به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نشست خبری مهدی نقویان رئیس مرکز سیما فیلم امروز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت در دفتر سیمافیلم برگزار شد.
وی با اعلام این خبر که انحصار در حوزه ژانر و نیروی انسانی دارد شکسته میشود، اظهار داشت: در گذشته سالی ۵۰ سریال تولید میشد که عمده سریال ها ملودرام های تهرانی بودند.
وی افزود: امروز از این سریالها فاصله گرفتیم و الان در ژانرهای مختلف در مرحله فیلمنامه و پیشتولید در حال تولید هستیم. استفاده از ظرفیت شهرهای مختلف نیز از جمله برنامههای ماست و انحصار نیروی انسانی دارد شکسته میشود.
رئیس مرکز سیما فیلم گفت: ۹ سریال مراحل تولید را میگذارنند و منتظر آنتن هستند. طلاق، عاشورا، سرزمین مادری، مستوران۲، نائله، نیکان، سوران، ضد و سنجرخان از جمله این سریالها هستند که پس از پایان سریالهای شبکه یک و سه در نویت پخش قرار میگیرند.
نقویان با اعلام این خبر که دوربینِ ۸ سریال روشن است و در مرحله تصویربرداری هستند، افزود: سلمانهای محرمانه، مهیار عیار، بچه محل، هادی رخنه و رحیل در این فهرست قرار میگیرند.
وی گفت: سریال سرزمین مادری هم همان سرزمین کهن کمال تبریزی است که ایرادهایش رفع شده و به زودی پخش میشود.
وی در پاسخ به سوالی درباره سریال ۸۷ متر توضیح داد: درباره سریال ۸۷ متر قبل از مدیریت من تصمیم گیری شده است. با آقای عیاری جلسه گذاشتیم و مشکلات این سریال دارد حل می شود و امتیاز آن به خارج از تلویزیون واگذار شدهاست. باید بررسی کنیم و ببینیم کجا میتوانیم این اثر را به فروش برسانیم.
نقویان با بیان اینکه دوران تحول در صدا و سیما را زیاد شنیده ایم، تاکید کرد: موضوع تحول در رسانه ملی در دو موضوع هویت و عدالت است که در محتوای سریال ها جاری شده است. در موضوع هویت، هویت ما ایرانی ها را سه شاخصهی اسلامی، تاریخی و انقلابی شکل میدهد و در نوشتن فیلمنامه و شکل گیری شخصیتهایی با هویت ملی به این شاخصه ها توجه شده است.
رئیس مرکز سیما فیلم تاکید کرد: با جوانانی که تجربه حرفه ای و آنتن نداشته اند و همچنین پیشکسوتانی که پشت درهای صداوسیما مانده بودند همکاری خواهیم داشت. مرکز سیمرغ هم در این زمینه موثر خواهد بود و سراغ گونه های مختلفی که رسانه ملی تولیدات زیادی در آنها نداشته است همچون سیتکام و داکیودرام و تله تئاترخواهد رفت. قطعا برای مخاطبان هم این گونههای جدید جذاب خواهد بود و در تولیدات نمایشی اتفاقات ویژه ای رخ خواهد داد و این تولیدات در ماه های مختلف پیش رو پخش خواهند شد.
۱۴ سریال در مرحله پیش تولید
به گفته رئیس سیما ۱۴ سریال در مرحله پیش تولید است که عبارت اند از: «موسی»، «ترور»، «غریبه»، «تانک خورها»، «۲۰کووید»، «پردیسان»، «دروازه بهشت»، «رویان»، «عفیف»، «طوبی»، «گاندو ۳»، «رستگاری»، «مسیر اصلی»، «آقای گرفتار ۳».
نقویان تعداد فیلمنامههای در حال نگارش را ۱۵ سریال عنوان کرد و گفت: «شاه چراغ»، «قول مردونه»، «ماه عسل»، «هنگامه»، «کوه مرا صدا زد»، «بارش تند»، «مقامات انقلاب»، «کوپه شماره ۸»، «دشتستان»، «پریزاد»، «لمندگان»، «رو به موت»، «سبزوار»، «سرباز کوچک امام» و «روزهای لاجوردی» از جمله فیلمنامههای آماده تولید در سیمافیلم هستند.
وی با بیان اینکه بحث ژانرهای مختلف برایمان مهم است، در توضیحات دقیق تر سریال های نامبرده توضیح داد: از جمله این آثار، ۶ سریال دفاع مقدس، ۷ سریال تاریخ معاصر و انقلاب، ۹سریال اجتماعی و سبک زندگی، ۳ سریال امنیتی، ۳ سریال درباره مبارزه با فساد، ۸ سریال تاریخی، ۲سریال درباره مدافعان حرم، ۵ سریال طنز و ۳ سریال علمی هستند و شاهد تنوع ژانری هستیم.
