سنندج-ایرنا- رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی گفت: راه اندازی شرکت (تشکل) بازرگانی منطقه چهارم کشور شامل ۶ استان کردستان، کرمانشاه، ایلام، مرکزی، همدان و لرستان ضروری است.

به گزارش ایرنا، حسین مهدی دوست روز چهارشنبه در اختتامیه گردهمایی منطقه‌ای صندوق حمایت از کشاورزی در سنندج اظهار کرد: دغدغه بخش کشاورزی در راستای تامین منابع، مواردی است که طی این ۲ روز و در قالب پنج کارگروه مطرح شد لذا باید نتیجه این جلسات و گردهمایی ها شکل گیری تشکل (شرکت) بازرگانی در منطقه چهار باشد.

وی افزود: راه اندازی این تشکل باید به عنوان یک پروژه دیده شود و اقدامات اولیه آن شامل اعضا، ساز و کارها، نحوه شکل گیری و موضوع فعالیت انجام شود، ضمن اینکه می توان فعالیت‌های مختلف از جمله صادرات در دل این تشکل انجام شود.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در ادامه با بیان اینکه منابع دولتی خیلی ضعیف است و ما مجبوریم به سمت این حوزه ها پیش برویم، گفت: امروز مشکل منابع ارزی و تامین منابع در کشور وجود دارد و شریط اقتصادی اینگونه ایجاب می کند که اولویت دولت تامین هزینه پرسنلی و دستمزد باشد.

اموال مازاد وزارتخانه در اختیار شرکت ها قرار گیرد

وی در ادامه به بحث مولدسازی و ماده ۳۱ اشاره کرد و ادامه داد: در این زمینه باید به سمت رایزنی با مجلس برویم و ما موضوع را تا کمیسیون کشاورزی پیش برده ایم و تلاش داریم در بحث مولد سازی اموال مازاد وزارتحانه در قالب آورده نقدی به سمت شرکت‌ها و صندوق ها سوق داده شود.

مهدی دوست یادآور شد: ما باید از طریق نمایندگان مجلس به این موضوع ورود کنیم و اموال منقولی که وزارتخانه دارد به جای فروش یا مولد سازی در قالب غیر نقدی در اختیار صندوق ها قرار گیرد.

وی ادامه داد: برنامه شرکت مادر تخصصی برای افزایش سرمایه این است که صندوق را به سمت صندوق یک میلیارد دلاری پیش ببریم.

اقتصاد کشاورزی به تشکل‌ها واگذار شود

رییس سازمان جهار کشاورزی کردستان نیز در این گردهمایی گفت: ما برای برون رفت از مشکلات موجود باید اقتصاد کشاورزی را در کشور به تشکل‌ها واگذار کنیم در غیر این صورت تولید و مصرف با مشکل مواجه شده و بازار ثبات پیدا نمی کند.

پیمان اسکندی استفاده از منابع بانک کشاورزی، تسهیلات بانکهای دیگر و تغییر در اساسنامه را از دیگر اقدامات برای برون رفت از مشکلات اعلام کرد و گفت: تشکیل صندوق حمیات از توسعه کشاورزی یکی از کارهای خوب در این حوزه بوده و در استان کردستان نیز اقدامات مطلوبی انجام شده است.

گردهمایی مشترک شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی ۶ استان کشور روزهای سه شنبه و چهارشنبه در سنندج برگزار شد.

فعالیت صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی کردستان از سال ۱۳۸۶ آغاز شده و در حال حاضر سرمایه فعلی این صندوق ۷۸۱ میلیارد ریال است و سالانه وام های ارزان قیمت با بهره چهار درصد به اعضای صندوق پرداخت می کند.

۲۱۳ تشکل شامل اتحادیه و تعاونی های زیربخش های مختلف کشاورزی در این صندوق عضویت دارند؛ ۵۱ درصد سهام این صندوق متعلق به بخش خصوصی و ۴۹ درصد آن هم سهم دولت است.