ساری- ایرنا- هواشناسی و مدیریت بحران مازندران با پیش‌بینی شکل‌گیری و تقویت جریانات گرم جنوبی و افزایش پنج تا ۱۰ درجه‌ای دمای هوا، نسبت به احتمال وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی این استان هشدار داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اداره کل هواشناسی مازندران روز دوشنبه با صدور هشدار سطح زرد با اشاره به استقرار جریانات گرم جنوبی، زمان فعالیت این سامانه را از امروز تا روز پنجشنبه هفته جاری اعلام و پیش‌بینی کرد این سامانه با افزایش دما همراه است و بیشینه دما در شهرهای مرکزی و شرقی به بیش از ۳۵ درجه سانتی گراد بالای صفر می رسد.

هواشناسی منطقه اثر فعالیت این سامانه را در تمام مناطق مازندران ذکرکرد و با بیان اینکه این افزایش دما بویژه در روز چهارشنبه محسوس تر است، هشدار داد: این امر علاوه بر بروش تنش دمایی، احتمال وقوع آتش سوزی در جنگل ها و مراتع این استان را به همراه خواهد داشت.

در اطلاعیه هواشناسی مازندران علاوه بر خودداری از روشن کردن آتش و همچنین آتش زدن کاه و کلش در مراتع و عرصه های جنگلی، از فعالان واحدهای مرغداری و همچنین گلخانه داران خواست نسبت به تنظیم دمای هوا و سایر اقدامات پیشگیرانه اقدام کنند.

هواشناسی شرایط جوی مازندران براساس تجزیه و تحلیل آخرین نقشه های پیـش یابـی هواشناسـی در روزهای دوشنبه و سه شنبه را صاف تا قسمتی ابری با افزایش دما و در ارتفاعات در ساعات بعدازظهر با رشد ابر، وزش باد و رگبار باران و رعد و برق پراکنده پیش بینی کرده است.

آسمان مازندران در روز چهارشنبه صاف تا قسمتی ابری با افزایش محسوس دما و وزش باد جنوبی پیش بینی شده است و بیشینه دما در شهرهای مرکزی و شرقی این استان بیش از ۳۵ درجه سانتی گراد بالای صفر می رسد.
شرایط جوی مازندران از روز پنجشنبه تا روز یکشنبه هفته آینده صاف تا نیمه ابری با کاهش شدت گرما و در ارتفاعات در ساعات بعدازظهر با رشد ابر، وزش باد و رگبار بارن و رعد و برق پراکنده پیش بینی شده است.

داده‌های دریافتی از ایستگاه های هواشناسی نشان می‌دهد که قراخیل قائم شهر با ثبت دمای ۲۹.۸ وبلده با ۲۱.۹ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق مازندان در طی ۲۴ ساعت گذشته بودند.
دمای هوای شهر ساری مرکز مازندران نیز امروز در گرم‌ترین ساعت به ۳۲ درجه سانتی گراد بالای صفر می رسد که این میزان در مقایسه با روز گذشته سه درجه افزایش خواهد یافت.

وضعیت دریای خزر در روز جاری نیز همراه با موج کوتاه و باد متوسط پیش بینی شده است.