سریال الف ویژه عزم ملی می خواهد
نقویان ادامه داد: به هر حال صداوسیما کارهای منحصربه فردی در دوره های مختلف انجام میدهد و سریال های الف ویژه و فاخر را در جایی به جز تلویزیون نمی توان انجام داد. مثلا «سلمان فارسی» جزو دو سه تا پروژه سنگین دنیا است و حتی تجربه تماشای پشت صحنه تولید آن هم منحصر به فرد است. کار در حوزه الف ویژه عزمی میخواهد که خارج از اراده حتی صداوسیما است و عزم ملی میخواهد. مثلا نمایندگان محترم مجلس و کمیسیون فرهنگی از همین سریال «سلمان فارسی» حمایت ویژه کرده و هرچه حمایت ها بیشتر شود دست صداوسیما پرتر است.
هر وزارتخانه بودجه تولید یک سریال را کنار بگذارد
رئیس مرکز سیما فیلم یادآورشد: حدودا ۲۰ فیلمنامه الف ویژه موجود و آماده تولید است که از جمله آنها میتوان به «پوریای ولی»، «حضرت معصومه»، «خواجه نصیرالدین طوسی» و «سعدی» اشاره کرد که تولید آنها اراده ملی می خواهد. اگر بخواهیم تولیدات این چنینی را افزایش دهیم امیدوارم حمایتها هم بیشتر شود. ما همچنین پیشنهاد عملی از طرف صداوسیما به دولت داریم و پیشنهادمان این است که هر وزارتخانه بودجه تولید یک فیلم و یک سریال را کنار بگذارد.
وی با اشاره به اینکه ترکیه از نظر عقبه فرهنگی و سطح هنرمندان و... عقب تر از ما قرار دارد اما به خاطر حمایت حکومت فراتر از سطح ترکیه رفته و مخاطبان بسیاری به دست آورده، تصریح کرد: ما نیاز به یک عزم ملی داریم که خارج از توان صداوسیما به تنهایی است و امیدواریم دولت که اکنون هم همکاری خوبی دارد در حوزه ساخت فیلم و سریال نیز وارد شود. دستاوردهای هر وزارتخانه می تواند سوژه ساخت سریالهای آن وزارتخانه باشد.
نقویان با اشاره به اینکه «سرزمین مادری» جزو سریالهای اولیه است که بعد از پایان پخش آثار روی آنتن، از شبکه سه پخش خواهد شد، افزود: سریال «موسی» در مرحله پیش تولید است. پروژه های خاص در حد محدودتری در رسانه ها مطرح می شود به دلیل اینکه به اندازه کافی مسائل و حواشی دارند. پیش تولید این سریال با سرعت جلو می رود.
سیروس مقدم پشت در نمانده
رئیس سیما فیلم با بیان اینکه درهای سازمان به روی هیچکس بسته نیست، در پاسخ به سوال یکی از اهالی رسانه گفت: سیروس مقدم پشت در نمانده و جزو کارگردان های درجه یک تلویزیون است که تجربیاتش به درد رسانه میخورد و کارهای پرمخاطبی میسازد. برای ادامه سریال پایتخت هم هیچ رویکرد منفی نداریم و نگاهمان به ادامه سریالهای این جنسی است که قومیت های مختلف را در برمیگیرد. اما از طرف آقای مقدم طرح فیلمنامه ای ارائه نشده که بررسی شود.
کارگردان های پیشکسوت را کنار نمیگذاریم
وی ادامه داد: سیاست تلویزیون این نیست که کارگردان های پیشکسوت را کنار بگذارد و منظور از سلبریتی زدایی هم این نیست. به هر حال نیروهای جدید باید رشد پیدا کنند و همزمان و همگام با جریان تولید نیروهای جدید هم رشد پیدا خواهد کرد اما درباره الف ویژه آثار به ۵، ۶ سال زمان تولید و پیش تولید طولانی نیاز دارند، عوامل و بازیگران بسیاری در آنها حضور پیدا می کنند و به همین خاطر کارگردان های باتجربه ای لازم دارند.
رئیس سیمافیلم با بیان اینکه بار بزرگی بر دوش رسانه ملی در حوزه فرهنگ و تاریخ قرار دارد، یادآور شد: خارج از تلویزیون تولیدات نمایشی به این موضوعات توجهی نمی کنند چون هزینه های هنگفتی دارد. بنابراین تلویزیون باید این هزینه ها را انجام بدهد. دغدغه ما است که از هویت ملی خود فاصله نگیریم و برای همین الف ویژه قله تولیدات رسانه ملی با این نگاه هویت سازی شده اند و به مفاخر ایران و اسلام می پردازد.
