گنبدکاووس - ایرنا - نخستین همایش ملی پارک‌های ملی و مناطق تحت حفاظت با حضور حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور و اساتید دانشگاهی در محل پارک ملی گلستان آغاز به‌کار کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این همایش که امروز سه شنبه آغاز شده و تا چهارم خردادماه ادامه دارد، سخنرانان و شرکت کنندگان در ۱۰ محور سخنرانی یا قرائت مقاله خواهند داشت.

دبیر نخستین همایش ملی پارک های ملی و مناطق تحت حفاظت در این همایش گفت: این همایش با ۱۰ محور از جمله آموزش و تفسیر در حفاظت، فرهنگ و دانش بومی در حفاظت، گردشگری در مناطق تحت حفاظت، حفاظت مشارکتی در مناطق تحت حفاظت و بسترها و چالش های قانونی حفاظت در مناطق تحت حفاظت برگزار می شود.

سیدمحمود قاسمپوری افزود: ۱۰۹ مقاله از استادان دانشگاه های کشور به دبیرخانه همایش ارسال گردید که پس از داوری ۷۹ مقاله پذیرفته شد که ۲۰ مقاله در قالب سخنرانی و بقیه در قالب پوستر ارائه شده‌ است.

وی انتقال تجربیات محیط زیست با دانشگاه و اعلام نیاز برای فعالیت های پژوهشی محیط زیست را از مهمترین اهداف این همایش ذکر کرد و افزود: این همایش قرار است در سال های بعد به صورت ادواری در پارک های ملی کشور برگزار شود.

قاسمپوری اضافه کرد: در این همایش علاوه بر سخنرانان داخلی ۲ سخنران از آلمان و مالزی نیر به صورت آنلاین سخنرانی خواهند داشت.

وی ادامه داد: همچنین در مدت برگزاری همایش چند کارگاه و نشست تخصصی هم باحضور پرسنل محیط زیست و استادان دانشگاه با موضوعات مرتبط برگزار می شود.

"سپاستین اشمیت" بنیانگذار و مدیرعامل بنیاد finc آلمان و "نیزار هانی" نائب رئیس منطقه ای کمیسیون جهانی مناطق حفاظت شده iucn مهمانان خارجی این همایش هستند.

پارک ملی گلستان بزرگ ترین و قدیمی ترین پارک ملی کشور با مساحت ۹۱ هزار و ۸۹۵ هکتار در شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی واقع است و بخش ناچیزی از پارک ملی گلستان در سرزمین استان سمنان قرار دارد.

این پارک دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.