شیراز- ایرنا- یکی از پیشکسوتان و یادگاران دوران دفاع مقدس گفت: فتح خرمشهر سرآغاز تحولی عظیم و شگرف و ورود جنگ به مرحله ای نوین بود که پیروزی های بسیاری برای رزمندگان به ارمغان آورد.

امیر سرتیپ حسین محمدی چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، ضمن گرامیداشت سوم خردادماه سالروز آزادسازی خرمشهر افزود: نبرد بزرگ، سرنوشت‌ساز و غرورآفرین بیت ‌المقدس که برای آزادسازی خرمشهر از لوث وجود نیروهای متجاوز عراقی انجام شد، علاوه بر پایان بخشیدن به ۱۹ ماه اشغال بخشی از حساس‌ترین مناطق خوزستان و آزادسازی خرمشهر، ضربه‌ای سهمگین و کمرشکن به توان رزمی و جنگ طلبی‌های دشمن بعثی وارد ساخت.

وی ادامه داد: حماسه فتح خرمشهر در آن مقطع به دنیا فهماند که جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌ها و محاصره اقتصادی و نظامی نیز می تواند به پیروزی برسد و بنابراین دنیا باور کرد ما ملتی هستیم که می توانیم روی پای خودمان بایستیم و تحمل این موضوع برای استعمارگران شرق و غرب بسیار تلخ و دشوار بود.

این پیشکسوت دفاع مقدس، نقش نیروی هوایی را در عملیات آزادسازی خرمشهر بسیار برجسته و کلیدی دانست و بیان کرد: نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در عملیات خیره‌کننده‌ای و با وجود پدافندی متمرکز و پر پوشش از سوی رژیم بعثی عراق، پُل اروند را منهدم و عقبه اصلی نیروهای بعثی اشغالگر در خرمشهر را در هم کوبید.

امیر سرتیپ محمدی افزود: این اقدام شجاعانه که یک عملیات رزمی تاکتیکی هوایی بشمار می‌رفت، معادلات نبرد در خرمشهر را به کلی تغییر داد و عملا ضمن قطع راه ارتباطی پشتیبانی و لجستیکی دشمن، مسیر عقب نشینی نیروهای بعثی را از بین برده و ارتش اسلام توانست با به اسارت گرفتن ۱۹ هزار نفر تحمیل ۱۸ هزار کشته و زخمی به دشمن و همچنین انهدام صدها دستگاه از ادوات و تجهیزات دشمن، ضربه سنگین و جبران ناپذیری را به ارتش بعث وارد کند.

وی فتح خرمشهر را سمبل تحمیل اراده سیاسی جمهوری اسلامی به دشمن متجاوز و اثبات برتری نظامی کشورمان دانست و گفت: فتح خرمشهر همچنین باعث شد که آمریکا و دیگر قدرت‌های استعماری، حساب کار خود را کرده و از موضع تهاجم و حمله، وارد فاز مذاکره،صلح و اتمام جنگ شوند.

این پیشکسوت دفاع مقدس یادآور شد: حماسه آزادسازی خرمشهر در همه ابعاد آن، اعم از نظامی،‌ فرهنگی و اقتصادی، تبدیل به نقطه عطف مهمی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران شد و به جرات می توان گفت سوم خرداد نه فقط یادآور آزادسازی خرمشهر که یادآور فداکاری ها و ایستادگی های تحسین برانگیز مدافعان ایران اسلامی در برابر نیروهای متجاوز است.