حسین یونسی روز سهشنبه به خبرنگار ایرنا گفت:مقدمات اولیه احداث اسکله گردشگری از سال ۹۵ در مجتمع بندری انزلی فراهم شده و در بهمن ۱۴۰۱ مجوز آن صادر شد و این سازمان در قالب مسئولیتهای اجتماعی بزودی این اسکله را راهاندازی میکند.
به گفته وی، مسافران و گردشگران میتوانند با استفاده از این خط دریایی مسیر بین بندرانزلی تا اسکله مارینای بندر کاسپین را بدون استفاده از ماشین طی کنند.
وی عنوان کرد: بنادر و دریانودی گیلان یک حوضچه آرامش و ۴.۵ هکتار را برای احداث اسکله گردشگری اختصاص داده که در آستانه انعقاد قرار داد با سرمایهگذار است. وی عنوان کرد: توافقات اولیه با سرمایهگذار صورت گرفته و بهرهبردار در این اسکله اقدام به احداث هتل، رستوران و اسکله تفریحی کرده و سایر امکانات تفریحی و گردشگری را فراهم خواهد کرد. وی ادامه داد:
سازمان بنادر و دریانوردی گیلان علاوه بر این اسکله اقدام به احداث یک بندر گردشگری در چمخاله کرده است. این بندر تنها بندر گردشگری شمال کشور است که فاز اول این پروژه با صرف اعتباری حدود ۴۰۰ میلیارد تومان تا شهریور ماه امسال به بهره برداری می رسد.
پروژه بندر چمخاله با کاربری گردشگری، تفریحی و ورزشهای آبی در ۲ فاز تعریف شده است که در فاز نخست زیر ساختهای بندری مانند جاده دسترسی به طول ۸۰ متر، پل دسترسی در داخل آب به طول ۳۵۰ متر و ۲ بازوی موج شکن و حوضچه آرامش احداث میشود.
مجتمع بندری انزلی با سابقه ۳۰۰ ساله در عرصه حمل و نقل دریایی همواره منطقه مورد توجه بازرگانان و تجار کشور بوده است و امروز با ۱۷ پست اسکله و امکان تخلیه و بارگیری ۱۰ میلیون تن کالا در سال بزرگترین و مجهزترین مجتمع بندری ایرانی حاشیه دریای خزر محسوب می شود.
این مجتمع بندری یکی از پرسابقهترین بنادر ایران و از مهمترین و بزرگترین بنادر شمال کشور محسوب می شود که با قرار گرفتن در گذر تجاری بینالمللی از قبیل کریدور ترانزیتی بین المللی شمال - جنوب و تراسیکا و غیره از دیرباز عهده دار نقش برجسته در صنعت حمل و نقل دریایی با کشورهای حاشیه دریای خزر و اروپایی بوده است.
بندر چند منظوره آستارا نیز با ۶۰ هکتار وسعت نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپا برای تخلیه و بارگیری کشتی های ۲ هزار و ۵۰۰ تنی طراحی شده است.