به گزارش ایرنا از وزارت اقتصاد، «سید احسان خاندوزی» در همایش گرامیداشت هفته ارتباطات و روابط عمومی با اشاره به ریشه دار بودن روایتهای جعلی و جنگ روایتها اظهار کرد: این نبرد قدیمی و دیرینه همواره وجود داشته و امروزه همچنان با شمایل جدیدی هرچند رخ عوض کرده، اما زنده و پابرجاست و آن اینکه از قدیم، زمانی که قرار بود یک فرد، گروه، دسته و یا حکومت را در اذهان عمومی تضعیف کنند تلاش میکردند علیه آنها روایتهای جعلی را ترویج و تکثیر کنند آنچنان که گویا واقعیت همان ادعای دروغین است.
وی با اشاره به ریشه دار بودن این موضوع حتی در صدر اسلام گفت: نمونه آن پذیرش این روایت جعلی علیه امیرالمومنین علی (ع) از سوی عدهای بود که میگفتند مگر علی نماز میخواند که در مسجد به شهادت رسیده بود؟
خاندوزی ادامه داد: در تاریخ ایران از دوران مشروطه تا ملی شدن صنعت نفت از ۱۵ خرداد ۴۲ تا امروز این کلید واژه بارها تکرار شده است.
خاندوزی با تاکید بر اینکه روابط عمومی باید برای مقابله با روایتهای جعلی متمرکز باشد، گفت: توفیق شما توفیق یک جریان بزرگ و عدم موفقیت شما عدم موفقیت یک جریان خواهد بود فارغ از آنکه چه چیزی در واقعیت رخ میدهد.
وزیر اقتصاد یادآور شد: باید برای مقابله پیش دستانه با روایتهای جعلی و ساختن روایتهای واقعی و راستین تدبیر کنیم چرا که متاسفانه روایتهای جعلی و حتی بعضاً طنز و مضحک از منظر عامه قابل پذیرش خواهد شد.
وی با اشاره به نبرد روایتها تاکید کرد: تمام توفیق روابط عمومی برمیگردد به اینکه چقدر برای مقابله با جریان روایتهای جعلی آمادگی داشته باشد و البته دیگر نگاه سنتی و جریان متعارف روابط عمومی برای مصاف در جنگ روایتها کافی نیست.
وزیر اقتصاد در ادامه یادآور شد: قرار نیست خودمان را توجیه کنیم، اما نیازمند روایت درست، گرهگشا، سازنده، امیدآفرین و بنبست شکن امروز از مسائل اقتصادی تا غیراقتصادی هستیم.
وی با اشاره به فراگیری روایتهای جعلی در مسائل اقتصادی و غیراقتصادی در یک سال گذشته از ماجراهای بعد از فوت مرحوم مهسا امینی تا مولدسازی داراییهای دولت اشاره کرد و گفت: انتظار ما این است که همکاران ما در ساختن روایت راستین نه به عنوان پادزهر و واکنش بلکه کاملاً فعالانه و کنشگرانه به عنوان روایت اول وارد شوند.
وزیر اقتصاد ادامه داد: ما در موضع ساختن هستیم و جریان دیگر در موضع تخریب و اصولاً جامعه ایرانی در فرهنگ سیاسی ریشه دار پیامهای نقد را بهتر میشوند و در این میان جریانی که خود را برای احیا و بازسازی آماده میکند کمتر شنیده و پذیرفته میشود و این از دشواریهای کار است و با وجود این سختیها باید بتوانید روایتهای راستین را به عنوان روایت اول و قابل پذیرش اجتماعی شکل دهید.
خاندوزی به موضوع مولدسازی داراییهای دولت اشاره کرد و گفت: در حالی که به دلیل ناکارآمدی مدیریتی هزاران میلیارد تومان دارایی دولت خاک میخورد و همزمان دولت کاسه گدایی برای تامین مالی پروژهها به دست میگرفت، اما متاسفانه روایت اولی که از مولدسازی شد روایتی مجعول بود و زمانی که روایت اول را غیر از دستاندرکاران واقعی میسازند برای اصلاح و ترمیم آن باید دهها برابر زحمت بکشیم که روایت مجعول اولیه را خنثی کنیم؛ لذا دستاندرکاران باید در ساختن روایتهای راستین دست اول پیش از شکلگیری روایتهای جعلی تلاش کنند و پیش دستانه به سمت الگوی روایت سازی رسانهای پیش روند.
وی همچنین از روابط عمومی وزارت اقتصاد خواست در سال جاری الگوهای موفقی از محصولات و دستاوردهای این وزارتخانه و سازمانهای تابعه را به عنوان روایت اول و موضوعی که تبدیل به روایت مقبول و با پذیرش اجتماعی شده و مانع از پذیرش روایتهای مجعول شدهاند، ارائه دهد تا با تقدیر از این الگوهای موفق، الگویی برای سایر بخشهای دولت در این زمینه نیز قابل ارائه باشد.