تهران- ایرنا- عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی ایران گفت: رضایت متقابل، سومین و در حال حاضر مطلوب ترین مرحله تکامل روابط عمومی است که هم برای سازمان و هم برای مردم منفعت دارد که مبتنی بر احترام متقابل، شفافیت، انعطاف پذیری، کارآیی، مشارکت و پاسخگویی است. 

حسین امامی در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه ایرنا افزود: مردم با استفاده از رسانه های نوین، آگاه‌تر شده اند. نکته تکمیل‌کننده این آگاهی گوش دادن به صدای مردم و رفع دغدغه آنها در داخل سازمان‌هاست.

عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی ایران با اعلام اینکه سازمان های دولتی باید به واسطه هشدارهایی که روابط عمومی ها از دغدغه های مردم می دهند تغییرات را در داخل سازمان خود اعمال کنند گفت: دولت هر وقت شنید و تغییرات را انجام داد، آنگاه اقداماتش در جهت جلب رضایت مردم را اطلاع رسانی و تبیین کند.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: روابط عمومی‌ها باید ساختارمند، به صورت مرتب دغدغه های مردم نسبت به سازمان و شرکت خود را به مجموعه مدیران سازمان منتقل کنند. سپس آن دغدغه ها در دستور کار جلسات مدیران و ادارات مختلف قرار بگیرد تا رضایت مردم و سازمان متقابلا برآورده شود. در پایان هر وقت تغییری در سازمان در جهت منافع و رضایت مردم انجام شد، آن اقدام باید اطلاع رسانی و تبیین شود.

امامی در ادامه با بیان اینکه روابط عمومی ها در جهان، امروزه سه مرحله تکامل را طی کرده اند، تصریح کرد: سه مرحله تکامل روابط عمومی بدان معنا نیست که مرحله قبلی منسوخ شده باشد و اکنون بکار نیاید.

وی در توضیح این سه مرحله گفت: روابط عمومی ها، از مرحله تبلیغات با هدف تبلیغ برند و محصول و خدمات خود را شروع کردند. این مرحله یک فرایند یک سویه و متکی به رسانه های جمعی بود. مرحله دوم در تکامل روابط عمومی، روابط عمومی تبیینی بود که در زمان جنگ جهانی اول رونق گرفت. در این دوره از تکنیک‌های ارتباطی و متقاعد سازی استفاده می‌شد تا باعث تقویت روحیه ملی در دوران جنگ باشد. مرحله رضایت متقابل، سومین و در حال حاضر مطلوب ترین مرحله تکامل روابط عمومی است، که هم برای سازمان و هم برای مردم منفعت دارد که مبتنی بر احترام متقابل، شفافیت، انعطاف پذیری، کارآیی، مشارکت و پاسخگویی است.

این پژوهشگر روابط عمومی و رسانه های نوین گفت: اغلب روابط عمومی های دولتی در ایران هنوز به این مرحله سوم و باور نرسیده اند و باید آن را در سازمان خود تمرین و تجربه کنند.

امامی در ادامه به تکنیک های عملی در روابط عمومی تبیینی پرداخت و خاطرنشان کرد: تبیین صرفا به صورت متنی نیست؛ بلکه می تواند در ساختارهای مختلف چند رسانه ای و حتی برگزاری جلسات و در قالب ارتباطات کلامی و غیرکلامی ارائه شود.