تهران- ایرنا- چهاردهمین کنگره پیشگامان پیشرفت با موضوع "جوانان و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت" و با تلاش برای مشارکت حداکثری دانشجویان و جوانان فعال در اندیشه‌ورزی پیرامون الگوی پیشرفت کشور و فرآیند تدوین و تحقق آن، آغاز به کار کرد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، ظرفیت‌سازی برای مطالبه و اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت توسط نسل آینده‌ساز جامعه، کمک به همگانی کردن و ترویج گفتمان پیشرفت در بین جوانان و دانشجویان، فعال‌سازی ظرفیت‌های بالقوه جوانان و دانشجویان کشور و دعوت از آنها برای تولید آثار علمی و هنری با موضوع پیشرفت و جهت‌دهی به تولیدات و آثار علمی و هنری دانشجویان و جوانان کشور در زمینه پیشرفت و ارزیابی و ارتقای مداوم آنها از اهداف برگزاری این کنگره است.

در این کنگره یک روزه متخصصان در خصوص مباحثی همچون، نقش جوانان در شکل‌گیری و تعمیق گفتمان پیشرفت، نقش جوانان در مطالبه و هموارسازی مسیر پیشرفت، مسئولیت جوانان و نخبگان جوان در تحقق ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی الگو، بایسته های تبدیل الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به عزم ملی بحث و تبادل نظر می کنند.

ظرفیت ها و چالش های گفتمان سازی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، مشارکت مردمی و اجماع نخبگانی در اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تجارب ملی و جهانی در اجرای الگوها و برنامه های توسعه و آسیب‌شناسی روند اجرای برنامه‌های توسعه کشور از دیگر محورهای چهاردهمین کنگره پیشگامان پیشرفت به شمار می رود.

دوازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، همچنین در آستانه پایان تدوین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تقدیم به مقام معظم رهبری، دوازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را با موضوع «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ گفتمان عمومی، مسئولیت ملی» در روزهای سوم و چهارم خرداد ۱۴۰۲ به صورت حضوری- مجازی برگزار می کند.

این کنفرانس دو روزه که پیش بینی می شود، مورد استقبال شایسته اندیشمندان، صاحبنظران و نخبگان داخل و خارج کشور قرار گیرد، به صورت مجازی با دسترسی حضوری در محل مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار می‌شود تا زمینه استفاده از آن برای همه علاقمندان پیشرفت کشور فراهم شود.

در این کنفرانس بین رشته‌ای، تعداد ۵۱ مقاله منتخب توسط نویسندگان در ۱۱ نشست و میزگرد تخصصی در چارچوب محورهای یازده گانه کنفرانس ارائه خواهد شد. عناوین نشست‌های تخصصی عبارت‌اند از:
• بایسته‌های ترویج گفتمان پیشرفت
• معنویت در الگوی پیشرفت
• تحقق ظرفیت‌های سیاسی و اجتماعی الگو
• نقش رسانه‌ها و نهادها در گفتمان عمومی و آگاهی بخشی در زمینه اجرای الگو
• گفتمان سازی، ارزش‌گذاری و تعیین هنجارها در اجرای الگو
• تحقق ظرفیت‌های اقتصادی الگو
• مسئولیت نخبگان در تحقق ظرفیت‌های علم و فناوری الگو
• گفتمان خانواده‌گرا در سند الگو
• تحقق ظرفیت‌های منابع طبیعی و محیط زیست
• الزامات آمایشی در گفتمان‌سازی اجرای سند
• ایران شناختی؛ ابعاد و مؤلفه‌ها

همچنین در طول برنامه دو روزه کنفرانس ۲۶ مقاله پوستری منتخب به صورت آفلاین (پخش فیلم ارائه و انتشار فایل پوستر) ارایه خواهد شد.
در این کنفرانس از پدیدآورندگان رساله‌های برتر مقطع دکتری و پایان نامه‌های برتر کارشناسی ارشد که در ارتباط با موضوع الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به نگارش درآمده است و از بین صدها اثر دیگر بر اساس ارزیابی‌های علمی انتخاب شده‌اند، تقدیر به عمل خواهد آمد.

اندیشمندان، صاحبنظران، اساتید دانشگاه‌ها، فضلای حوزه علمیه‌ها و تمام علاقمندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر از کنفرانس به وبگاه http://Conference.olgou.ir مراجعه کنند.

علاقمندان می توانند از طریق وبگاه http://Conference۱۲.olgou.ir به صورت مجازی در کنفرانس شرکت کنند.