخش بزرگ از رویکرد قبلی خود گفت از تحویل جت های جنگنده پیشرفته به اوکراین حمایت می کند.

چند روز قبل، انگلیس و هلند وعده تشکیل یک «ائتلاف بین المللی» را داده بودند که جت های ساخت آمریکا را پس از درخواست های طولانی اوکراین، در اختیار این کشور قرار خواهد داد.

این رسانه افزود: بعد از ماه ها درخواست اوکراین برای دریافت جنگنده اف-۱۶ به منظور انجام ضد حملات خود علیه روسیه، آمریکا بالاخره با شرکت بایدن در جلاس گروه هفت در ژاپن، به انتقال این جنگنده های پیشرفته به کی یف چراغ سبز نشان داد؛ اقدامی که ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین آن را «تاریخی» توصیف کرد.

فرانس ۲۴ نوشت: دولت بایدن نگران استفاده از این جت ها از سوی اوکراین برای حمله به اهدافی در خاک روسیه و تشدید درگیری ها در کشوری است که بزرگترین زرادخانه سلاح های هسته ای را دارد.

مارک شاسیلان (Marc Chassillan) مشاور دفاعی در این زمینه گفت: هدف از این هواپیماهای پیشرفته جنگی، جنگیدن در خاک دشمن است اما مانع سیاسی در این زمینه وجود دارد. استفاده از اف-۱۶ درخاک اوکراین نسبتا یک محدودیت خواهد بود.

وی توضیح داد: نیروهای اوکراینی در صورتی که از مرز روسیه عبور نکند، استفاده محدودی از این جنگنده ها خواهند داشت. به پرواز در آمدن اف-۱۶ ها در حریم هوایی اوکراین مانند قرار دادن «پرنده در قفس» خواهد بود.

تدارکات و لجستیک پرهزینه

فرانس ۲۴ در بخش دیگری از گزارش خود آورده است: کی‌یف ممکن است کنترل کاملی بر حریم هوایی این کشور نداشته باشد، اما دارای سامانه های دفاع ضد هوایی متعددی است که جنگنده‌های روسی را از انجام عملیات فراتر از خط مقدم جنگ باز می دارد.

شاسیلان در این رابطه گفت: اوکراین به سرعت از منابع تسلیحات ضد هوایی خود استفاده می کند. ذخایر موشک‌های ضدهوایی به‌طور خطرناکی کم می‌شود، زیرا اوکراین مقدار زیادی از آنها را مصرف می‌کند. در برخی مواقع، می توان از جنگنده اف-۱۶ برای جبران کمبود موقت یا محلی استفاده کرد. اف-۱۶ ها هواپیماهایی هستند که می‌توانند موشک کروز را سرنگون کنند.

به گفته مشاور دفاعی مذکور، «تجهیزات زیادی به همراه این هواپیما ارائه می‌شود و هیچ تضمینی وجود ندارد که آنها موجود باشند».

فرانس ۲۴ در ادامه گزارش خود از انتقال این جنگنده ها به چالش دیگری اشاره می‌کند که اوکراین و متحدانش باید بر آن فائق آیند و آن اتمام ذخایر تسلیحات غرب است.

این گزارش خاطرنشان کرد که علاوه بر تدارکات و لجستیک پرهزینه، نیروهای زمینی نیز به همراه خلبانان باید آموزش ببینند.

جنگنده فالکون اف-۱۶ در دهه ۱۹۷۰ توسط شرکت جنرال داینامیکس طراحی شد و پرمصرف ترین جت جنگنده جهان است. حدود چهار هزار و ۵۰۰ فروند از آن تولید شده است و یکی از نمونه های صادر شده در سال های اخیر محسوب می‌شود. در حال حاضر در ۲۵ کشور از این جنگنده استفاده می شود.

تا کنون نیروی هوایی اوکراین به تعداد کمی از جت های قدیمی دوران شوروی سابق، شامل میگ-۲۹ و سوخو-۲۷ متکی بوده است.