خرم‌آباد - ایرنا - رییس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن کشور گفت: لرستان ظرفیت بالایی در حوزه فرآوری و صنایع تبدیلی دارد و صنایعی در استان است که نیمه فعال یا راکد هستند و مجموعه بسیج مهندسین می‌تواند برای فعال‌سازی این واحدها اقدام کند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، مجتبی اصغری در نشست هیات امنای کلینیک صنعت و معدن لرستان که در سالن جلسات ‌سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که در حوزه تحریم‌ها رخ داده، اقتصاد ما دچار یک شرایط پیش‌بینی ناپذیر شده و عملاً امکان سرمایه‌گذاری را سخت کرده است.

وی افزود: قبل از این نیز شاخص‌های ما در بحث کسب و کار قابل دفاع نبود و این تحریم‌ها مزید بر علت شد.

اصغری بیان کرد: همه نهادها آنجا که به مردمی سازی اقتصاد اشاره می‌کنند، شاید منظورشان این باشد که همه نهادهای درگیر هر کمکی از دستشان بی‌می‌آید باید برای مجموعه اقتصاد کشور به وسط میدان آمده و نقش بپذیرند.

رییس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن کشور عنوان کرد: نگاه بسیج در این عرصه ارتقای سرمایه اجتماعی کشور است تا بتوانیم این روزهای سخت را که سرپا نگه داشتن یک واحد اقتصادی از سخت‌ترین کارهاست پشت سر بگذاریم.

اصغری افزود: تعریفی که رهبر معظم انقلاب برای بسیج داشتند همان چیزی است که ما در طرح صنعت‌یار از آن استفاده می‌کنیم.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند "بسیج یعنی به خط کردن ظرفیت‌ها و گردآوری امکانات برای بدست آوردن یک مقصود" آنچه ما در طرح صنعت‌یار دنبال آن بودیم این است که بسیج یک ظرفیت نهادی در همه دستگاه‌های دولتی دارد که باید برای بهبود شاخص‌ها و فضای کسب و کار استان از آن بهره بگیریم.

رییس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن کشور تصریح کرد: بسیج یک سازمان نظامی نیست بلکه شأن آن از یک سازمان نظامی بالاتر است.

اصغری با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند" بسیج یک فرهنگ، تفکر و گفتمان است که این فرهنگ یعنی یک خدمت بی‌ریا" ادامه داد: در استان ظرفیت خالی زیاد است، وقتی واحدهای صنعتی لرستان را در کشور یک هزار و 300 واحد می‌بینیم از لحاظ کمی و با توجه به ظرفیتی که استان در حوزه فرآوری و صنایع تبدیلی دارد و با توجه به پتانسیل معدنی آن قابل دفاع نیست.

وی ادامه داد: صنایعی در استان داریم که زیر ظرفیت فعالیت کرده یا راکد هستند که مجموعه بسیج مهندسین می‌تواند برای فعال‌سازی این واحدها حرکت کند که این اتفاق در کانون‌های ما می‌افتد و این نقش و هویت برای بسیج در این عرصه شکل گرفته است.

رییس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن کشور اضافه کرد: در حوزه معدن اتفاقات خیلی خوبی افتاده است، اگر کانونی در شهرستان موفق است به خاطر ارتباط خوبی است که با مسوول صمت استان و فرماندار و مدیران دارد.

وی افزود: بسیج در این شرایط سخت این برداشت را دارد که صاحب خانه است و باید این خانه را برای فعالان اقتصادی قابل سکونت کند.

وی بیان کرد: بسیج نگاهی مانند دولتی‌ها ندارد که یک بازه خدمتی چهار تا هشت ساله را برای خودشان تعریف می‌کنند بلکه بسیج به عنوان صاحبخانه باید زیست بوم صنعت را در داخل استان مهیا کند که صاحبان صنعت به صورت دائمی مشغول به کار باشند.

اصغری تصریح کرد: بخش کوچکی از شرایط تحقق این فضا مربوط به زیرساخت است که کانون‌های ما جایی باشند که محل ارجاع صاحبان صنعت باشند و بتوانند بسیج را به عنوان پناهگاه خودشان در نظر بگیرند تا مشکلات را بیان و به مسئولان کانون‌ها دسترسی داشته باشند.

ریس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن کشور بیان کرد: بسیج و سپاه این ظرفیت را دارد که بتواند برای مجموعه صمت نقش تسهیل‌گری را به ویژه در حوزه معدن بازی کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بنیاد تعاون بسیج و سپاه هلدینگ‌های معدنی راه اندازی کرده و مجموعه خاتم نیز به حوزه معدن ورود کرده است.

وی افزود: باید زنجیره ارزش افزوده این معادن کوچک در استان شکل بگیرد و بتوانیم مجموعه اقتصادی سپاه را وارد کرده که کار اقتصادی انجام دهند.

اصغری بیان کرد: چنانچه در حوزه فرآوری به خصوص در کانی‌های فلزی که در استان کمتر کار شده، اگر نیاز به تأمین زنجیره و سرمایه‌گذاری است می‌توانیم از ظرفیت اقتصادی سپاه استفاده کنیم.

اصغری افزود: یکی از رسالت‌های ما هدایت سرمایه‌های خرد است، چند طرح را گرفتیم که چگونه اعتماد مردم را جلب کرده و سرمایه‌های آن‌ها را گرفته و به کار ببندیم.

ریس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن کشور تصریح کرد: اتفاق ناگوار در چند سال اخیر که افتاده این است که سرمایه اجتماعی خود را از دست داده‌ایم، با این سرمایه اجتماعی که الان داریم هر تیم اقتصادی که بیاورید ممکن است خیلی از طرح‌های آن به بار ننشیند که وظیفه ما به عنوان بسیج در کشور کمک به این سرمایه اجتماعی و دستگاه‌های دولتی است.

وی تأکید کرد: نگاه بسیج در این عرصه ارتقای سرمایه اجتماعی کشور است که بتوانیم این روزهای سخت را که سرپا نگه داشتن یک واحد اقتصادی از سخت‌ترین کارهاست پشت سر بگذاریم.