فریب بزرگ رسانههای معاند در نمایش دهه پنجاه
نقویان به غفلت رسانه ملی در دهههای گذشته در نمایش بحث پیشرفت اشاره و اذعان کرد: رسانه های معاند دهه پنجاه را طوری با حالا مقایسه میکنند که انگار از نظر جغرافیا و شهرسازی هم متمدن تر بوده! این فریب بزرگ رسانه های معاند است و ما نیز در حوزه درام در کلید واژه پیشرفت آثار نمایشی خاصی نداشته ایم. سریال «رویان» پیشرفت های علمی و بحث نازایی و افزایش جمعیت را در یک ملودرام اجتماعی بیان می کند، «محرمانه» درباره تولید واکسن کرونا توسط دانشمندان جوان ایرانی است و در حوزه پیشرفتهای صنعتی هم دولتمردان کمک کنند تا سریالهایی این چنینی را بسازیم.
رئیس مرکز سیما فیلم با بیان اینکه قوه قضائیه بهتر است پرونده هایش را در اختیارمان بگذارد و همکاری مان افزایش پیدا کند، از سریال «بازپرس» نام برد که با مشارکت مالی قوه قضاییه در حال ساخت است.
حجم تولیدات درباره دوران قاجار زیاد شده
نقویان درباره تمرکز آثار بر دوره قاجار نیز گفت: در یکی دو سال گذشته حجم تولیدات درباره اواخر دوران قاجار زیاد شده. در ریل گذاری جدیدی که انجام می شود، در زمینه پهلوی چند کار شروع میکنیم و در حالی که تا پیش از این بیشتر به دربار پرداخته می شده این بار پرداخت به وضعیت اجتماعی آن دوران جزو برنامه های ما است، کارهای پژوهشی مفصلی هم انجام می شود. به هر حال هر مسیر جدیدی که میخواهد شروع شود دو سه سال طول میکشد و در حوزه پهلوی نیز سریالهای متفاوت در حوزه های مختلف تولید خواهد شد.
رئیس مرکز سیما فیلم در پایان گفت: مدیران سیما با ارتش جلسه مشترکی داشتند که ماحصل این جلسه، قابلیت تولید سریال دارد. از طرح نویسنده ها در این حوزه استقبال میکنیم تا به ایده نمایشی خوبی برسیم.
بررسی بیش از ۶۰۰ فیلمنامه در دفتر فیلمنامه
وی افزود: سریال بیشترین حجم بودجه صداوسیما در حوزه تولید را به خودش اختصاص میدهد و افزایش و کاهش مخاطب به پخش سریالهای بستگی دارد. این حوزه یک مقوله حساس است و سیاستگذاری در آن فقط بسته به اراده یک نفر در سیما فیلم نیست. در این حوزه درست هم نیست بگوییم که در انحصار کسی بوده است اما در دوران تحول اتفاقاتی افتاده تا در مرحله طراحی، تولید و پخش به تفکیک کارها جلو بروند. در این زمینه دفتر فیلمنامه، سیما فیلم و شبکه ها این خطوط سه گانه را جلو می برند. در همین دفتر فیلمنامه بالای ۶۰۰ اثر بررسی شده و ۶۰، ۷۰ اثر به تصویب رسیده اند. همه این مسائل زحمت دارد و فیلمنامه ای که تایید نمی شود هم باید خوانده شود و نویسندگان آن طی جلسات مختلف توجیه شوند.
سبک پخش سریالهایمان به شکل کلاسیک مانده است
رئیس مرکز سیما فیلم با بیان اینکه در حوزه پخش، سبک پخش به شکل کلاسیک مانده است و مخاطب را به ۴ سریال هر شبی عادت داده ایم، گفت: این موضوع باید بررسی شود که آیا مخاطب وقت دارد؟ ما در حال بررسی هستیم و تجربه رسانه های دنیا جدا از پلتفرم ها و فضای مجازی را تحلیل می کنیم که به چه شکلی سریال ارایه میدهند. همچنین دست یاری خود را به سوی شما اهالی رسانه دراز می کنیم تا اگر پژوهشی داشته باشید با ما در میان بگذارید؛ اینکه سریالها بهتر است شبانه باشد یا هفتگی و... در حال تصمیم گیری هستیم. موضوع پخش هم مهم است.
تلویزیون مثل بچه پولدارها سریال پخش میکند
نقویان تصریح کرد: متاسفانه تلویزیون مثل بچه پولدارها سریال پخش می کند و چند ده میلیارد هزینه کرده اما آن را بدون یک تیزر پخش میکند. در این خصوص طراحی سایت سیما فیلم هم در حال انجام است و ما در یک اتاق شیشه ای اطلاعات آثارمان را به مخاطبان ارائه خواهیم داد. نقدهای شما اهالی رسانه هم به کیفیت تولیدات کمک میکند.
