تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵

تهران- ایرنا- روزنامه جام جم مصاحبه تفصیلی را با پیمان جبلی رئیس رسانه ملی انجام داده که به دو دلیل بسیار حائز اهمیت است. یکی آنکه مواضع تبیین شده جامع و صریح است و دوم اینکه مکاشفه‌ای آشکار در میزان پاسخگویی مبتکران سند تحول است.

این سال‌ها که از جنگ‌های سنتی و استفاده عملیاتی از سلاح‌های مرگبار و مدرن عبور کرده و از آن‌ها بیشتر بعنوان یک عامل بازدارندگی بهره برداری می‌شود، در عصر جایگزینی جنگ نرم بجای جنگ سخت، بستر رسانه ها، به میدان‌های واقعی نبردهای مهلک و تعیین کننده تبدیل شده و بازنده و برنده مصاف‌های خبری و تحلیلی، در همین عرصه تعیین شده و در ریشه یابی توسعه محیرالعقول رسانه‌ها اعم از شبکه‌های ماهواره ای، شبکه‌های اجتماعی، فضای مجازی و نیز شبکه‌های ملی تنها می‌توانیم این عامل را نام ببریم که شلیک‌های خبری، هنری، مستندها و پردازش ها، بسیار تعیین کننده‌تر از شلیک‌های سربی و هسته‌ای است.

پیمان جبلی در این خصوص بر ریشه ای‌تر و اصیل‌تر بودن جلوگیری از انحراف رسانه از اهدافش، بجای تعویض و جابجایی افراد تأکید داشته و تصریح کرد که با حذف سلبریتی‌هایی که در امانت داری فرهنگی بد عمل کرده و از آن نادم هم نیستند، مشکلی ندارد، اما آنانی که در بستر رسانه ملی، نبوغ خود را کشف کرده و چهره شده اند، سرمایه مشترک رسانه ملی بوده و ما از بازگشت آن‌ها استقبال می‌کنیم و در همین راستا به حرکت پیش دستانه رسانه ملی در فرایند برگزاری جلسات و فعالسازی کارگردانان بزرگ و سازنده محصولات فاخر مانند میرباقری، جعفری جوزانی و فتحی اشاره کرده و خبر از ابرمحصولاتی داد که بتدریج برای پخش در شبکه‌های رسانه ملی آماده می‌شوند.

رئیس رسانه ملی، اهمیت تحریم‌های پنجگانه اخیر را را ناچیز دانسته و به اجرای پروژه‌های مشترک فیلمسازی و سریالسازی با هنرمندان کشورهای مختلف و هم تاریخ و هم فرهنگ پرداخته و پخش همزمان آن‌ها را در چندین کشور یک فرصت فرهنگی بزرگ دانسته که منجر به خنثی شدن تهدیدها می‌شود.

بخش مهم این مصاحبه، تهمت‌های رسانه ستیز است که بطور کلی همه این شایعات را از اساس دروغ خوانده و علتش را در پردازش‌های صادقانه رسانه ملی به موضوعات خبری بر اساس منافع مردم دانسته و یادآور شد که ما بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری جهت گیری کرده و در تکاپوی ایجاد آرامش و رعایت انصافیم و با عدم اصرار به حذف طیف خاص و یا قشر خاص هرگز فراموش نمی‌کنیم که یک رسانه ملی هستیم و به همین خاطر عده‌ای به انعطاف پذیری‌های تصویری ما و عده‌ای نیز در روایت اول ما و یا پردازش‌های خبری ما تشکیک ایجاد کرده و به زعم خود ما را تحلیل می‌کنند.

محور مرکزی همه مباحث مطروح در این مصاحبه، سند تحول بوده که در اصل معیار اصلی و رویکرد واقعی رسانه ملی است.

مدیریت ۱۵۰ شبکه تلویزیونی و رادیویی با هزاران کارمند و کارشناس و متخصص در رسانه ملی، حقییقتا اشاره تلویحی به رسانه داخلی است که اگر سند تحول تبیین نمیشد، رسانه ملی همواره در فاصله‌ای مشهود نسبت به دو رکن هویت محوری و عدالت محوری قرار داشته و هیچگاه سازمان در معرض اصابت نفوذی‌ها و پشیمان‌ها و واداده‌ها و یا آنانی قرار داشت که تجدیدنظرطلبی نابهنگام و نارسا را راهی برای برون رفت خود از ذهنیت‌های محصور دانسته و دنبال رزومه سازی برای دوره‌های خیالی پسانظام هستند.

