گرگان - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت: آماده‌سازی مزارع پرورش میگوی گُمیشان با نظارت کارشناسان دامپزشکی این اداره کل به اتمام رسیده و آماده واگذاری به متقاضیان سرمایه‌گذاری است.

علی کاووسی روز یکشنبه در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا، افزود: مزارع پرورش میگوی گمیشان با حضور نظارت مسوولان فنی با پاکسازی از وجود بیماری‌ها و کُلُرزنی آماده فعالیت است.

وی ادامه داد: علاوه بر این با همکاری دستگاه‌های مرتبط ، آب مورد نیاز مزارع پرورش میگو در مدت زمان یک هفته از دریای خزر منتقل شده و مشکل کمبود آب در زمان پرورش برطرف گردید.

دبیر ستاد بحران میگوی گلستان افزود: با اقدامات زیربنایی انجام شده امکان پرورش میگو در ۴ هزار هکتار از مزارع گمشیان فراهم است و امکان افزایش این مقدار تا سطح ۱۰ هزار هکتار نیز وجود دارد.

به گفته وی سال زراعی قبل ۳ هزار و ۸۰ تُن میگو از مزارع در گُمیشان برداشت شد که بخش عمده آن صادر گردید.

کاووسی بر لزوم سرمایه گذاری در تامین زیرساخت های موردنیاز مانند تولید پست لارو در منطقه و ایجاد سردخانه تاکید کرد و افزود: اکنون لارو ( بچه ماهی) برای پرورش از جنوب کشور وارد مزارع گلستان شده و میگو برداشت شده هم برای نگهداری در سردخانه به استان همجوار منتقل می‌شود.

نیاز به ساخت کشتارگاه دام

مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت: ساخت کشتارگاه دام در سه نقطه شامل غرب ( بندرگز و کردکوی)، علی‌آبادکتول و مینودشت در اولویت جذب سرمایه گذاران است که تاکنون یک سرمایه گذار اعلام آمادگی کرده که در مرحله مذاکره قرار دارد.

به گفته وی استان گلستان ۹ کشتارگاه دام فعال شامل ۶ کشتارگاه سنتی و سه کشتارگاه صنعتی دارد.

مطابق داده‌های آماری دامپزشکی گلستان، این استان دارای یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک و ۱۵۰ هزار راس دام سنگین مولد بومی است و سالانه از حدود ۵۰۰ هزار دام سبک مولد عشایر اکراد شمال خراسان برای زمستان‌گذرانی میزبانی می‌کند.



لزوم همراهی بیش از گذشته دستگاه‌ها با دامپزشکی

مدیرکل دامپزشکی گلستان با اشاره به این که نظارت و حفظ سلامت دام و طیور از وجود بیماری‌ها برای مصرف از وظایف مهم این دستگاه است، گفت: برای موفقیت و خدمات هرچه بهتر به جامعه در حوزه کاری همراهی بیش از گذشته دستگاه‌های مرتبط در حوزه های مرتبط از جمله نظارت و بازرسی توسط دانشگاه علوم پزشکی و انتظامی و دادگستری ضروری است.

کاووسی ادامه داد: حدود ۵۰ درصد از پست های سازمانی این اداره کل برای ارائه خدمات، خالی از نیروی انسانی بوده و با کمبود نیروی انسانی مواجه است.

به گفته وی حدود ۳۵۰ پست سازمانی در دامپزشکی گلستان تعریف شده است.

وی یادآور شد: این اداره کل با وجود کمبود نیروی انسانی، از تمام ظرفیت در اختیار استفاده می کند تا بهترین خدمات را جامعه ارائه دهد.

گلستان میزبان رزمایش جهادی ملی

مدیرکل دامپزشکی گلستان از تدارک رزمایش جهادی ملی دامپزشکی در روزهای ۲۳ تا ۲۵ خرداد ماه سال جاری در این استان خبر داد و گفت: این رزمایش با هدف ارائه خدمت به تولید کنندگان حوزه دامپروری در مناطق محروم در استان شامل مایه کوبی ، سمپاشی دام و جایگاه نگهداری، معاینه و توزیع دارو رایگان برگزار خواهد شد.

اقتصاد اصلی ساکنان استان گلستان بر پایه کشاورزی است که ۷۰ هزار بهره بردار با فعالیت در حوزه دامپروری مشغول فعالیت هستند و نقش به سزایی در تولید پایدار گوشت قرمز و سفید ایفا می کنند.

پیشنهاد ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز آزمایشگاه اسب

مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت: برای تجهیز مرکز تشخیص بیماری های اسب آق قلا ، پیشنهاد تصویب ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار در سفر دور دوم سفر دولت سیزدهم به گلستان آماده ارائه شده است.

کاووسی ادامه داد: ساختمان این مرکز با تخصیص اعتبار از محل دور نخست سفر دولت سیزدهم به گلستان در اسفندماه سال ۱۴۰۰، بهره‌برداری شده و اکنون در انتظار تجهیز ساختمان به امکانات آزمایشگاهی موردنیاز است که با تکمیل این طرح، بیماری‌های کنترل، از خروج ارز بابت آزمایش دوپینیگ مربوط به مسابقات سوارکاری در منطقه و کشور جلوگیری خواهد شد.

وی همچنین از انعقاد قرارداد با جهاددانشگاهی گلستان برای اجرایی شدن طرح اصلاح نژاد و ایجاد بانک ژن برای اسب به ویژه ترکمن و تحقیقات علمی مشترک با دامپزشکی به برکت بهره‌برداری از ساختمان مرکز تشخیص بیماری های اسب در آق‌قلا خبر داد.