ساخت برنامه ای برای نقد سریالها
وی خبر داد: ما پیشنهاد تولید یک برنامه تلویزیونی با موضوع نقد سریالهای تلویزیون، پلتفرمها و سریالهای خارجی همچون برنامه هفت را داده ایم که نمیخواهیم در آن از خودمان تعریف کنیم و میخواهیم نقد کنیم. به هر حال تلویزیون سالی ۳۰، ۴۰ سریال میسازد و جایی به حجم تولیدات تلویزیون نمیرسد و اینکه فکر کنیم عقب هستیم درست نیست.
اول نسخه سینمایی و سپس سریال
رئیس مرکز سیما فیلم با اشاره به راهکارهای افزایش کیفیت سریالها هم گفت: سریالها همیشه ناظر کیفی دارند اما در سالهای گذشته این بخش تبدیل به یک کار اداری با پر کردن فرم و امضا شده است. ولی ما داریم دوباره ماموریت و مسئولیت های آن را برمیگردانیم و استفاده از آدمهای با انگیزه ای که پشت درها مانده اند به کیفی سازی آثار کمک میکند.
نقویان از برگزاری جلسه ای با مدیر بنیاد فارابی سخن گفت و تاکید کرد: اینگونه آثاری که قابلیت دارند اول نسخه سینمایی شان اکران می شود و سپس سریال آن روی آنتن می رود که «عاشورا» نمونه همین موضوع است. مینی سریال تولیدات سینمایی شاخص نیز بعد از اکران پخش می شود
سریالی درباره ترور ناجوانمردانه در شاه چراغ
وی در خصوص پرداخت به مسائل سیاسی گفت: موافق تولید سریالهای این جنسی هستم و در حوزه موضوعات ملتهب سیاسی قرار میگیرد. به هر حال این آثار را هر قشر می بیند و ممکن است نقدها و نگاه های متفاوتی داشته باشند. در خصوص سریالهای نام برده موضوع «شاه چراغ» ترور ناجوانمردانه در شاه چراغ است و یک سریال امنیتی نیست.
تلویزیون همیشه مخاطب داشته است
رئیس مرکز سیما فیلم از راه اندازی شورای تبلیغات در سیما فیلم خبر داد و گفت: اگر لازم شد از ظرفیت تبلیغات شهری هم استفاده کنیم. هرچند که رسانه ملی برای شبکه ها پخش تیزر و تبلیغات را دارد اما به نظرم رسانه ملی از بیلبورد شهری هم می تواند استفاده کند. البته نمی خواهیم این جریان را راه بیندازیم که چون رسانه ملی مخاطب ندارد تبلیغ میکند. اینگونه نیست. اصلا کار رسانه های معاند علیه تلویزیون یا حمله آنها به هنرمندانی که در تلویزیون کار میکنند برای همین مخاطبی است که رسانه ملی دارد. به هر حال در دنیا دچار تحول مخاطب هستیم اما تلویزیون همیشه مخاطب داشته و معتبر تر از رسانه های دیگر بوده است.
وی تاکید کرد: ما از همه ظرفیت ها استفاده میکنیم و حتی دکتر جبلی ریاست محترم سازمان و آقای برمهانی معاونت محترم سیما فرمودند از ظرفیت پلتفرم ها هم استفاده کنیم و کارهای مشترک تولید کنیم. ما از این همکاری در حوزه منافع ملی استقبال میکنیم. نه آثاری که هویت و منافع ملی را زیر سوال میبرند. ما تاریخ باشکوهی داریم که تمام نمی شود و با پلتفرم ها جلساتی خواهیم گذاشت تا به تولیدات مشترک برسیم.
پرداختن به وضعیت اجتماعی دوران پهلوی
نقویان درباره تمرکز آثار بر دوره قاجار نیز گفت: در یکی دو سال گذشته حجم تولیدات درباره اواخر دوران قاجار زیاد شده. در ریل گذاری جدیدی که انجام می شود، در زمینه پهلوی چند کار شروع میکنیم و در حالی که تا پیش از این بیشتر به دربار پرداخته می شده این بار پرداخت به وضعیت اجتماعی آن دوران جزو برنامه های ما است، کارهای پژوهشی مفصلی هم انجام می شود. به هر حال هر مسیر جدیدی که میخواهد شروع شود دو سه سال طول میکشد و در حوزه پهلوی نیز سریالهای متفاوت در حوزه های مختلف تولید خواهد شد.
رئیس مرکز سیما فیلم در پایان گفت: مدیران سیما با ارتش جلسه مشترکی درباره سفرناوگروه به دور دنیا داشتند که ماحصل این جلسه، قابلیت تولید سریال دارد. از طرح نویسنده ها در این حوزه استقبال میکنیم تا به ایده نمایشی خوبی برسیم.