تهیه سند تحول و اجرای برنامه محور آن، تدریج زدایی از رسانه ملی است که در چنبره چهره‌های بظاهر موجه و هیپنوتیزم شده غرب گرا قرار داشته و این روند از رسانه ملی به سایر ارکان و اقشار و اصناف و آحاد جوانان و فرهیختگان و حتی مدیران و کارگزاران جامعه در حال تسری بود.

نکته ظریف این مصاحبه، عدم رویکرد حذفی چهره‌های توانمندی است که سرمایه رسانه اند و در عوض بر تغییر رویکرد فرهنگی و محتوایی محصولات و برنامه‌هایی است که مانند برنامه تحول محور محفل، رویکرد متفاوتی به قرآن را تبلیغ و ترویج کرده و مفهوم رمضان پردازی را عوض کرد و نشاط معنوی و جاذبه‌های دینی را به بینندگانش هدیه کرد.

جبلی در این مصاحبه یادآور شد که چگونه اقدامات بزرگ نظام را که در اطراف ما در دست اجراست، دیده و رصد کرده و تخطئه‌ها و تخریب‌ها را خنثی کنیم و بطور نمونه به اقدامات ابرمهندسی همین بزرگراه محیرالقول تهران-شمال کرده که از این منظر مغفول مانده است.

آنچه در این مصاحبه مورد تاکید قرار گرفت را می توان به چند دسته تقسیم کرد.
۱-استحکام مواضع و پرهیز از رفتار دوپهلو و یک کاسه شدن با نظام و ولایت در سختی‌ها و غربت‌ها و روزهای مباداست.
۲- بصیرت در تحلیل عملکرد فرهنگی و سایر تحرکات بیگانگان و معاندان و واکنش‌های صحیح و ریشه‌ای به یکایک مباحث مطروحه و اخبار منتشره است.
۳-امید افزایی و استیصال زدایی از ذهنیت‌های مردم بخصوص نسل‌های نو و تنویر و روشنگری جامع در متن پدیده‌های مثبت و منفی است.
۴-مرزبندی با بیگانگان و معاندان و پرهیز از بیگانه پنداری فریب خوردگان و غفلت پیشگان است که در این راه، بکارگیری هنر و رفتار هنرمندانه بسیار کارگشاست.
۵-برنامه داشتن و پیش دستانه عمل کردن و به دست گرفتن ابتکار عمل‌ها و نیز روایت گری اول حادثه‌ها و لزوم ایجاد هشیاری رسانه‌ای با آموزش افکار عمومی رمز موفقیت کار رسانه ایست.
۶-تلاش برای شنیدن صدای مردم توسط مدیران و نیز دیدن عملکردهای نظام توسط مردم همراه با تشریح و تحلیل، تأثیرگذارترین رویکرد رسانه ملی است.
۷-پرهیز از تندروی و افراطی گری و همزمان گریز از کندروی و وادادگی و فاصله گیری از مواضع دوپهلو و اتخاذ مواضع صاف و صربح و جدی در مرزهای اعتدالی و انطباق جویی با مواضع و تدابیر و رهنمودهای داهیانه رهبری معظم، میزانی است که رسانه ملی هرگز نباید از آن‌ها عدول کند.
۸-وحدت رویه همه شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی و عدم تناقض رفتاری و گفتاری و تعیبن تکلیف با برنامه سازان و کارشناسان برای اعتلاءبخشی به سطح‌کیفی ساخت برنامه‌ها همواره باید در دستور کار مدیران و ناطران درون سازمانی رسانه ملی باشد.
۹-مدیریت در سطوح مختلف رسانه ملی بطور همزمان و همراه با بهبودی عملکرد سازمان، باید متوجه بهبودی معیشتی و رفاهی کارکنان نیز باشد تا شاهد یگانگی هدف‌های سازمانی و هدف‌های کارکنان باشیم و از اینرو مدیران بابد چانه زنی برای منافع همکاران را نیز مدنظر داشته باشند.
۱۰-یکی از بزرگترین رسالت‌های رسانه ملی به روز بودن و قوی ماندن برای مچ انداختن با ابررسانه‌های غول پیکری است که طبق عادت همیشه برآنند که افکار عمومی را در چنگال‌های خبری خود زندانی کنند و اینجاست که رسانه ملی باید با چابک سازی و تحرک افزایی، امکان رقابت با همه رسانه‌های تنومند غربی را داشته باشد.